با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
موضوع مستند «فاکتور صوری» مبتلا به جامعه امروز ماست

موضوع مستند «فاکتور صوری» مبتلا به جامعه امروز ماست

مستند «فاکتور صوری» عصر روز 28 مهرماه 93، توسط بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در تالار ابوریحان دانشکده داروسازی این دانشگاه اکران شد.
به گزارش خبرنگار سفیرفیلم، مستند «فاکتور صوری» به کارگردانی سیدمهدی کرباسی، عصر روز ۲۸ مهرماه ۹۳، توسط بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در تالار ابوریحان دانشکده داروسازی این دانشگاه اکران شد. فاکتور صوری، مستندی ۴۵ دقیقه‌ای در نقد نظام بانکداری کشور است. طلبه‌ جوان راوی این مستند، در سفر به شهرهای مختلف کشور برای یافتن پاسخ سوال‌های خود، به میزان اجرایی شدن قانون بانکداری بدون ربا می‌پردازد. 8 کارگردان این مستند، با همراه داشتن دوربین به صورت مخفی در برخی بانکها برای جمع آوری گزارشی از اعطای وام های بانکی تحت عنوان مشارکت، خرید یا ساخت ملک و خرید خودرو با فاکتورهای صوری مستند خود را به پایان می رساند. یکی از کارشناسان مهمان در این مستند می گوید: در بانکداری ربوی، بانک هم قرض گیرنده هم قرض دهنده است ولی در بانکداری اسلامی چنین نیست. یکی از بینندگان مستند فاکتور صوری در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، پس از پخش آن گفت: موضوع این مستند یک موضوع مبتلا به بود و کارگردان آن روی سوژه خوبی دست گذاشته بود؛ ساخت و ترکیب بندی و سخت افزار خوبی داشت. ولی متأسفانه مقداری در محتوا ضعیف بود و می توانست قوی تر عمل کند از این جهت که حالا واقعاً راهکار عملی چیست؟ وی افزود: به نظر من کارگردان در این مستند جدای از چند کارشناسی که خیلی خوب هم حرف می زدند می توانست با مسئولین بلند مرتبه تری هم ارتباط و مصاحبه بگیرد و این نقطه ضعف مستند بود؛ این مستند خیلی تأثیر گذار نیست، ولی اگر اکران های آن عمومی تر شود برای موج آفرینی در جامعه خوب است. از این جهت که دغدغه موضوع بانکداری اسلامی در جامعه احساس شود. این مخاطب دانشجو در ادامه در رابطه با پخش این مستند از رسانه ملی گفت: طبیعاً رسانه ملی زیر بار پخش برخی از بخش های این مستند نمی رود ولی اگر پخش شود بسیار خوب است. 6 یکی دیگر از دانشجویان در رابطه با مستند هم اینطور اظهار نظر کرد: این مستند رواج رباخوری در ایران را نشان می دهد و اینکه بانکداری جمهوری اسلامی غیراسلامی است و با وجود قانون بانکداری بدون ربا این قانون اجرا نمی شود. وی افزود: در ادامه این مستند مقایسه ساختار بانکداری متعارف در جهان (ربوی) با بانکداری اسلامی مورد بررسی قرار می گیرد و نتیجه گیری می شود که در ایران بانکداری عاری از بهره نداریم، پس بانکداری اسلامی هم نداریم؛ به نظرم سوژه خوبی بود ولی می توانست نتیجه گیری بهتر و جامع تری داشته باشد. منبع: سفیر فیلم