با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
آیت‌الله نوری همدانی: ربا اقتصاد کشور را فلج می‌کند

آیت‌الله نوری همدانی: ربا اقتصاد کشور را فلج می‌کند

آخرین اخبار مرتبط با ربا را از «کانال جنبش ممانعت از جنگ با خدا» دنبال کنید

به گزارش نهضت ممانعت از جنگ باخدا؛ به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی در دیدار شهردار و مدیران شهری قم، با تأکید بر اینکه هرکسی در جامعه برای خدمت به مردم گام برمی‌دارد و فکر می‌کند توفیق الهی نصیبش شده است اظهار کرد: هیچ فضیلتی اندازه خدمت به مردم دارای اجر و ثواب نیست.

وی با تأکید بر اینکه اقدامات شهرداری قم حاکی از فکر بلند و فرهنگ مدیریت شهری است تصریح کرد: این اقدامات نشان می‌دهد که فکر داشته‌اید و با یک فکر واحد برای خدمت به اسلام و مردم تلاش می‌کنید.

وی با تأکید بر اینکه قم شهری مذهبی است و فضای این شهر باید مذهبی باشد خاطرنشان کرد: برخی مواقع فکر می‌شود که فضای شهرسازی در شهر قم فضایی عمومی است ولو اینکه تمام نقشه‌های شهرسازی ما باید اسلامی باشد.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه باید آثار اسلامی در کشور اسلامی و پایگاه انقلاب رعایت شود گفت: فضاسازی شهر قم باید طوری باشد که هرکسی که در این شهر قدم می‌زند به یاد پیشرفت‌ها و اقدامات از صدر اسلام بیفتد.

وی با تأکید بر اینکه کسانی که برای زیارت وارد شهر قم می‌شوند نیاز دارند که نزدیک به مرکز شهر و حرم مطهر باشند تصریح کرد: ساختمان‌هایی که اطراف حرم مطهر هست قدیمی هستند؛ چند روز قبل متأسفانه در اتفاقی چند نفر کشته شدند و یکی از اقداماتی که شهرداری و مسئولین استان باید انجام دهند این است که به دنبال ساخت ساختمان‌های جدید و ایمن و امروزی برای مردم در هسته مرکزی شهر باشد.

باید دقت شود آثاری که در گذشته در شهر قم بوده باقی بماند

وی با اشاره به وسعت شهر قم در گذشته بیان کرد: امروز باید دقت شود آثاری که در گذشته در شهر قم بوده باقی بماند.

آیت‌الله نوری همدانی با تأکید بر اینکه مدیران فعلی شهر قم افرادی شناخته شده و تأثیرگذار هستند تصریح کرد: امیدواریم با همین توانی که در گذشته در راستای خدمت به مردم حرکت کرده‌اید همین مسیر را ادامه دهید.

وی با اشاره به بدهی‌های شهرداری به بانک‌ها گفت: دیرکرد در اسلام نوعی رباخواری است چرا که اسلام تأکید دارد که در قبال پول پولی داده نشود، ولی امروز برخی بانک‌ها در قبال تاخیری که در بازگشت سرمایه داده می‌شود پول می‌گیرد که این ربا است.

این مرجع تقلید گفت: نباید بابت تاخیر زمانی پولی از مردم گرفت و بیشترین نامه‌های مردمی به ما در همین خصوص است؛ دیرکرد حرام بوده و نوعی ربا است؛ ربا در هر مملکتی باشد اقتصاد آن فلج خواهد شد.

وی با بیان اینکه در کشور ما مساله رباخواری وجود دارد گفت: یکی از مصادیق رباخواری همین دیرکرد بانک‌ها است که در اسلام حرمت بسیاری دارد و در قرآن کریم بر حرمت این مساله بار‌ها تأکید داشته است.

آیت‌الله نوری همدانی با تأکید بر اینکه تفاوت ما با ملت‌های دیگر معنویت ما است گفت: منبع این معنویت قرآن، صحیفه سجادیه و نهج البلاغه است و همه باید با آن‌ها انس داشته باشند.

وی گفت: دو چیز در قرآن حرام عنوان شده که با شدت‌ترین آن تبعیت از کفار است یعنی در برابر سلطه‌گران سلطه پذیر بودن و در برابر کفار و استکبار متواضع بودن است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: ما وظیفه داریم در برابر سلطه بایستیم و قرآن می‌گوید که اصلاً به ظالم اعتماد نکنید و اگر اعتماد کردید جای آن آتش جهنم است.

وی ادامه کرد: دومین مساله در قرآن ربا است که به هر شکلی باشد در اسلام حرام است؛ همه باید سعی کنند نه تن‌ها خودشان دیرکرد ندهند بلکه نگذارند که دیگران نیز دیرکرد دهند که این مصداقی از نهی از منکر است.

آیت‌الله نوری همدانی تصریح کرد: نظام ما اسلامی و ولایی است و در این نظام نباید کاری حرام انجام پذیرد.

قم ۱۴۰۰ با کمک اندیشمندان حوزه و دانشگاه تدوین شد

شهردار قم نیز در این دیدار با تأکید بر اینکه مدیریت جدید شهر قم در دوره پنجم شورای شهر فعالیت می‌کند اظهار کرد: در ابتدای کار ما در دو سال گذشته چالش‌هایی وجود داشت که مهم‌ترین آن‌ها بدهی‌های کلانی بود که برای ایجاد زیرساخت‌ها در گذشته ایجاد شده بود.

سقائیان‌نژاد با اشاره به بدهی هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی شهرداری گفت: اصل پول اخذ شده از بانک‌ها نزدیک به نیمی از این مبلغ بود که مابقی سود به آن تعلق گرفته بود و نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران داشتیم.

شهردار قم با تأکید بر اینکه ۹۰۰ میلیارد از بدهی‌های شهرداری قم باقی مانده است تصریح کرد: سعی داریم در دوره جدید این مبلغ را به صفر برسانیم.

وی با اشاره به طلب شهرداری از دولت گفت: با همکاری جمعی مدیران، نمایندگان مجلس و علما و مراجع تقلید ۷۰۰ میلیارد از این بدهی به صورت اسناد خزانه تهاتر شد.

سقائیان‌نژاد با تأکید بر اینکه شهرداری در دو سال گذشته پروژه محور حرکت کرده است تصریح کرد: قم ۱۴۰۰ با کمک اندیشمندان حوزه و دانشگاه تدوین شد و امروز خط کش راهی برای آینده داریم که اقتضائات شهر در آن دیده شده و در آینده بر این مبنا حرکت خواهیم کرد.

وی به پروژه‌های نیمه تمام شهر قم اشاره کرد و افزود: این پروژه‌ها مشکلاتی را برای مردم و شهر داشت که خوشبختانه بیش از ۹۶ درصد آن‌ها تکمیل شده و اعتماد مردمی جلب شده است.

شهردار قم به پروژه شهید کاظمی اشاره کرد و افزود: تمام تلاش خود را به کار بستیم تا مشکلات آن را رفع کنیم و مسائل حقوقی را پیگیری کردیم تا به زودی اجرایی شود.

سقائیان‌نژاد با تأکید بر اینکه فاز سوم پروژه بلوار آیت‌الله بروجردی امسال تکمیل می‌شود تصریح کرد: این پروژه به طول ۹ کیلومتر راهگشای بسیاری از مشکلات ترافیکی شهر خواهد بود.

وی به اجرای رمپ و لوپ پروژه ۹ دی اشاره کرد و افزود: بخشی از رمپ و لوپ‌ها اجرایی شده و باقی نیز در دست اجرا و تکمیل تا پایان سال است.

شهردار قم به روند تکمیل فاز پنجم عماریاسر اشاره کرد و اذعان داشت: این پروژه شهری، فازبندی شده و سعی داریم با مشارکت شهروندان بدنه را اجرا کرده و مسیر نیز توسط شهرداری اجرایی شود.

وی با تأکید بر اینکه روی پروژه‌های نیمه تمام برنامه داریم تصریح کرد: سعی داریم که با برنامه وارد شویم که باتلاقی برای شهرداری ایجاد نشود.

سالانه سه مترمربع به سرانه فضای سبز شهر قم اضافه می‌شود

سقائیان‌نژاد به پروژه‌های پیش‌بینی شده برای سال ۹۶ اشاره کرد و افزود: در دو سال گذشته هر سال بیش از ۴۵۰ هزار درخت کاشته شده و در اکثر پارک‌ها واکاوی لازم صورت گرفته و پیش‌بینی امکانات و آب و پساب صورت گرفته و سعی داریم تا پایان برنامه ۱۴۰۰ هر سال سه مترمربع به سرانه فضای سبز شهر قم اضافه شود.

وی اضافه کرد: برخی پروژه‌های زیست محیطی دیگر نیز در دستور کار است که از آن جمله بهسازی ورودی‌های شهر است.

شهردار قم به مشکلات پارک‌های شهر قم اشاره کرد و افزود: امروز با پیگیری صورت گرفته بیش از ۹۰ درصد پارک‌ها ایمن‌سازی شده و سعی داریم تا پایان سال تمام پارک‌ها را ایمن‌سازی کنیم.

وی گفت: ۱۲۶ آبنما از مدار مصرف خارج بوده و پس از ایمن‌سازی در حال فعال‌سازی آن‌ها هستیم که سعی داریم تا پایان سال آن را نیز تمام کنیم.

سقائیان‌نژاد به افزودن ۹۰ ست جدید بازی در پارک‌ها اشاره کرد و گفت: تمامی ایمنی و استانداردهای لازم در آن‌ها رعایت شده است.

وی به چارت سازمانی شهرداری اشاره کرد و افزود: چارت سازمانی مدونی در شهرداری وجود نداشت و امروز چارت سازمانی مدون شده تا ضعف‌های تشکیلاتی و اضافات سیستم مشخص شود تا بتوانیم سازمانی روی پا را برای انجام پروژه‌های شهری پیگیری کنیم.

شهردار قم به وضعیت آتش‌نشانی شهر قم اشاره کرد وافزود: امروز قوی‌ترین سازمان آتش‌نشانی کشور در قم وجود دارد و ۱۰ ایستگاه جدید با استفاده از منابع سفر رهبری به شهر افزوده شده که ۳۰ میلیارد تجهیزات نیز خریداری کرده‌ایم.

وی نوسازی ناوگان تاکسیرانی را مورد توجه قرار داد و اذعان کرد: قرار است نمونه خاصی از تاکسیرانی در شهر تعریف شود تا منظر شهری حمل و نقل را بهبود دهیم.

سقائیان‌نژاد با تأکید بر اینکه مباحث فنی و اجرایی مترو مشکلی ندارد اذعان کرد: نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان پروژه‌های قطار شهری وارد شهر قم می‌کند که فاز اول خط اول مترو در ۵. ۲ کیلومتر تا پایان سال ۹۷ راه‌اندازی خواهد شد تا مشکل حمل و نقل برطرف شود.

وی به تامین تسهیلات زائرین در شهر اشاره کرد و گفت: دو بوستان را به کمپ زائر تبدیل کرده‌ایم تا بتوانیم شاهد کاهش نصب چادر در سطح هسته مرکزی شهر باشیم.

شهردار قم با اشاره به ساماندهی مشکلات شهری تصریح کرد: نزدیک به ۸ هزار وانت‌بار در قم فعالیت می‌کند که اکثرا قمی نیستند و طی این مدت غربال‌گری صورت گرفت؛ چون این افراد شغلی ندارند اصطکاکی بین این افراد و واحدهای تجاری ایجاد می‌شد که به دنبال ساماندهی و فرهنگ‌سازی طی این مدت بودیم.

وی ادامه داد: این وانت‌بار‌ها با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی به حاشیه شهر هدایت شدند و به دنبال این هستیم نواقص را برطرف کنیم.

ساماندهی دست‌فروشان هسته مرکزی شهر

سقائیان‌نژاد به ساماندهی دست‌فروشان هسته مرکزی شهر اشاره کرد و گفت: با لحاظ مسائل امنیتی بسترهایی برای خروج آن‌ها از هسته مرکزی شهر فراهم شده است.

وی تعامل بسیار خوب مسئولان استان را مورد تأکید قرار داد و افزود: با مجموعه‌های مختلف استان از جمله اوقاف، حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران و دیگر مجموعه‌های استانی تعامل بسیار مطلوبی داریم و در سایه همین همکاری بوده که کار جلو رفته است.

شهردار قم گفت: تعادل سازی بین مناطق محروم و غیر محروم از پارامترهای برنامه شهر است که به دنبال تعدیل هزینه کرد هستیم.

وی تامین سلامت نیروی انسانی را مورد توجه قرار داد و افزود: در برنامه همچنین به مبلمان شهری با رویکرد فرهنگی اسلامی و رسیدگی به مساجد تأکید شده است.

سقائیان‌نژاد گفت: اگر مسجدی سرویس بهداشتی را عمومی کرد تا مردم استفاده داشته باشند کمک‌هایی برای ساخت و بهسازی خواهیم داشت.

وی افزود: در بخش فرهنگی نیز بودجه‌هایی را برای کانون‌های فرهنگی دیده‌ایم تا بتوانیم اعتبارات لازم برای رفع مشکلات آن‌ها را در اختیار قرار دهیم.

شهردار قم از بازسازی منازل برخی شهدا در شهر خبر داد و افزود: این منازل به عنوان نمادی از اسطوره‌های فرهنگ ایثار و شهادت باقی خواهد ماند.

وی تصریح کرد: ما به دنبال ایجاد زیرساخت در حوزه فرهنگی نیستیم و می‌خواهیم مهندسی فرهنگی در شهر قم ایجاد کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو