با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.

احکام اسلامی در بانک‌های ایرانی چه میزان رعایت می‌شود؟

یکی از مسائل مهمی در همواره مورد تاکید مقامات کشورمان بوده و هست و در سال‌های اخیر نیز مقام معظم رهبری بارها و بارها بر روی آن تاکید داشته‌اند، توجه به مسائل اقتصادی کشور بر مبانی احکام اسلامی است.
ناگفته پیداست بانک و بانکداری قلب تپنده اقتصاد هر کشوری را تشکیل می‌دهد و این قلب تپنده است که خون را در رگهای اقتصادی کشور جاری می‌سازد که بایستی بر پایه و اساس مبانی منطبق با موازین اسلام که نه تنها در کشور ما بلکه لازمه هر کشوری اسلامی می‌باشد، شکل گرفته و فعالیت کند. این موضوع نیز که ایران اسلامی یک اقتصاد پول محور بوده و به عبارتی صحیح‌تر بر پایه پول استوار است و چیزی در حدود 60 درصد از اقتصاد کشور را بازار پولی تشکیل داده و تنها یک سهم از آن را بازار سرمایه شکل داده‌ است، حساسیت توجه به بانکداری اسلامی را دو صد چندان می‌کند.
اما آیا براستی چنین است؟ بانکداری ایران اسلامی ما یک بانکداری اسلامی است یا لیبرالی و سرمایه‌داری؟لوگوی بانک
به جاست نخست تعریفی جامع و کامل از الگوهای یک بانکداری اسلامی و در مقابل آن بانکداری لیبرالی ارائه شود.
نظام بانکداری اسلامی یا به گفتاری دقیق‌تر بانکداری بدون ربا ریشه در ایدئولوژی و مبانی و ارزش‌های اقتصاد اسلامی دارد و تحقق آن نیز نیازمند استقرار کامل عدالت اقتصادی و اجتماعی و همچنین توزیع عادلانه درآمد و ثروت در یک جامعه و کشور است.لوگوی بانک
منظور از بانکداری اسلامی نیز نوعی سیستم بانکداری می‌باشد که مبتنی بر همین قوانین اسلامی و البته نظریات و برنامه‌های اقتصاددانان و کارشناسان حوزه علوم بانکی و علمای اسلام است.
لازم به ذکر است که تامين مالي اسلامي يك شيوه تامين مالي بر پايه شريعت و تعاليم قراني می‌باشد و در شریعت ما اسلام اين اصول معاملاتي را كه ربا در آن وجود داشته باشد، ممنوع اعلام كرده است.
اما ربا چیست؟ ربا به بیانی ساده عبارت است از بهره و سود. اما هر سودی ربا نیست. سودهایی در اسلام ربا خوانده می‌شوند که در ابتدای معامله و قبل از شروع کار و فعالیت اقتصادی میزان و درصد آن به درستی مشخص شده باشد و زیانی نیز در کار نباشد. بنابراين پرداخت‌هاي موجود در سیستم بانکی اسلامی بايد بدون این نوع از بهره باشد و به جاي آن پرداخت بر اساس تقسيم سود مي‌تواند جايگزين شود. پس، موسسات مالي بايد محصولاتي را عرضه كنند كه در درآمد حاصل از آن بهره‌اي وجود نداشته باشد و همچنين منشا آن از محل سرمايه‌گذاري در فعاليت‌هاي ممنوع شده براي مسلمانان و همچنین فعالیت‌هایی که در قوانین آن کشور غیرقانونی اعلام شده است، نباشد. نشان تجاري بانكداري اسلامي، سرمايه‌گذاري اخلاقي و تسهيم در سود و زيان است.
اما در مقابل بانکداری اسلامی، بانکداری لیبرالی یا بانکداری موجود در کشورهای سرمایه‌داری قرار دارد. در این نوع بانکداری ربوی سپرده گذاران، مسئولیت و ریسکی در قبال فعالیت‌های بانک ندارند و نتیجه عملیات بانکی هر چه باشد چه سود و چه ضرر، نظام بانکی به آن‌ها متعهد شده است، اصل سپرده و بهره مشخص شده آن را در زمان مقرر به سپرده‌گذار پرداخت کند.
ایران در مسیر ایجاد بانکداری بدون ربا، اولین قدم را با تصویب قانون عملیات بانکداری بدون ربا در سال 1362 و سپس آئین نامه‌های اجرایی مربوط به آن برداشت.
در مورد این بخش با قاطعیت می‌توان گفت که ردی از ربا وجود ندارد و تمامی دستورالعمل‌ها با دقت بررسی و با تمامی اصول شرعی و قانونی کشور تطبیق داده شده است. اما آیا در اجرای این قوانین نوشته شده نیز همه چیز خوب و روان است؟
بر اساس یافته‌ها، پایگاه اطلاعاتی بانک اسکوپ که عملکرد تمامی بانک‌های اسلامی دنیا را بررسی می‌نماید، بانک‌های جمهوری اسلامی ایران را به عنوان بانکداری اسلامی لحاظ نکرده و سیستم بانکی ایران را به عنوان بانکداری اسلامی نمی‌شناسد.
طبیعتا این موسسات معتبر تحقیقاتی در این خصوص و در مواجهه با ایران غرض‌ورزی ندارند که بخواهند بدون دلیل این‌کار را انجام دهند. مشخصا متاسفانه بانکداری ایران نتوانسته است انتظارات بانکداری اسلامی را محقق نماید.
برای دریافت نتیجه چرایی این امر بایستی شرایط بانکداری ایران را در داخل کشور مورد بررسی قرار دهیم.
عده‌ای در کشور ما با این نظر پایگاه اطلاعاتی بانک اسکوپ موافق‌اند و بانکداری موجود در ایران را ربوی می‌دانند و با توجه به اعتقادات مذهبی‌شان از اخذ وام و تسهیلات و یا بالعکس سپرده‌گذاری در سپرده‌های سود ده خودداری کرده و سود حاصله را جایز نمی‌دانند. دلیل این تفکر این است که به اعتقاد این افراد در بانکداری اسلامی هیچ‌گاه نرخ سود از پیش مشخص نشده و این سرمایه‌گذاری است که در انتها سود یا زیان را مشخص می‌کند چیزی که متاسفانه در مورد تسهیلات اهدایی از سوی بانک‌ها مشاهد نمی‌شود.
اما عده‌ای نیز با نظر مراجع و علما، بانکداری موجود در ایران را یک بانکداری اسلامی می‌دانند که بر اساس قانون عملیات بانکی بدون ربا شکل گرفته است.
اما مسئله‌ای که به وضوع در نظام بانکی کشورمان مشاهده می‌شود این واقعیت است که در کشور ایران بسیاری از ابزارهای رایج بانکداری اسلامی به صورت رسمی وجود نداشته و در حال حاضر نیز تعداد بسیاری از شرکت‌ها و بانک‌ها در حالی از این ابزارها و تامین مالی از طریق آن‌ها یاد می‌کنند که هیچ دستورالعمل و آیین نامه مشخصی از سوی بانک مرکزی به عنوان قانون‌گذار سیستم بانکی وجود ندارد.
شاید به جا باشد مقامات اقتصادی، سیاسی و در درجه اول علمای دینی کشور با بررسی این مشکل و تدوین دستورالعمل و آیین‌نامه‌های مشخص در این زمینه که جای خالی آن در نظام بانکی کشور به خوبی احساس می‌شود، بانکداری ایران را به عنوان یک بانکداری اسلامی به جهان معرفی نمایند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. سلام
    من شنیدم یک سیستم جایگزین بانکداری تعریف شده میشه بگین چی هست؟

    1. علیکم السلام
      اگر تا بحال چیزی به جامعیت سیستم فعلی طراحی شده بود که جایگزین میشد!

  2. مطلب خیلی خوبی ست.
    فرموده اید در قانون بانکداری اسلامی سال 62 ردی از ربا وجود ندارد ولی در اجرا مشکل ساز شده است.
    .
    اول؛ کلمه بانک ملازم با رباست. پس بانکداری اسلامی خالی از ربا هم حاوی رباست.
    .
    دوم؛ کل این قانون حیله رباست. حیله ربا حلال است ولی حیله رباست. یعنی قانون سال 62 ردی از ربا دارد.
    .
    سوم؛ پول اعتباری (ریال) بدون ربا قابل کاربرد نیست. بانک مرکزی موظف است ربای پول اعتباری را با عنوان سیاست گذاری پولی برنامه ریزی کند.
    .
    چهارم؛ قانون سال 62 مثل قانون منع شراب در صدر اسلام است. قرآن ابتدا میگوید در هنگام مستی شراب نخورید و بعد از چند سال شراب را مطلقا ممنوع میکند. جمهوری اسلامی هم در ابتدا سعی داشته ربا را محدود کند و بعد حذف نماید ولی الان جهت حرکت عوض شده است.
    .
    پنجم؛ قانونی که در 30 سال اجرا نشده حتما قابل اجرا نیست و حتما سیستم مشکل دارد. مشکل هم این است که پول اعتباری بدون ربا امکان ندارد.
    .
    ششم؛ در آن قانون سال 62 صرفا سعی بر اصلاح قوانین غربی بوده است و در نظر داشته باشید که تمدن شیطانی غرب سیستمی را طراحی کرده که قابل اسلامی کردن نباشد. در واقع خون آلوده ی پول اعتباری به اندام ها میرسد و همه را فاسد میکند.
    .
    هفتم؛ اگر میخواهیم و موظفیم و مجبوریم که تمدن سازی کنیم، باید همه ی سیستم های متکی به غرب را از نو با اصول و قوانین اسلامی بنا کنیم.
    .
    هشتم، گردش اقتصادی بدون ربا فقط با پول واقعی (طلا و نقره) ممکن است. در این سیستم خون سالم به اندام های بدن میرسد.
    .
    نهم؛ ان شاء الله بتوانیم با معیارهای شیعی شاخص معیشت اسلامی (به جای بانکداری اسلامی) را تعریف کنیم. چون من به معیارهای “بانک اسکوپ” بدبینم. آماده ی همکاری در پروژه ی تدوین دستورالعمل شاخص “الگوی معیشت اسلامی” هستم.