با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
ربا و گران‌فروشی، طاغوت اقتصادی است

ربا و گران‌فروشی، طاغوت اقتصادی است

آخرین اخبار مرتبط با ربا را از «کانال جنبش ممانعت از جنگ با خدا» دنبال کنید

 

به گزارش نهضت ممانعت از جنگ باخدا؛ به نقل از ایکنا؛ آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی امروز اول آبان ماه در ادامه تفسیر سوره الرحمان گفت: اگر بهتر از این ممکن بود، خداوند عالم را بیافریند و خلق نکرده بود، معاذالله یا ریشه در ضعف قدرت و یا علم الهی داشته است که چنین چیزی نیز محال است.

وی افزود: فرمود ما جهان را در شش مرحله خلق کردیم اما تامین ارزاق مردم در چهار دوره است که ارتباطی نیز میان این دو وجود ندارد؛ دو روز برای خلقت آسمان، دو روز زمین و دو روز بین آنها وقت صرف شده و ارزاق نیز مربوط به چهار فصل است.

این مفسر با بیان اینکه آزادی بالاترین نعمت برای انسان است بیان کرد: انسان باید آزاد آفریده می‌شد تا خودش بتواند راه را انتخاب کند وگرنه اگر آزاد آفریده نشده بود مانند فرشتگان، درجه‌ای داشت و نمی‌توانست به رشد و کمال مد نظر برسد.

این مفسر قرآن عنوان کرد: ما با عقل حجیت قرآن را ثابت می‌کنیم و عقل می‌گوید که غیر خدا کسی نمی‌تواند این طور سخن بگوید و عالم را بیافریند بنابراین در مورد انسان فرمود که ما انسان را در احسن تقویم آفریدیم و از این زیباتر چیزی ممکن نبود.

آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: با این وجود، هیچ موجودی در عالم آفرینش از فرمان خدا جز انسان تخطی و معصیت نمی‌کند به همین دلیل در قرآن فرمود وقتی به دریا گفتیم شکافته شود گفت چشم؛ به آهن گفتیم که در دستان داود نرم شود با طوع و رغبت پذیرفت و فقط انسان است که تابع نیست.

وی تصریح کرد: مرگ و زندگی به  دست خداست و هیچکس حیات‌آفرین نیست البته ممکن است به حسب ظاهر خیال کنیم که فلان دارو ما را شفا داده است، ولی در واقع اسباب و علل تماما در اختیار او هستند لذا در سوره واقعه و سور دیگر فرمود مبادا خیال کنید حیات گیاهان به دست شماست.

این مفسر با بیان اینکه مرگ از دید قرآن حیات ابدی و انتقال است عنوان کرد: قرآن، چون جهان‌بینی و جهان‌دانی و جهان آرایی، هر سه را با هم ذکر کرده است لذا جریان میزان، عدل و نظم اقتصادی را هم کنار هم ذکر و فرموده اگر حرف می‌خواهید بزنید مراقب زبان باشید و فکر می‌کنید هر اندیشه را با منطق بسنجید و اگر اقتصادی هست طاغوت اقتصادی نباشد زیرا ربا، گران‌فروشی و تن فروشی، طاغوت اقتصادی است و طاغوت تنها در طاغوت سیاسی منحصر نیست.

منبع: ایکنا