با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
اندر اعتقادات یک استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق

اندر اعتقادات یک استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق

کجایند اقتصاددانان مؤمن؟!
اندر اعتقادات یک استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق ع

چه اصراری وجود دارد که به جای همکاری اقتصاددانان مسلمان با یکدیگر در اصلاح معیشت مردم مؤمن، این گونه از سوی برخی از ایشان اتهام‌پراکنی علیه جریان‌های انقلابی اصلاح‌گر صورت می گیرد: برخی حرف‌هایی زده می‌شود که به نظر من آدرس غلط دادن است و معتقدم از جانب سیستم بانکی هم مطرح می‌شود تا ذهن‌های شما را از مشکلات اصلی بانک دور کند. می‌گویند نظام بانکی ربوی است؛ بله می‌تواند ربوی باشد و خیلی از فعالیت‌ها و معاملات ممکن است ربوی شود. این مسأله مهمی است اما تنها مطرح کردن این مسأله و تکرار مکرر آن در رسانه‌ها باعث می‌شود از سایر مسائل اصلی و مهم سیستم بانکی غفلت شود. (دکتر عادل پیغامی در نشست کارگاه زمستانه مطالعات علوم انسانی گروه اقتصاد پردیس دانشگاه علامه طباطبایی ۱۲ اسفند ۱۳۹۶)

آقای استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق ع شما واقعا معتقد هستید که نظام بانکی به گفتمان مبارزه با ربا دامن می‌زند؟! اگر منظورتان چهار تا همایش بررسی ربوی بودن نظام بانکی است که بعضا توسط برخی بانک‌ها برگزار می‌شود که شما راست گفته‌اید. اما اگر منظورتان بیش از ۶۰ بار موضع‌گیری مراجع تقلید در سال گذشته در مورد ربوی بودن نظام بانکی و مالی بوده است شما را به خدا و دعای خیر همان مراجع واگذار می‌کنیم. البته لابد با همین اعتقادات مشابه جنابعالی، همکار شما در همان دانشگاه به عنوان عضو شورای فقهی بانک مرکزی، ماله‌کشی بی‌وقفه روی ربوی بودن بانک ها حتی در برابر مراجع عظام تقلید را بر عهده دارند. اما اگر منظورتان شق سوم است که چرا دائما در رسانه‌ها این مواضع علیه ربوی بودن نظام بانکی مطرح می‌شوند؟ توهین و بی‌تقوایی و بی‌مایگی این اعتقاد! استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق ع را هم‌چنان ندیده می‌گیریم و به قضاوت اهل تدبر وا می‌نهیم.

و اما همان‌طور که این  استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق ع اشاره کرده‌اند تا وقتی ماهیت پول به درستی شناخته نشود، ماهیت نظام مالی و پولی کاپیتالیسم هم به خوبی شناخته نشده و ربازدایی از معیشت و زندگی مردم اتفاق نخواهد افتاد. ما هم با این بخش از نظر ایشان موافق هستیم و دقیقا نظر ما هم همین است. اتفاقا نهضت ممانعت از جنگ با خدا هم در بخش مبانی نظری خود در سایت نهضت به این موضوع تفصیلا پرداخته و جوانب آن را بررسی کرده است.

اتفاقا بر پایه همین ریشه‌شناسی مشکل نظام بانکی در مساله شناخت ماهیت پول به این نتیجه می‌رسیم که اصل مشکل نظام مالی و بلکه نظام اقتصادی کاپیتالیسم و نسخه‌های معیوب آن در ایران، ربوی بودن آن است. اتفاقا با تعریف محدودی که برخی از دوستان مانند همین  استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق ع از ربا در ذهن دارند، ربا بخشی از مشکل نظام بانکی است. اما با تعریف قرآنی از ربا، مشکل ربا، مساله اصلی نظام مالی و نظام اقتصادی ما و جهان است. فرق ما با غرب در این است که ربا در اینجا به گونه‌ای بروز دارد، و در آنجا به گونه‌ای دیگر.

برای مطالعه مبانی نظری نهضت مبارزه با ربا به سرفصل شورش علیه طمع در  کرسی نظریه پردازی کلبه کرامت مراجعه شود.
برای مطالعه بیشتر به صفحه پرسش‌های متداول و هم چنین بخش کتابخانه نهضت در سایت نهضت ممانعت از جنگ با خدا مراجعه شود.

و السلام علی من اتبع الهدی

انتهای پیام/