آثار سوء ترک زکات‏

0
http://reba.ir/?p=4823

جهنم تلف شدن اموال‏
 ,امام‏ صادق, علیه السلام فرمود: «ما ضاع مال فى البرّ و لاالبحر الاّ بتضییع الزّکاه»(۱) هیچ مالى در خشکى یا دریا ضایع نمى‏ شود، مگر به خاطر آنکه زکات آن پرداخت نشده است. آن حضرت در حدیث دیگرى فرمودند: «حصّنوا اموالکم بالزّکاه و أنا ضامن لکل ما یتوى فى برّ او بحر بعد اداء حق اللّه فیه»(۲) اموال خود را از طریق پرداخت زکات بیمه کنید و اگر بعد از پرداختن زکات مالى تلف شد، من ضامن آن هستم.

 خسارت دو برابر
 در روایات مى‏ خوانیم: «من مَنَعَ حقّاً للّه أنفق فى باطل مثلیه»(۳) کسى که حق خدا را نپردازد و در راه حق مال خود را صرف نکند، دو برابر آن مقدار را در راه باطل صرف خواهد کرد.
 هزینه در راه اشرار
 ,رسول‏ خدا, صلى الله علیه وآله فرمود: «من مَنَعَ ماله من الأخیار اختیاراً صرّف اللّه ماله فى الأضرار اضطراراً»(۴) کسى که مال خود را از مصرف در راه خوبان با اختیار خود باز دارد، خداوند مال او را در راه اشرار با اجبار صرف خواهد نمود.
 هزینه در راه گناه‏
 امام صادق علیه السلام فرمود: «و اعلم أنه من لم ینفق فى طاعه اللّه ابتلى بان ینفق فى معصیه اللّه و من لم یمش فى حاجه ولىّ اللّه ابتلى بان یمشى فى حاجه عدوّ اللّه»(۵) آگاه باشید، کسى که مال خود را در راه اطاعت خداوند صرف نکند، به هزینه کردن آن در راه معصیت خداوند گرفتار مى‏ شود و هر کس در حل مشکلات ولىّ خدا گامى برندارد، خداوند او را بر تلاش و حرکت در راه حلّ مشکلات دشمن خدا گرفتار مى‏ کند.
 کمبود و, قحطى‏,
 رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمود: «لاتزال امّتى بخیر ما تحابّوا و اقاموا الصلوه و اتوا الزّکاه فاذا لم یفعلوا ذلک ابتلوا بالقحط و السنین»(۶) امّت من تا مادامى که یکدیگر را دوست بدارند و اهل ,نماز, و ,زکات, باشند در خیر و سعادت به سر مى ‏برند، ولى اگر این گونه نباشند، گرفتار قحطى مى‏ شوند.
 محروم شدن از تولیت و تعمیر مراکز دینى‏
 قرآن مى ‏فرماید: مشرکان حقّ تعمیر مساجد را ندارند، بلکه تعمیر و آباد کردن آن تنها سزاوار کسانى است که اهل نماز وزکات و شجاعت باشند.(۷)
 رفع برکت از زمین‏
 رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمود: «اذا مُنِعَت الزکاه مَنَعت الأرض برکاتها»(۸) هر گاه زکات پرداخت نشود، زمین برکات خود را از مردم باز مى ‏دارد و در حدیث دیگرى مى‏ خوانیم: اگر توانگران زکات مال خود را نپردازند، خداوند باران رحمت خود را از مردم باز مى‏ دارد.(۹)
 در حدیث دیگرى از ,امام باقر, علیه السلام مى‏ خوانیم: اگر زکات پرداخت نشود، برکت از کشاورزى و میوه‏ ها و معادن برداشته مى‏ شود.(۱۰)
 مرگ چهار پایان‏
 ,امام رضا, علیه السلام فرمود: «اذا حُبست الزکاه ماتت المواشى»(۱۱) هر گاه زکات پرداخت نشود، چهار پایان مى ‏میرند.
 محروم شدن از رحمت‏
 امام صادق علیه السلام فرمود: کسى که حق خداوند را از مالش نپردازد، سزاوار است که خداوند رحمت خود را از او دریغ کند.(۱۲)
 اخراج از ,مسجد,
 امام باقر علیه السلام فرمود: روزى پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله وارد مسجد شدند و با جمله «قم یا فلان، قم یا فلان، قم یا فلان» پنج نفر را از مسجد اخراج کردند و فرمودند: شما که زکات نمى‏دهید از مسجد بیرون بروید.(۱۳) آرى نمازگزار واقعى بخیل نیست. «اذا مسّه الخیر منوعاً الاّ المصلّین»(۱۴)
 علامت ,نفاق‏,
 در آیه ۶۷ سوره توبه که سیماى منافقان را بیان مى‏ کند، مى‏ فرماید: «المنافقون والمنافقات بعضهم من بعض… یقبضون ایدیهم نَسُوا اللّه فنسیهم»(۱۵) آنان دست خود را از کمک به دیگران مى ‏بندند و (این گونه) خدا را فراموش مى ‏کنند، خدا نیز با آنان رفتار فراموش‏ شدگان را انجام مى ‏دهد.
 قبول نشدن نماز و عبادات‏
 در روایات مى ‏خوانیم: «ایّها النّاس ادّوا زکاه اموالکم فمن لا یزکّى لا صلوه له و من لا صلوه له لا دین له»(۱۶) قبولى تمام اعمال، وابسته به قبولى نماز است و قبولى نماز وابسته به پرداخت زکات است.
 امام رضا علیه السلام فرمود: خداوند نماز و زکات را قرین و مقرون یکدیگر قرار داد و نماز بى‏ زکات پذیرفته نیست.(۱۷)
 ,حضرت موسى, علیه السلام جوانى را دید که نماز با حالى مى‏ خواند، به خداوند گفت: چه نماز زیبایى دارد! به او وحى شد نماز او زیباست ولى این جوان بخیل است و زکات نمى ‏پردازد و تا زمانى که زکات ندهد، نمازش قبول نیست.
 رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمود: نماز کسى که زکات نمى ‏پردازد همچون لباس کهنه در هم پیچیده و به صورت نمازگزار پرتاب مى‏ شود.(۱۸)
 هم ردیف رباخواران‏
 حضرت على علیه السلام فرمود: «مانع الزّکاه کآکل الرّبا»(۱۹) کسى که زکات ندهد همچون ,رباخوار, است.
 پرداخت نکردن زکات، خیانت، شرک و نوعى سرقت است، در حدیث مى‏ خوانیم: «ما خان اللّه احدٌ شیئاً من زکاه ماله الاّ مشرک باللّه»(۲۰) چنانکه سه نوع سارق داریم که یکى از آنان کسى است که زکات نمى‏ دهد.(۲۱)

**********************************
۱) جامع الأحادیث، ج ۹، ص ۵۰ .
۲) جامع الاحادیث، ج ۹، ص ۵۰ .
۳) وافى، ج ۱۰، ص ۴۲.
۴) بحار، ج ۹۶، ص ۱۳۰.
۵) وسائل، ج ۶، ص ۲۵.
۶) جامع الأحادیث، ج ۹، ص ۴۸.
۷) سوره توبه، آیه ۱۸.
۸) جامع الأحادیث، ج ۹، ص ۵۲ .
۹) جامع الأحادیث، ج ۹، ص ۵۲ .
۱۰) کافى، ج ۲، ص ۳۷۴.
۱۱) جامع الأحادیث، ج ۹، ص ۵۳ .
۱۲) جامع الأحادیث، ج ۹، ص ۵۷ .
۱۳) جامع الأحادیث، ج ۹، ص ۳۱.
۱۴) سوره معارج، آیه ۲۱ – ۲۲.
۱۵) سوره توبه، آیه ۶۷.
۱۶) جامع الأحادیث، ج ۹، ص ۳۰.
۱۷) جامع الأحادیث، ج ۹، ص ۳۰.
۱۸) جامع الأحادیث، ج ۹، ص ۳۰ و ۳۳.
۱۹) جامع الأحادیث، ج ۹، ص ۶۳.
۲۰) بحار،ج ۹۶، ص ۲۹.
۲۱) تهذیب، ج ۱۰، ص ۱۵۳.

 

منبع: وب سایت امامیه

سوء

دیدگاه شما چیست؟

اولین نفری باشید که نظر می‌گذارد

اطلاع‌رسانی
avatar
wpDiscuz