بزرگترین مالیات اسلامی

1
http://reba.ir/?p=5617

زکاتزکات مهمترین واجب مالی دینی است که مورد قبول تمام مسلمانان در همه زمانها بوده و از ضروریات اسلام به شمار می رود و انکار کننده آن اگر با علم به ضرورت لازمه آن به انکار خدا و پیامبر باشد مرتد می گردد.

زکات تا آنجا قابل توجه است که در قرآن در ردیف نماز آمده و به آن امر شده است و در روایات پیغمبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ و ائمه ـ علیهم السّلام ـ بیش از سایر حقوق مالی به آن اهمّیت داده شده و از ترک و کوتاهی در دادن آن شدیداً نکوهش شده است تا جایی که فرموده اند کسی که از دادن زکات (هر چند مختصر باشد) خودداری کند از مۆمنین و مسلمانان نبوده (وسائل الشیعه، ج ۶، ص ۱۸، حدیث ۳) و در وقت مرگ به او گفته می شود (یهودی یا ارمنی) هر کدام که می خواهی بمیر (یعنی تو مسلمان و دیندار نمی باشی) (وسائل الشیعه، ج ۶، ص ۱۸، حدیث ۵) و کسی که به مال و درخت و زمین او زکات واجب شود و ندهد خداوند در روز قیامت تا هفت طبقه آن زمین را در گردنش قرار می دهد (وسائل الشیعه، ج ۶، ص ۱۴، حدیث ۱۳) و هر کس چیزی از زکات بر او باشد و از دادنش خودداری کند خداوند عالم در روز قیامت آن را به صورت مار بزرگ و آتشین در گردن او قرار می دهد که تا وقت فارغ شدن مردم از حساب (که پنجاه هزار سال به طول می انجامد) گوشت بدن او را گاز می گیرد. (وسائل الشیعه، ج ۶، ص ۱۱، حدیث ۳)

در تمجید و فضیلت دادن زکات در روایات آمده که خداوند آن را پرورش می دهد (پاداش آن را زیاد می کند) چنانکه یک نفر فرزند خود را پرورش می دهد و در قیامت (زکات و پاداش او) مانند کوه احد می گردد و زکات دادن، مرگ بد را دفع کرده و پنهانی دادن، صدقه (و زکات)، غضب خدا را خاموش می کند. (سفینه البحار، ج۲، ص ۲۳، حدیث۱)

از آنجا که دادن این مقدار از مال موجب پاکی مال از حرام و کم و زیاد شدنها و شبهاتی که در تحصیل مال نوعاً به وجود می آید، می شود و نیز دادن مال سبب می شود که روح انسان از بخل، حرص، طمع، علاقه شدید به دنیا آلودگی به مادیات پاک و پاکیزه گردیده و روحیه سخاوت و هم دردی با مستمندان و رفع گرفتاریهای آنان و برطرف کردن نابسامانیهای جامعه و توجه به خدا و روی آوردن به آخرت و دستورات دینی و عشق به پاداشهای آخرتی در زکات دهنده به وجود می آید و باعث صفای فکر و جان او می گردد و تکامل روحی پیدا کرده و مال او برکت می یابد از این رو به دادن چنین مالی زکات گفته شده است.

زکات یعنی چه؟

زکات در لغت به معنای طهارت و پاکیزگی، تقدس، نمو و رشد، تبرئه، صدقه، نیکی، تصدیق، حرمت، روی سفید، خیرات، آمده است.

در اسلام زکات که گاهی به آن هم صدقه گفته می شود عبارت است از اینکه افرادی که بالغ، عاقل، مالک، مجاز در تصرف اند در صورتی که گندم، جو، خرما، کشمش، گاو، گوسفند، شتر، طلا، نقره، داشته باشند و به اندازه نصاب (مقدار معینی در هر کدام در فقه بیان شده) مال آنها برسد با شرائط و مقرراتی باید مقداری از آنها را به حاکم شرع یا مستمندان بدهند یا در اموری که اجازه داده شده مصرف نمایند، و از آنجا که دادن این مقدار از مال موجب پاکی مال از حرام و کم و زیاد شدنها و شبهاتی که در تحصیل مال نوعاً به وجود می آید، می شود و نیز دادن مال سبب می شود که روح انسان از بخل، حرص، طمع، علاقه شدید به دنیا آلودگی به مادیات پاک و پاکیزه گردیده و روحیه سخاوت و هم دردی با مستمندان و رفع گرفتاریهای آنان و برطرف کردن نابسامانیهای جامعه و توجه به خدا و روی آوردن به آخرت و دستورات دینی و عشق به پاداشهای آخرتی در زکات دهنده به وجود می آید و باعث صفای فکر و جان او می گردد و تکامل روحی پیدا کرده و مال او برکت می یابد از این رو به دادن چنین مالی زکات گفته شده است چنانکه خداوند به رسول اکرم می فرماید:«خُدْ مِنْ اَمْواِلهِمْ صََدََقَهَ تُطَهّرُهُم وَ تُزَکّیهِمْ» (یعنی ای رسول ما)زکات مال آنها را بگیر تا به وسیله آن آنها را پاک و پاکیزه گردانی.(سوره توبه، ۳۱)

کسی که از دادن زکات (هر چند مختصر باشد) خودداری کند از مۆمنین و مسلمانان نبوده و در وقت مرگ به او گفته می شود (یهودی یا ارمنی) هر کدام که می خواهی بمیر (یعنی تو مسلمان و دیندار نمی باشی)

زکات در ادیان گذشته

بنابر آنچه از قرآن مجید استفاده می شود زکات مختص به اسلام نیست بلکه در ادیان گذشته نیز زکات جزء برنامه ها و قوانین اساسی پیغمبران پیشین بوده است چنانکه خداوند از سخن حضرت عیسی نقل می کند که وقتی نبوت خویش را اعلام کرد گفت: «وَ اَوْصانی ِبالصَّلوهِ وَ الزِّکوه مادُمْتُ حَیّا» یعنی خداوند من را سفارش کرده است به نماز و زکات. (سوره مریم، آیه ۳۱)

و درباره ‌حضرت اسماعیل می فرماید: «وَ کانَ یأمُرُاَهْلَهُ بِالصَّلوهِ وَ الزَّکوهِ وَ کانَ عِنْدَ رَبّه مَرضیّا» یعنی حضرت اسماعیل اهل خود را دستور به نماز و زکات می داد و نزد پروردگارش پسندیده بود (سوره مریم، آیه ۵۵) و جای دیگر پس از اینکه نام بسیاری از پیامبران را می برد می فرماید: «وَ اَوْحَیْنا اِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْراتِ وَ اِقامَ الصَّلوهِ وَ ایِتْاءَ الزَّکوهِ» یعنی کارهای خوب و نماز و زکات را به آنها وحی کردیم. (سوره انبیاء، آیه ۷۳)

و درباره اهل کتاب (یهود و نصاری) می فرماید آنان امر نشده بودند مگر اینکه خدا را به اخلاص کامل در دین پرستش کنند «وَ یُقیمُوا الصَّلوهَ وَ یُۆْتُوا الزَّکوهَ وَ ذلِکَ دِیْنَ الْقٌیِّمَهِ» آنان مأمور شده بودند نماز را به پا دارند و زکات بدهند که این دین درست است. (سوره بینه، آیه ۵)

این آیه می رساند که دین درست دینی است که در آن پرستش خدا و نماز و زکات باشد.

منابع: – تلخیص از کتاب فروع دین، غلامحسین رحیمی  ص ۴۶. – اندیشه قم

 

منبع: تبیان

دیدگاه شما چیست؟

1 دیدگاه برای "بزرگترین مالیات اسلامی"

اطلاع‌رسانی
avatar
مرتب‌سازی بر اساس:   جدیدترین | قدیمی‌ترین | بالاترین رای
سربازولایت
مهمان

مقاله عالی بود..به همه ی بچه های reba.irخسته نباشد میگم… باقوت به کارتون ادامه بدید.ماحامی شماییم

wpDiscuz