با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
ابراهیم رزاقی: نگاه امام در اداره اقتصاد ایران پیاده نشد/ بانک‌ها بزرگترین مراکز فساد

ابراهیم رزاقی: نگاه امام در اداره اقتصاد ایران پیاده نشد/ بانک‌ها بزرگترین مراکز فساد

نشست بررسی «نظام بانکی و نگاه سرمایه داری حاکم در کشور» با حضور ابراهیم رزاقی دانشیار دانشگاه تهران به همت بسیج دانشجویی و انجمن علمی دانشگاه شیراز برگزار شد.

سرمایه‌داری یعنی انباشت و تمرکز ثروت در یک گروه خاص

 رزاقی با بیان اینکه درابتدای قانون اساسی ما آمده است که اقتصاد وسیله است و هدف نیست، درواقع هدف پرستش خداوند است و نه سود پرستی اظهار داشت: آزادی یکی از شعارهای ماست که معنای درست آن یعنی؛ آزادی از فقر، بیکاری، بیماری و بی سوادی که اصل 43 قانون اساسی هم به آن اشاره دارد؛ وظیفه دولت این است که برای همه آحاد مردم؛ مسکن، خوراک، پوشاک، آموزش و… فراهم کند اما در این سی و چند سال شاهدیم که اینها به درستی محقق نشده است.

دانشیار دانشگاه تهران با اشاره به تعریف امام از توسعه که در وصیت نامه ایشان با تعابیر؛ خود شناسی، خود کفایی و استقلال درتمام زمینه‌ها بیان شده است افزود: اینکه امام می‌گوید خودشناسی، برای این است که مسئولین ما به خطا نروند، در شرایطی که وسوسه‌های مختلف نمایان است و ذهن آدم‌ها را تصرف می‌کند و آنها را محتاج بار می‌آورد، باید مراقب بود چون که بخشی از این احتیاج‌ها خیالی است و وابستگی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: در گذشته جوامع با اتکا به درون نیازهای خود را برطرف می‌کردند اما پس از انقلاب صنعتی و ماشینی شدن که تولیدات افزایش پیدا کرد بسیاری از کشورها وابسته شدند، درحال حاضر 180 کشور خام فروشی می‌کنند.

این کارشناس  اقتصاد با تاکید به اینکه در دنیای حاضر چند کشور محدود با ابزار صنعتی به تولید کننده‌های بزرگ تبدیل شدند که مواد اولیه را از کشورهای دیگر تأمین می‌کنند و کالاهای تولیدی‌شان را صادر می‌کنند و به سودهای کلان می‌رسند و نتیجه آن عدم استقلال اقتصادی کشورها است خاطر نشان کرد: سرمایه داری یعنی انباشت و تمرکز ثروت در یک گروه خاص و در همین چهارچوب بازار سرمایه داری که متاسفانه در ایران هم پیاده می‌شود؛ هدف تأمین سود و ثروت است بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های دین و اخلاق و آیین.

نگاه امام در اداره اقتصاد ایران پیاده نشده

وی گفت: دراین نظام؛ کشورهای صنعتی بر سر تأمین مواد خام از دیگر کشورها دعوا می‌کنند و کشورها ابزاری هستند به نفع آنها و بازار فروشی برای محصولاتشان، دراین شرایط عموم مردم دستشان خالی می‌شود که اگر شورش هم بکنند سرکوب می‌شوند.

رزاقی با بیان مواردی از امام که خطاب به شاه مطرح کردند مثل؛ لزوم صرف شدن ثروت در کارخانه ومزرعه، استفاده از کالای ایرانی و حفظ هویت خود، حمایت از کارگر و…عنوان کرد: یکی دیگر از شعار و آرمان‌های امام حفظ استقلال بود که تاکنون تحقق پیدا نکرده و گویا در ایران اصلاً انقلاب نشده و قانون اساسی آن مبانی فکری و ایدئولوژی را ارائه نکرده است.
به گفته وی نگاه امام در اداره اقتصاد ایران پیاده نشد و بعد از فوت ایشان با روی کارآمدن دولت وقت؛ با اقتصاد سرمایه داری لیبرال که به بسیاری از کشورها تحمیل شده بود، داوطلبانه مواجه شدیم. با اقتصاد سرمایه داری که خلاف مبانی فکری ماست و همان سیاستی است که در زمان شاه هم اجرا می‌شد.

دانشیار دانشگاه تهران گفت: با بکارگیری مبانی غربی در دولت و مجلس، در این چند ده سال که 1300 میلیارد دلار درآمد داشتیم و می‌توانسته 130 میلیون شغل ایجاد کند فقط 13 میلیون شغل ایجاد شده که نصفش دلالی است.

وی ادامه داد: کشور ایران به وارد کننده‌ای تبدیل شده که تولید کننده داخلی نمی‌تواند با کالای وارداتی رقابت کند؛ در بحث صادرات هم، کالاهای مونتاژ شده را که موارد اولیه‌اش وارداتی بوده به عنوان کالاهای صادراتی ارسال می‌کنیم درصورتی که معنای صادرات این نیست.

بانک‌ها بزرگترین مراکز فساد

نویسنده کتاب” نقدی بر خصوصی سازی ایران” بیان کرد: دولت فضایی را فراهم کرده و اعلام می‌کند که بخش خصوصی به فکر حداکثر سودش باشد در حالی که اگر تولید کننده صرفاً به فکر کسب سود باشد، پول را خرج کشاورزی و صنعت نمی‌کند، پولش را می‌برد ساختمان و برج می‌سازد.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای مختلفی از بخش خصوصی مالیات می‌گیرند اما درایران اینطور نیست و دو سوم هم یارانه می‌دهد گفت: بانک پول‌های مردم را برای تقویت کشاورزی و صنعت استفاده نمی‌کند و به بزرگ‌ترین مراکز فسادی تبدیل شده که به راحتی وام‌های چند هزار میلیاردی به برخی افراد می‌دهد.

رزاقی افزود: برای اقتصاد ایران، من خطری را احساس می‌کنم که در واقع برنامه ریزی شده است و آمریکایی‌ها هم نقش دارند. معتقدم نظام بانکی ما وقتی اصلاح می‌شود که مسئولان کشوری نگاهشان عوض بشود و در تغییر این نگاه حاکم دانشجویان باید ایثار کنند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی بسیج دانشجویی

انتهای پیام/