با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
آیت‌الله مکارم شیرازی: مردم توسط بانک‌ها آلوده به رباخواری شده‌اند

آیت‌الله مکارم شیرازی: مردم توسط بانک‌ها آلوده به رباخواری شده‌اند

آخرین اخبار مرتبط با ربا را از «کانال جنبش ممانعت از جنگ با خدا» دنبال کنید

آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی پیش از ظهر امروز در جلسه درس خارج فقه که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حدیثی از نهج الفصاحه اظهار داشت: زمانی بر مردم می‌آید که مردم دنبال به‌دست آوردن مال هستند و برایشان حلال و حرام بودن مال فرقی نمی‌کند همچنین زمانی می‌آید که همگان رباخوار شده و اگر رباخوار نیز نباشند غبار رباخواری بر دامانشان می‌نشیند.

وی با بیان اینکه “جامعه ما گرفتار رباخواری است”، افزود: هنگامی که نظام اسلامی پیروز شد به‌فکر تغییر برنامه‌های نامشروع نظام پهلوی افتادند ازجمله این امور برنامه بانک بدون ربا بود که توسط کارشناسان در 8 بند عقود شرعی نوشته شد، اگر این قوانین پیاده می‌شد کمک به پیشرفت مراکز تولیدی می‌شد اما بانکداران سودجو قوانین بانکداری بدون ربا را دور زدند.

مرجع تقلید شیعیان معامله نقد و نسیه و مضاربه توسط بانک‌ها را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: با این اقدامات سودها به‌صورت ربا در بانک‌ها درآمد و اینها سبب شد که مردم آلوده رباخواری شوند و عجیب آنکه برخی این پول‌ها را می‌گرفتند و به زیارت می‌رفتند، پول‌های حلال مردم به بانک رفته و با پول‌های حرام بانک مخلوط شده و مشکلات اقتصادی بسیاری به وجود آورده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی یکی دیگر از مسائل فراموش‌شده در بانک‌ها را مهلت دادن به شخصی که ورشکست شده دانست و گفت: بانک‌ها اقدام به جریمه این افراد در صورت ندادن بدهی می‌کنند، که مخالف مبانی اسلامی است، همچنین جریمه‌های تأخیر مجازات به‌دنبال دارد که این مسئله غیر از جریمه‌های تأخیری است که به‌صورت روزشمار از مردم دریافت می‌شود.

وی ادامه داد: باید کسانی که نشستند و بانکداری بدون ربا را نوشتند فکری به حال مردم کنند و بانکداری اسلامی در جامعه پیاده شود، باید آن‌چنان ایمانی از خداوند بخواهیم که هم‌رنگ جماعت شدن رسوایی باشد، نه اینکه همرنگ جماعت شویم که رسوا نشویم، البته وقتی ایمان انسان قوی باشد از تنهایی وحشت نکرده و مسیر را ادامه می‌دهد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه مراجع عظام مرتب در حال تذکر دادن هستند، ادامه داد: بانکداری ما غربی است و حتی بانکداری ما مانند آنها نیز نیست و سودها در کشور بالا است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. حقیقتا گاهی اوقات فکر میکنم یا مراجع و بزرگان با عنوان چنین جمله ها و پاراگراف هایی مثل :

    باید کسانی که نشستند و بانکداری بدون ربا را نوشتند فکری به حال مردم کنند و بانکداری اسلامی(!) در جامعه پیاده شود، باید آن‌چنان ایمانی از خداوند بخواهیم که هم‌رنگ جماعت شدن رسوایی(!) باشد، نه اینکه همرنگ جماعت شویم که رسوا نشویم(!)، البته وقتی ایمان انسان قوی باشد از تنهایی(!) وحشت نکرده و مسیر را ادامه می‌دهد.

    یا واقعا درحال آزمایش و محک زدن باور و ایمان عامه مردم هستن… یا واقعا خبرگزاری های ما و کلا این دنیای مثلا مجاز که کسی نمیگه غیرمجاز ذاتشون تحریف های استادانه هست که جدا دمشون گرم استادتموم هستن!!!

    که البته بنده به شخصه درکنار دیدن حالت دوم و درنظر داشتن ابراستادی خبرگزاریهای عزیز و امام زاده که داریم تفسیر و تعبیر به حالت اول میکنم که میذارم به حساب امتحان و آزمایش از طرف مراجع که شخصا باید جواب درست رو در این مطالبه پیدا کنم یا با همه مردم و همرنگ باهم پیدا کنیم !!!

    مثلا درجمله بالا یا کلا درجواب متن بالا بنده اینجوری جواب میدم که بنده هم مثل بانکدارهایی که با 8 معیار بانکداری بدون ربا رو تدوین کردن … منم خودمو و تمام احساسات و عواطف خودمو به 8 معیار و 8 حس به جای 5 حس تقسیم کردم … و از اونجایی که حلال و حرام مشخص هست و کسی به قوله خودشو نمیتونه گول بزنه که چه لقمه ای حلال هست و چه لقمه ای حرام … و ماده تبصره و بند اضافه کردن هم به مسائلی مثل شرکت های بازاریابی شبکه ای یا هرمی هم عمرا نمیتونه حرام رو حلال کنه … پس به همین مثال هم مثلا لقمه و پول یک نانوا یا یک راننده اتوبوس و تاکسی مشخصه که حلال حلال هست و کسی نمیتونه شکی تو این موضوع وارد کنه !!! که چون پول های دنیا بر اساس و ذات کلاه برداری چاپ شده پس زندگی این افراد زحمتکش حرام هست یا حرام دامانشون رو میگیره !!!

    اما … اما مهمتر از حرام و حلال … که عرض کردم احساسات آدم مثه بانکداری بدون ربا به 8 مولفه تقسیم میشه … یعنی حواس 5 گانه + فکر + قلب + ….؟
    که خوبه آدما بیشتر از زوم شدن به مسائل روشن که به قولی : راه حق و رشد از باطل و غی رو قرآن میگه تبین شده هست ..

    بیشتر به طیب بودن پولشون و پولم یا طیب و پاکی لقمه هاشون و لقمه هام یا به طیب و پاک بودن شنیده هاشون یا دیده هاشون و لمس کردن هاشون توجه کنن و کنم و برا این مهم زوم کنیم !!!

    چون اساسا لقمه حلال با لقمه طیب و پاک فرق داره !!! مثلا روغن های تراریخته و مرغ های هورمونی و به زور آمپول بشر قرن 21 درسته که حلال هستن ولی تضمین نکرده و نمیکنه که پاک باشن ؟!؟!؟! و عاری از هر عوارض و بیماری و سرطانی !!!؟؟؟

    از طرفی دیگه .. همیشه قرار نیست مثبت در مثبت جواب مثبت بهمون بده و همیشه هم قرار نیست منفی در مثبت قانون همیشگی کلاسهای مدرسان خبیث رو صحه بذاره !!!

    مثلا عسل که همه میدونیم حلال حلال هست و میگن عسل بر هر درد بی درمان دواست !!!
    حالا در کنارخربزه که میوه ای هست که اونم حلاله و نه عسل و نه خربزه مشکلی در طیب یا ناپاکی هم در خودشون ندارن !!!
    اما … اما بلانسبت … یه خرس هم خوب میدونه که خربزه و عسل رو باهم بخوره یعنی ( مثبت در مثبت جوابش هست منفی ) و این منفی از اون منفی هاست که کلا برا همیشه داغ یک شکم سیر عسل خوردن رو به دلش میذاره و میمیره !!!

    پس بازم دقیقا تاکید کنیم … اساسا هرچیز حلالی طیب و پاک نیست !! ولی هرچیز حرامی مثل شراب و خوک هم طیب و پاکی در وجودشون معنا نداره و هیچکدوم خوراکی حرام ولی طیب نمیشن!!! یا نمیشه خوک رو ذبح اسلامی کرد گفت حلال !!!
    که شاید دلیل عقلی خوک هم این باشه که تنها حیوانی هست که نمیتونه به آسمون نگاه کنه و شاید همین توی کثافت خودش که تنها هست دلیل حرام بودنش باشه !!!

    حتی گفته میشه .. زمانی میشه …که صلیب شکسته میشه .. خوگ کشته میشه … و مالیات … ؟؟؟ حالا میگن که باز نندازن گردن ما بگن گفت مالیات پس به جای 9 درصد بشه 17 درصد …!!!

    خلاصه پس غیر از حلال و حرامی … طیب و ناپاکی هم ملاک هست … که فکر کنم هیچکس با همسر شرعی و حلال خودش هم … ولی کثیف و پلشت که هم از نظر ظاهری هم از نظر فکری مشکل داره … میلی به همخوابی داشته باشه؟؟؟ و نباید هم از این آقا یا خانوم هم انتظاری داشت که فکرش به پرکردن تنهایی همسرش برسه …!!!
    که اینم شد هشتمین نکته که همه باید دقت کنن 8 ماده بانکداری بدون ربا با 8 مولفه شناختی انسان از خودش چقدر شبیه و متفاوته !!!

    و پاسخ نهایی به آیت الله مکارم عزیز در جواب بانکداری اسلامی یا پول و ابزاری که خلقتش به دست انسان هست … به نظر بنده … درمجموع خدا به پشتوانه و جلوی این پول یا راست و چپ پولامون اهمیتی نمیده که بگیم ملاک اسلام بانکداریش هست یا نیست !!!
    یا طلا و پشتوانه پول یا چاپ و پاشیدنش رو سر مردم !!! …همش جعلی هست…

    اگه خدا اونه و الله که روزی خودشو مثه رحمت بانکدارها و طمع کارها خاص نمیکنه … پس به هرموجودی ولو در ته دریاها و زیر سنگ روزی میده ..

    یا یونس رو در دل اون وال (!) و اون نهنگ که تنها و غریب افتاده فراموش نمیکنه …

    پس ارزش پیش او نه به کاغذه نه طلا و نه به چدن و آهن .. !!!

    برای اون ملاک اول و آخرش سجده بشر به زمین و قطعه ای از زمین هست که ابلیس هم نفهمید چرا خدا امر به سجده کرد …؟!؟!؟ و گفت سجده نمیکنم و فکر کرد خدا محتاج به سجده اونه یا در عدالت و قاموس الله بی عدالتی هست که بین اون و آدم فرق گذاشته !!!

    امروز و فردا و فرداهای ماهم… اونم تو این دنیای دنی و نابود شدنی… اگر شد روزی که دورکعت نماز و یا یک سجده از نمازی مستحبی که مهم نیست مستحب هست یا مباح … مهم و شرط اطمینان سحده کننده هست که از ایمان هم میگذره و به اطمینان میرسه و سجده میکنه …

    و اگر این اتفاق نه نمادین که سلول به سلول وجود هرکسی شد … بدون شک پاداش سجده به زمین و قطعه ای از زمین هم میتونه طلا باشه هم نقره هم آهن و هم چدن یا شاید فیروزه که یهود سجده نکرده عاشق فیروزه هست و دنبال فیروزه در به در کره زمین و دنیا شده !!!

    وگرنه سجده به پول و ریال و دلار و دینارو درهم و شکل و روبل و ریل و …. که ذاتا با همه ماهاست و رسوا و هم رنگ ندراه که گسی تنها باشه!!! … همه کافر و همه همرنگ و همه تنها و همه پوچ!!! … به قوله یه نفر کیش هممون و همه بت های ساخته دست خودمون… مات !!!

    به قول آیه 17 سوره عبس : قُتِلَ الْإِنْسانُ ما أَکْفَرَهُ !!!