با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
آیت‌الله رشاد: امروز فریاد همه از نظام بانکی ربوی بلند است

آیت‌الله رشاد: امروز فریاد همه از نظام بانکی ربوی بلند است

 

آخرین اخبار مرتبط با ربا را از «کانال جنبش ممانعت از جنگ با خدا» دنبال کنید

 

به گزارش نهضت ممانعت از جنگ باخدا؛ به نقل از خبرگزاری مهر؛ همایش «طلبه طراز انقلاب اسلامی» روز چهارشنبه ۲۹ شهریور در موسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر (سرچشمه) برگزار گردید. در این همایش آیت الله علی اکبر رشاد، حجت الاسلام محمد رضا زائری و حجت الاسلام اکبرنژاد به ایراد سخنرانی پرداختند.

در ابتدا آیت‌الله رشاد گفت: انقلاب با نهضت، جنبش، اصلاح و … تفاوت دارد. جنبش ادامه ندارد. از طرفی اصلاح سازشکار است. اما انقلاب این گونه نیست. انقلاب هم برآیند است و هم فرآیند. هم مسیر است و هم ثمره. انقلاب اسلامی دنیا گر است اما دنیا گرا نیست، آخرت گرا ست. در این انقلاب از بزرگانی چون راحل رستگار، امام عزیز (ره)، علامه شهید آیت الله مطهری و رهبر فرزانه، فرهمند، شجاع، متفکر و زعیم ذوفنون آیت الله خامنه ای بهره مند بوده و هستیم.

وی در ادامه در تببین مفهوم تحول عنوان کرد: تحول با تبدُل تفاوت دارد. حوزه نباید تبدیل به چیز دیگری شود. یکی از مهم ترین تهدیدهای حوزه دانشگاهی شدن آن است. حوزه ما دارد شبیه به دانشگاه می شود. باید توجه داشت که تا زمانی که عیوب را می گوییم هنوز در مقدماتیم. وقتی ایجابیات را می گوییم باز خوب است اما تا تبدیل به یک نظریه منسجم نشده است هنوز در ابتدای راه هستیم. نظریه نیز کلیات و انتزاعیات را بیان می کند. تا زمانی که به صورت یک نظام در نیاید نمی تواند الگوی عمل قرار گیرد. در زمینه آموزش و پرورش مآل به ۱۸۰ آسیبی که می توان گفت را طبقه بندی کردیم و راهکارهای آن ها را بیان کرده ایم. چرا که بعضی چیزها را نباید گفت بلکه باید رفع کرد. یکی از این آسیب ها این است که هنوز طلبه ما روزآمد و کارآمد نشده است. اگر این مسأله محقق شد به طلبه طراز انقلاب اسلامی می رسیم. طلبه ما عمدتاً نمی داند در کجای تاریخ قرار دارد. خودآگاهی تاریخی پیدا نکرده است. از زمان حال درک کافی ندارد. ما باید میراث گذشته را خلاقانه بازشناسی، بازآرایی و ارائه کنیم اما در ظرف زمان، تا طلاب روزآمد و کارآمد شوند.

آیت‌الله رشاد در ادامه افزود: باید اجتهاد را متحول کنیم اما با همان اصولی که گذشتگان ما بنا نهاده اند. باید اجتهاد را تخصصی کنیم که آن هم با درآمیختن علوم انسانی با فقه ممکن است. فقیه مهندسی ژنتیک و فقیه تکنولوژی و … نیاز داریم که در حوزه تخصصی خودشان نفر اول باشند. اجتهاد مُتجزّی به چه معناست؟ اجتهاد که تجزیه بردار نیست. مشکل اینجاست که تخصص وجود ندارد. ۲۰۰۰ نفر پای یک درس می نشینند اما چند درصد بعد از ۲۰ سال مجتهد می شوند؟ اشکال کجاست؟ آن ها که مجتهد می شوند تا چه حد کارسازند؟ امروز فریاد همه بر آمده و به حق هم برآمده که نظام بانکی ما در عمل ربوی است. چرا ما نمی توانیم نظام بانکی ارائه کنیم چون اجتهاد عمومی داریم و اجتهاد تخصصی نداریم. اگر این مشکل حل شود طلبه ما، طلبه طراز انقلاب اسلامی می شود.

رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی همچنین عنوان کرد: یادم می آید رهبر معظم انقلاب در اولین جلسه ای که در تهران با طلاب داشتند ۱۶ اصل را بیان فرمودند. بعد از جلسه به ایشان گفتم شما اصول اساسی تحول را بیان فرمودید اما مخاطب شما چه کسی بود؟ آن زمان شورای حوزه نبود اما سازمان تبلیغات و جامعه مدرسین بود. ایشان گفتند من این حرف ها را می گویم تا در فضا پخش بشود و تبدیل به فرهنگ شود. تلویحاً منظورشان این است که هنوز مخاطبی ندارد و فعلاً باید فرهنگ سازی کنیم. حدود ۱۲ سال پیش بیانات مقام معظم رهبری در جمع نخبگان حوزه که یک سره گله گذاری است بسیار متفاوت است از بیانات اخیر ایشان در جمع طلاب که فرمودند نسل جدیدی از متن حوزه برآمده و قد کشیده است که این صحبت ها بسیار برای بنده امیدآفرین و خوشحال کننده بود.

در ادامه حجت الاسلام اکبرنژاد به ایراد سخنرانی پرداخت. وی گفت: در ابتدای دوران طلبگیِ بنده ادبیات مربوط به تحول را از آیت الله رشاد و اعوان و انصار ایشان پی گیری می کردیم. ایشان از پرچمداران تحول در حوزه هستند. بنده مشکل اصلی حوزه را در این می بینم که حوزه از جامعه هدف خود فاصله گرفته است و دچار انتزاع شده است. ذهن حوزوی تبدیل به یک ذهن انتزاعی شده است. قرآن می فرماید رسالت ما بازگشت به همان مردمی است که خواستگاه خود ما هستند اگر حوزه خودش را مسئول دین داری مردم بداند و تمام تقصیرها را به گردن صدا و سیما و اداره ارشاد و … نیندازد خیلی از مشکلات خود به خود حل می شود. بنده لیست بعضی دروس حوزوی را که بررسی می کنم می بینم مربوط به مشکلات روز ما نیست. مثلاً وقتی بانک شکل گرفت حوزه کجا بود؟ مشکلاتی که امروز در بانکداری ما وجود دارد ریشه در تاریخ شکل گیری آن دارد.

وی افزود: بعد از انقلاب دچار یک رودربایستی با حوزه شده ایم و در نتیجه نتوانستیم خود را به طور جدی نقد کنیم. ما به جای آن که ظرفیت حوزه را در خدمت انقلاب قرار بدهیم، انقلاب را در اختیار همان حوزه قبل از انقلاب قرار دادیم. همان سازوکار حوزه قبل از انقلاب را که در فضای غیر حکومتی شکل گرفته بود را ادامه داده ایم. نظم داشتن خیلی خوب است اما وقتی یک نظم غلط و قدیمی را دنبال کنیم دست و پای تحول خواهان را بسته ایم. فکر می کنم وجه اشتراک همه حضار این جلسه این است که همه قبول داریم که حوزه ما تن به تحول نمی دهد و علاقه ای به تغییر ندارد. این مسأله در منشور روحانیت امام هم وجود دارد.

اکبرنژاد در ادامه اظهار داشت: ای کاش مرکزیت حوزه علمیه قم در تهران می بود. چون بطن حادثه هایی که در کشور اتفاق می افتد در تهران است. کجا این فرصت برای حوزه وجود دارد که حوادث را از نزدیک ببیند و درک کند؟ عالی ترین مراکز پژوهشی را در تهران داریم اما مرکز حوزه های دینی ما در قم است و در نتیجه ارتباط لازم شکل نگرفته است. حوزه تهران باید تلاش کند مثل حوزه مشهد و اصفهان حسابش را از حوزه قم جدا کند و تبدیل به نوک پیکان حوزه در حاکمیت شود و آن کارهای لازمی را که باید انجام شود و حوزه قم انجام نمی دهد را انجام دهد. البته این جدا شدن به معنای جبهه گیری نیست. حوزه تهران همچنین می تواند خلأهای خود را با جذب نیرو از قم برطرف کند که این مسأله تحول در حوزه قم را نیز به دنبال خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری مهر

انتهای پیام/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. نمیدونم چرا با چندبار خوندن این متن بالا و تحلیلش… که البته معیار تحلیل… و خط کش اندازه گذاری ها … حرفهای رهبری در تاریخ 25 شهریور 95 قرار دادم …

    واقعا نمیدونم چرا بعضی چیزا از صداوسیما و ارشادهای بعضی از غیرحوزوی ها همش میومد جلوی چشمم…؟؟؟

    مثلا حرفهای حجت الاسلام اکبرنژاد .. که به نظرم قرابت جالب توجهی با صحبتهای رهبری داره

    که رهبری گفتن :
    در زلزله بیداری اسلامی هم، «دین» ، مردم را به میدان کشاند اما… !!!

    http://6ort.com/5TYj4

    به نظر بنده که با نگاه تلمیحی (!) نه تلویحی به جمله رهبری داشتم … خیلی جالبتر هم شد

    که با همین نگاه ساده و بدون پیچ و تاب دادن به جمله رهبری…
    بازم فکر کنم میشه به جمله حجت الاسلام اکبرنژاد دقیقا صحه بذاریم(!) …

    به خصوص همین پاراگراف آخری که گفتن :
    ((چون بطن حادثه هایی که در کشور اتفاق می افتد در تهران است. کجا این فرصت برای حوزه وجود دارد که حوادث را از نزدیک ببیند و درک کند؟))

    جونکه درواقع بـــزرگـــ تـرین واقعه تاریخ بشر در تهران رقم خواهد خورد !!!

    http://6ort.com/gmITZ

    یعنی به شخصه قبول دارم که فرصت های خیلی خوب اعم از دیدن و درک کردن خیلی مسائل لازمش رفتن به تهران(!) هست نه مهاجرت از تهران !
    حالا هرکی دوست داره بره تهران خودش میدونه ولی منکه اگه بگن راه بهشت از تهران میگذره..

    میگم آدرس مشهد رو بدین از کدوم طرفه چون من میخوام برم جهنم (!)…

    البته کسی بد برداشت نکنه ها که گفتم مشهد و جهنم …!!!
    چون اون مشهد و قطعه ای بهشت که میگفتن … دقیقا مربوط میشه به دوران بچگی من و همین هم سن و سال های من … که هممون یادمون میاد از اون بازی های کودکانه و دلچسبی که تو حرم داشتیم .. یا خستگی درکردن های بعد از مدرسه هامون که توی فلکه آب و فلکه برق و حتی میدون شهدای قدیمی که هم شاگردی ها بعد مدرسه و زیر سایه امام رضا میرفتیم کتاب میخوندیم و ماشینا دورمون میگشتن! … یا اذیت کردن کاسب های دور حرم و بازاری های قدیم که الان دیگه اگثرشون تو این دنیای جهنمی شکل مشهد نیستن … یا دیگه توان حرکت و قوه جسمانی ندارن … و خداهمشونو حفظ کنه یا رحمت کنه و ماروهم بیامرزه…

    خلاصه که این مشهد که حضرات به کلان شهرمذهبی بودنش در جهان اسلام افتخار میکنن وکسی این جهنم فعلی مشهد رو به عنوان بزرگترین شهر حاشیه نشین گشور (!) نمیبینه و نمیخواد قبول کنه که این دقیقا جهنم هست… که هیچ و اگه از این نگاه ساده هم به مشهد بگذریم .. درجواب حاج آقای رشاد که فرمودن :

    وقتی بانک شکل گرفت حوزه کجا بود؟ …

    بنده همینقدر بگم .. والا من اون زمان نبودم که بدونم حوزه کجابود که بانک تاسیس شد .. ولی میدونم قرآن ترجمه الهی قمشه ای از سال 1320 یا همون حدودا که ترجمه شده وارد خونه های مردم شده و بعد از اینهمه سال وزارت ارشاد (!) … و حوزوی های ما سال 95 یادشون اومده که پارسال دیگه چاپش رو غیرقانونی کردن … با هزار تا توجیه و اما و اگر که هنوز که هنوزه کسی جواب درستی به این همه سال سکوت نداد و نداده !!!….

    http://6ort.com/Y38bR

    البته منکر اون حرف هم که فرمودن :
    ما باید میراث گذشته را خلاقانه بازشناسی، بازآرایی و ارائه کنیم… !!!

    منکر اینم نیستم که البته و دقیقا صددرصدر اطمینان دارم که این گذشته است که آینده رو می سازه و بدون گذشته آینده ای وجود نخواهد داشت (!) ….

    که باز از نگاه آینده و آیندگان که به تیتر این روزنامه قدس مشهد میندازم و میبینم که از یه طرف قسم حضرت عباس آستان قدس رو باید برای آینده به ارث بذاریم … و از یه طرف دم خروس که میگه تحریمای بانکی همچنان ادامه داره …

    http://6ort.com/BJJsa

    بله حاج آقای رشاد … آستان قدس رضوی (!) ما داره بانک تاسیس میکنه و من و شما امروز که هستیم !!! … نکنه نیستیم و به فرموده قرآن سوره زمر آیه 30 که خطاب به پیامبر میگه :

    انک میت و انهم میتون !!! که تو مرده ای و همتون و هممون یعنی من وشما هم حتی مرده هستیم …!!!

    و همیشه و حتی از طرف همه مترجمها و مفسرها و شان نزول خوان ها به خوردمون دادن که خدا به حضرت میگه : تو خواهی مرد و همگی میخوایم یه روزی بمیریم …!!!

    براهمینه که منم به یه خودآگاهی رسیدم و امروز میبینم بهترین دوران تاریخ دنیاست … چون افرادی که تا امروز بهمون خیانت کردن و منافق بودن …حالا وقتشه …!!!

    مثل کیا ؟؟
    مثل همونهایی که توی میدون شهدای شهر مشهد … روی خون شهدای شهر مشهد ..
    روبروی حرم و گنبدطلایی امام رضا در شهر مشهد … به اسم شورای اسلامی (!) مشهد مقدس …
    براخودشون و برا شهردار عزیزشون کاخ و قصری درست کردن که تو تاریخ بگردی گنده لات های شاههای دنیا همچین کاخ و تجملاتی رو ندارن که امروز در شورای شهر مشهد مقدس (!) داریم …!!!
    و بعد با وقاحت از طرف شهرداری مشهد … روی سایت این شهر… گنبد و حرم امام رضا رو با استعاره ای از دجال تک چشم(!) و نمادهای یهودی نور پردازی ساختمان شهرداری میکنن .. و تازه به انتشارش هم کلی افتخار میکنن که اینم لینک اصلی همین عکس از خود سایت مشهد دات آی آر …!

    http://6ort.com/lpZSH

    بازم بگم ؟؟؟ ..
    باشه…

    امروز بهترین دوران دنیاست چون همون یهودی(!) هایی که درکنار همین مردم مشهد مثل مسلمونا زندگی میکردن … http://6ort.com/CbgJj … و هستند و تاریخ میگه روز عاشورا واقعه الله داد رو رقم زدن .. http://6ort.com/JZmYc و جغرافی میگه تا وقتی زمین رو از زیرپاهای مردم نکشن و خود جماعتشون صاحب نشن ول کن نیستن…..!!!

    حالا و دیگه… چاره ای ندارن جز اینکه وا بدن …!!

    یا باید بانک و بانکداری رو بگیرن که از دستشون در نره … یا باید به نمادها و نمادسازی ها و حفظ توهمات ذهنی خودشون توی شهر مشهد خاتمه بدن .. که در هر دو صورت چوب دو سوخته که خودشون کیش و مات شدن…و خدا کیش و مات کردشون !!!

    حالا باز چرا گفتم نماد و نمادگرایی هاشون ؟
    چون مسلما این مردم که درگیر روزمرگی و بدبختی های خودشونن شاید از بین هر 100 هزارنفرشون یکی فقط بدونه که اون مجتمع مثلا فرهنگی تفریحی ساخته شده به دست یکی از ثروتمندترین و پولدارترین مردم شهر مشهد به اسم مجتمع کوهسر(!) واقع در انتهای بلوار هاشیمه و روی نوک قله کوه …که از 4 جهت وقتی نگاهش کنی انگار که داری از زمین به آسمون که برج بابل رو نگاه میکنی به نظر میاد…

    واین مجتمع مثلا با سبک معماری ایرانی اصیل ..که برای خدمت و رفاه مردم مشهدکه به دست ورثه حاج آقای ایزدی (!) که بازم نمیدونم کدوم کعبه و مکه به این یارو درجه حاجی داده ؟؟؟ خلاصه به دست اینا ساخته شد … و حالاست که میگم: دیگه کم کم وقتش رسیده که همه مردم مشهد بدونن این همون :

    معبد سلیمان در اورشلیم (!) … هست که بازم نمیدونم اورشلیم کجا … مشهد کجا … اسرائیل کجا … خراسان کجا ؟؟ http://6ort.com/KGI5X

    .. یا حتی نمیدونم چجوری و با چه سرعتی ساخته شد که من ندیدم و نفهمیدم ؟… ولی میدونم وقتی که برای اولین بار دیدمش پاهام لرزید … و با خودم گفتم .. من غلط میکنم با 7 جدوآبادم و 7 تا همسایمون که اگر بخوام به احتساب ترجمه و تفسیرهای علما و دکترقمشه ای ها از قرآن که برعکس گفته بودن که:
    جوش نزن حالا حالا نمیمیری … هرکارمیخوای بکن …حالا یه روزی بلاخره میمیری و….

    که بخوام حتی ادعای زنده بودن بکنم …!؟!؟!؟

    بازم بگم ؟ باشه … من غلط میکنم به این شهری که سایه هتل ها و آسمون خراش هاش که افتاده رو حرم امام رضا بخوام به طلاهای گنبدش افتخار کنم یا بخوام مردم رو گول بزنم و بگم : به به گنبد طلایی امام رضا رو ببینین !!!…
    چون نه تنها همیشه سایه اون رو سرما بود … و از چهارطرف حرم و از هرسمت شهر که می اومدی به راحتی میدیدیش … که دیگه سایه هتل ها افتاده رو حرم و اون حرم حتی از تپه سلام هم دیده نمیشه که مردم عرض احترامی کنن …!!!
    حتی بدتر ازهمه اینا که شب میخوابی صبح میبینی یه هتلی مثل هتل قصر طلایی خیابون امام رضا اومد بالا که اول اول کارفرماش بانک ملی بود … بعد یهوویی صاحبش عوض شد و گفتن حاجی سزاوار این کاخ رو خرید …!!!

    که دقت کنی میبینی قصری درکار نیست … هرچه هست کاخ و کاخ سفید آمریکاست … که بازم درعجبم از اینکه چجوری سر از خیابون امام رضا مشهد درآورده … به جای واشنگتن !!!

    http://6ort.com/rimYq

    پس حالا هم در جواب حاج آقای رشاد و بقیه عزیزان بگم که نیاین و با احتساب تفسیر به رای از حرف رهبری امید واهی درست کنین یا بگین اندکی صبر سحر نزدیک است .. .. نه .. اصلا شک ندارم که همگی از حول سحرخانوم سحرو جادو شده باشیم و نمیبینیم که شب درازه و قلندر بیدار ….!!!

    و ختم کلام و سخن آخر خطاب به همه دنیا و همه کسایی که دنیای کوچولویی دارن :
    که اگر کسی فکر کرده دین و عشق امام رضا به دل مردم مشهد به طلاهای گنبد و پولای آستان قدس و زمین ها و کارخونه هاش هست … بازم سخت اشتباه کرده !!!… چون امام رضا تو قلب ماست و قلب مردم مشهد … که قلبمون حتی بدون مغز هم میزنه و زنده است …

    شاید کسی بتونه این سر رو با گیوتین یا شمشیر بزنه… که خیالی نیست … ولی صدتا تیر و بمب اتمی هم نمیتونه این قلب و این مهر و رضای خدا رو از دل این مردم بگیره !!! … بقیه و همه طلاها و مال و کارخونه ها مال شما …