با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
امام جمعه کوهدشت: ربا موجب از بین رفتن برکت در اقتصاد جوامع خواهد شد

امام جمعه کوهدشت: ربا موجب از بین رفتن برکت در اقتصاد جوامع خواهد شد

حجت الاسلام محمد رضا سبحانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در خرم آباد، با بیان اینکه بانکداری  اسلامی نباید تنش بازپرداخت را برای اقشار ضعیف جامعه به همراه داشته باشد افزود:سیستم بانکی در جامعه باید به گونه ای باشد که بازپرداخت وام به توان اقتصادی اقشار ضعیف جامعه آسیب وارد نسازد.

امام جمعه موقت کوهدشت با اشاره به اینکه بانکداری اسلامی باید به ارائه خدمت مطلوب و اسلامی به اقشار مختلف جامعه منجر شود تصریح کرد:امروز متاسفانه اقشار متوسط و حتی ضعیف جامعه با دردسرهای متفاوت سیستم بانکی پس از موفق شدن به دریافت وام با مشکلات عدیده ای از جمله بدهی های سنگین ،سود بالا و جریمه دیر کرد مواجه می شوند که همین عوامل باعث بوجود آمدن تنش روحی در خانواده ها و حتی گسست  نظام خانواده نیز خواهد شد.

حجت الاسلام سبحانی با اشاره به اینکه بانکداری اسلامی و اجرای این مقوله باید مطابق با قوانین اسلامی و آیات و روایات قرآن باشد خاطر نشان کرد:در بانکداری حال حاضر متاسفانه عمل به اجرای فرامین شرع اسلام رعایت نمی شود و به نوعی مخالفت با اجرای قوانین اسلام است.

وی با اشاره به اینکه در دین مبین اسلام و قرآن کریم از ربا بعنوان یک عمل و فعالیت اقتصادی حرام نام برده شده است و بشدت قرآن این روش کسب درآمد را نهی کرده است بیان داشت:براساس روایات دینی ربا موجب از بین رفتن برکت در زندگی و تضعیف اقتصاد جوامع خواهد شد.

مدیر مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) کوهدشت با اشاره به اینکه در اجرای سیستم بانکداری در کشور باید قوانین کلی و مدونی وضع گردد افزود:وام دادن به مردم با دریافت سود های کلان نیز ربا و حرام است و باید در این خصوص تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.

حجت الاسلام سبحانی با اشاره به اینکه احیای صندوق قرض الحسنه می تواند راهکاری اساسی برای توسعه بانکداری اسلامی در جامعه باشد تصریح کرد: باید با فرهنگ سازی و ایجاد و گسترش صندوق های قرض الحسنه بتوان مردم را ترغیب نمود که برای رضای خدا با سپرده گذاری در این صندوقها و اعطای وام به نیازمندان بخشی از بانکداری اسلامی را در جامعه محقق نماییم.

وی با اشاره به اینکه صندوق قرض الحسنه می تواند با رضایت صاحبان وجه در تولید،سرمایه گذاری و تجارت نیز از آن وجه استفاده نماید خاطر نشان کرد:سود حاصله از این صندوق می تواند با رعایت قوانین اسلامی بین سپرده گذاران نیز تقسیم شود.

استاد حوزه علمیه لرستان در پایان با اشاره به اینکه نظارت بر سیستم بانکی و اصلاح و بازنگری قوانین بانکی باید بصورت جدی با حضور کارشناسان دینی و اقتصادی صورت گیرد یادآور شد:در این خصوص باید دولت قوانین مستحکمی برای ایجاد و توسعه بانکداری اسلامی ارائه دهد.

منبع: خبرگزاری حوزه