با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
این شبهه را می‌پذیرم که ما منطبق با موازین اسلامی عمل نکردیم

این شبهه را می‌پذیرم که ما منطبق با موازین اسلامی عمل نکردیم

آخرین اخبار مرتبط با ربا را از «کانال جنبش ممانعت از جنگ با خدا» دنبال کنید

به گزارش نهضت ممانعت از جنگ باخدا؛ به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ کامران ندریدرباره بررسی گزارش لایحه پولی و بانکی در کمیسیون اقتصادی دولت با تاکید بر تأمین ثبات، سلامت و پایداری نظام پولی و بانکی بر مبنای موازین شرعی و صیانت از منافع سپرده‌گذاران به ایبنا گفت: طبق قانون اساسی، کشور باید بر اساس آموزه های شرعی و اسلامی اداره شود و این قانون همه مسئولان کشور را در قوای مختلف مکلف می کند که بر پایه موازین شرع فعالیت داشته باشند.

مدیر بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی اظهارداشت: نظام پولی و بانکی کشور از ابتدای انقلاب مورد توجه قرار گرفت و تصور بر این بود که بانک های متعارف از غرب الگوبرداری کرده اند و عملیات آنها با موازین شرعی مطابقت ندارد.

ندری ادامه داد: این شبهه قویا وجود داشت که عملیات بانک ها ربوی است و چیزی که در بانک هاجاری است ربا بوده و از همان ابتدا به فکر اصلاح قانون پولی و بانکی افتادند و در سال 62 یک قانون در این زمینه تصویب و قرار شد همه بانک ها و موسسات مالی و اعتباری بر پایه این قانون از عملیات خود ربازدایی کنند.

ربازدایی از عملیات بانکی

عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی افزود: می توان گفت در بین کشورهای اسلامی تنها 3 کشور به این صورت عمل کردند که به یکباره نسبت به ربازدایی از سیستم بانکی خود اقدام ورزیدند که یکی ایران، دیگری سودان و پاکستان بود که البته بعدها پاکستان رویکرد خود را تغییر داد و به روش بانکداری دوگانه اسلامی و تجاری بازگشت.

وی خاطرنشان کرد: اساس اصلاح نظام بانکی در سال 62 بر پایه این فرضیه بود که عملیات بانک های متعارف کشور ربوی است، حال اگر این فرضیه اشتباه باشد و عملیات بانک های متعارف ربوی نباشد طبیعتا می توان گفت بر پایه یک فرضیه نادرست، جراحی عمیق و سراسری در کل نظام بانکی کشور اتفاق افتاد.

مدیر بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی بیان داشت: اینکه عملیات بانکی در بانک های متعارف ربوی هست و یا نیست، باید گفت گرچه اکثر علمای اسلامی بر این باورند که عملیات بانک های متعارف ربوی است، اما برخی نیز نسبت به آن تردید دارند.

حدود 33 سال از تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا می گذرد، در حالی که قرار بود بعد از 5 سال اصلاح و بازنگری صورت گیرد. ندری تصریح کرد: بر پایه این تلقی و برداشت که عملیات بانک های متعارف ربوی است قانون عملیات بانکداری بدون ربا نوشته شد و قرار بود طی 5 سال این قانون بازبینی و اصلاح شود ولی از سال 62 تاکنون حدود 33 سال می گذرد و قانون تغییری نکرده و در عمل هم بانکداری اسلامی در ایران الگوی موفقی نه از نگاه مراجع تقلید شیعه و نه از نگاه ناظران بیرونی شناخته نشد و می توان گفت الگوی بانکداری اسلامی در ایران به عنوان الگوی موفقی که دنیا بخواهد از آن تبعیت کند و سرلوحه کار خود قرار دهد و بگوید بر پایه دستاوردهای ایران می توان نظام بانکداری اسلامی را در جهان توسعه داد، نبوده است.

آیا همه فعالیت بانک‌ها شرعی است؟

عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی افزود: هرچند تمامی بانک های کشور مجبور به فعالیت طبق قانون عملیات بانکداری بدون ربا هستند و از سویی نیز به لحاظ اندازه بزرگترین بانک های اسلامی جهان محسوب می شوند، ولی اینکه بگوییم همه اتفاق نظر دارند که این بانک ها طبق موازین شرعی عمل می کنند، این اتفاق نظر در داخل و خارج وجود ندارد.

وی تاکید کرد:‌ یک بن بست هم در این بخش داریم و آن هم اینکه مجریان می گویند طبق قانون عمل می کنند و مراجع نیز درباره عملکرد بانک ها نظراتی را دارند و معتقدند در بخش استمهال و جریمه تاخیر بانک ها، فعالیت ها ربوی است. با این حال، شیوه اخذ جریمه به تایید شورا نگهبان رسیده و کمیته فقهی نیز در این زمینه کار کرده و نهایتا اینکه تایید مراجع قانونی وجود دارد و بانک ها از اینرو می گویند نیازی به تغییر نیست ولی مراجع نظر دیگری دارند.

ندری اظهارداشت: لذا در این زمینه یک بن بست ایجاد شده و آن اینکه چگونه می توان عملکرد بانک ها را به دیدگاه مراجع نزدیک کرد؟ نقطه شروع این کار به نظر می رسد از اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا باشد که از سال 62 تصویب شد و قرار بود ظرف مدت زمان 5 سال بازنگری شود.

عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی تصریح کرد: می‌توان گفت امروز زمان بازنگری همه جانبه در قانون عملیات بانکداری بدون ربا است، یعنی نه تنها باید ما قانون پولی و بانکی را طبق استانداردهای جهانی به روز کنیم، بلکه باید اشکالات شرعی موجود در قانون را نیز مرتفع کنیم.

زمان اصلاح قانون بانکداری فرارسید

مدیر بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی تصریح کرد: همگرا شدن عملکرد بانک ها به معنای فعالیت بدون سود بانک ها نیست و اگر نرخ سود را به عنوان یک قیمت در نظر بگیریم، نرخ ها بالا و پایین خواهند داشت و ما در دستورات اسلامی هیچ سند و مدرکی نداریم که اگر قیمت بالا رفت، مغایر با شرع است.

وی با اشاره به اینکه در اسلام نگاه کسب سود مردود نیست افزود: پیامبر اکرم (ص) نیز با اموال همسرشان تجارت می کردند، با این حال اینکه مردم انتظار داشته باشند نرخ سود تسهیلات بانکی کمتر باشد و هزینه های زندگی آنها متناسب با درآمدها باشد، کاملا به جا است.

ندری با تاکید بر اینکه در ایران هزینه های زندگی از متوسط درآمد مردم با درآمدهای متوسط بسیار بالاتر است تصریح کرد: اگر مردم بخواهند در بلندمدت با سختی معیشت مواجه باشند نشان دهنده وجود ضعف هایی در کار است و ما باید در نظام بانکی نیز مانند سایر امور مردم به سمت اجرای اصول اسلامی برویم.

عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: در طول دوران فعالیت بانک ها نیز نگاه کنیم نرخ سود بانکی هیچ وقت کمتر از 10 تا 12 درصد نبوده، مگر اینکه یارانه ای بوده باشد. با این حال، در عملکرد کشورهای با نظام بانکداری ربوی، نرخ سودها ممکن است متعادل تر باشد و ما در ایران هیچ وقت نرخ سود تک رقمی نداشتیم.

نرخ سود هیچ‌گاه تک رقمی نشد

مدیر بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی اظهارداشت: ممکن است ما راه را به اشتباه رفتیم و من این شبهه را می پذیرم که ما منطبق با موازین اسلامی عمل نکردیم. شاید احساس ما این است که ما به دلیل موازین شرعی به مردم سختی می دهیم ولی واقعیت این می تواند باشد که ما مسیر را انحرافی می رویم.

به گفته وی، مسایل موجود نشان می دهد که ما مسیر را به درستی طی نکرده ایم چون امروز در برخی کشورها رقابت در اعطای سود سپرده بالاتر وجود ندارد و رقابت آنها بر سر اعطای تسهیلات با نرخ سود کمتر است و به دنبال آن هستند که وام هایی را به مردم بپردازند که آنها بتوانند با شرایط مناسب تری زندگی کنند.

ندری تاکید کرد: بنابراین ضرورت بازنگری در ساختارها و مبانی قانونی امروز احساس می شود و ما بیشتر از اصلاح قانون به اصلاح و تغییر دیدگاه ها نیاز داریم، چون اگر قانون جدید هم نوشته شود بر پایه دیدگاه اشتباه شکل می گیرد؛ بنابراین در حال حاضر باید در دیدگاه ها و نگرش ها تغییر ایجاد کنیم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. آقای ندری اولا : شما فقط صیانت از منافع سپرده‌گذاران میکنی یا صیانت از اسلام و قوانین اسلامی؟
    میگم شیرت خشک نشه بسکه غصه اسلام و قوانین اسلامی رو میخوری !!!

    دوما : اگر طبق قانون اساسی، کشور باید بر اساس آموزه های شرعی و اسلامی اداره شود پس توی قانون اساسی ما که ندیدیم جاییش نوشته باشه که مسئولین باید هوای سپرده گذارا یا کلا هوای بانک هارو داشته باشن !!! اتفاقا از اولین ماده های قانون اساسی جهموری اسلامی ایران آزادی و کرامت دادن به همه انسانهاست و کسی حق چاپیدن بقیه رو نداره ! باور نداری خودت برو خون!
    حالا به نظرت مسئولین مملکت باید بر پایه موازین شرع فعالیت داشته باشند یا قانون اساسی مملکت ؟

    تو دهات ما که از دل شرع و شریعت اسلام قانون نوشته میشه و وقتی قانون ملاک عمل شد دیگه پارادوکسی بین قانون و شرع وجود نداره که شما بگی شرعی عمل کن یا قانونی عمل نکن!! حالا تو شهرشما نمیدونم چجوریه ؟

    سوما : اول انقلاب تصور بر این نبود(!) که بانک های متعارف از غرب الگوبرداری کرده اند ! و این شبهه قویا وجود نداشت(!) که عملیات بانک ها ربوی است بلکه اگه مثلا سخنرانی امام راحل رو در مورد بانک ها بشنوی امام نمیگه تصور کرده ام میگه قطعا غربی هستند یا نمیگه این شبهه وجود داره بلکه امام میگه قطعا غربی هستن!! حالا باز شما چه تصوری از حرفای امام میکنی نمیدونم … ولی گمونم توهم باشه نه تصور آقای مدیر !!

    چهارما : در مورد این جمله که میگی :(( حال اگر این فرضیه اشتباه باشد و عملیات بانک های متعارف ربوی نباشد … )) همونجور که قبلا هم گفتم برو اول حرفای امام رو بخون … درثانی برپایه فرضیه و فرض گرفتن ها که نمیشه سرنوشت بهشت و معیشت مردم رو به بازی گرفت !

    عزیزم فرضیه رو اول به شکل علمی و عقلی رو کاغذ میارن مثه فرضیه کشف شدن یک دارو برا بیماری… بعد اونو رو چندنمونه موش و حیوون آزمایشگاهی امتحان میکنن … بعد که جواب درست بود تازه هیئت علمی مثه نکیرومنکر می افته به جون این فرضیه علمی و اگه تونستن دفاع کنن و از همه جهت قبول شد تازه میرن تست انسانی … که اونم نه اجباری که کاملا اختیاری بعد همه این شونصدتا خان که گذشت و جواب نهایی مثبت بود بعد میان فرضیه رو نظریه میدونن و اونو به عنوان دارو قبول میکنن … حالا باز بیا فرضیه بده که فرض کنیم یا نکنیم !!!

    پنجما :در بخش استمهال و جریمه تاخیر بانک ها همون شیوه اخذ جریمه که به تایید شورا نگهبان رسیده (!) این موارد رو هم بگو که … سال 62 چیزی به نام بانک خصوصی معنا نداشت! و بگو تو همون قانونی که شورای نگهبان مقصرهست اول اولش اومده اهداف نظام بانکی : 1- استقرار نظام پولی و اعتباری بر مبنای حق و عدل ( با ضوابط اسلامی)(!) و به منظور تنظیم گردش صحیح پول و اعتبار در جهت سلامت و رشد و اقتصاد کشور- ( یعنی عدالت تو شهرشما عدل و حق اینه که عده ای بیان بانک بزنن و با قوانینی که سودش باید به جیب دولتی بره که دراصل اون صندوق بیت الماله نه صندوق چندنفرسرمایه دار؟ )
    2- فعالیت در جهت تحقق اهداف و سیاستها و برنامه‌های اقتصادی دولت جمهوری اسلامی با ابزارهای پولی و اعتباری! ( یعنی فعالیت اینهمه بانک خصوصی اهداف دولت جمهوری اسلامی هست؟ )
    آقای مدیر جان خلاصه بذار هیچی نگم وگرنه اگه بخوام پته بریزم رو آب اسم تک تک اشخاص و اقوام سهام دار رو همینجا برات لیست میکنم!
    درثانی شماهم لطفا متن دقیق همون قانونی که شورای نگهبان همچین اجازه ای میده رو برامون عینا بگو … چون اول همون قانون اومده بانکداری بدون ربا و میترسم کلا اینم از تصورات و توهمات شما باشه !!!

    ششما : اصلاح قانون عملیات بانکی در سال 62 تصویب میشه و قرار میشه ظرف مدت زمان ۵ سال بازنگری بشه من موندم معقوله ای به اسم زمان تو بانک مرکزی چجوری میگذره یا چه معیاری برا سنجش زمان تو بانک مرکزی هست که 62+5 برابر شده با سال 1396 و شما میگی امروز زمان بازنگریش رسیده ؟؟؟
    شنیده بودیم کار بانک مرکزی درسته و تو همه حوزه ها دستی به آتیش داره یعنی دیگه فکرنمیکردیم که تو علم زمان وعلم فیزیک و ریاضی دراین حد پیشرفته باشه … نگو خود بانک مرکزی مادر همه علوم دنیابوده ماخبر نداشتیم!!! والا …!

    هفتما : اگه نرخ سود رو قیمت بگیریم دوباره نرخ ها بندری میرن ؟؟؟
    بعد ببخشید استاد اگه نرخ ضرر رو قیمت بگیریم چی ؟
    اونوقت میشه انتظار داشته باشیم که ما دست بزنیم مدیران بانک هامون بندری برقصن؟
    چون منم مطمئنم درمورد رقصیدن مدیران بانک ها دستوری مبنی برمغایربودنش باشرع نداریم!
    الان خودتم فهمیدی چی گفتی آقای مدیر؟

    هشتم : بوق چه ربطی داره به شقیقه ؟ اموال همسر پیامبر و تجارت پیامبر چه ربطی به سودتسهیلات بانکی و هزینه زندگی مردم داره ؟
    اگه منظورت اینه که شما یا بانکهای عزیز جای پیامبرهستین و مردم هم طبق عقود بانکی همسر بانک هاحساب بشن ( چون این قبیل مصداق و مثابه گرفتن ها تو توهمات رجال سیاسی دنیا طبیعی هست و کلا بیماری کاراکتر سازی و نمادسازی تو نظریه هاشون درمان شدنی نیست ) و اینکه تو بلند مدت مردم رو به مسیر اجرای اصول اسلامی ببرین بذار اینجوری بگم : ای پیامبران خدایگان بانک مرکزی (!) سرجدتون بی خیال مردم بشین چون مردم از درجه ایمان گذشتن به اطمینان رسیدن ! بسه دیگه پیامبر نمیخوان (!) همه مردم میدونن خدایگان بانک مرکزی چه سودرو کم کنه چه زیاد کنه؟ چه بانکداری اسلامی چه جهانی پیاده کنه؟ بازم درهر دوصورت عذاب به مردم نازل میشه !

    نهم: درمورد تغییر دیدگاه به خدایگان تانگ مرکزی قسم که صددرصد موافقم !!! چون اساسا دیدگاه مردم درمورد بانک و پول و وام اصلاح شدنی نیست … باید دیدگاهها احیا و احیاگری بشه تا همه بفهمن که به قول لئوتولستوی : پول شکل جدیدی از برده داری است و نشان دهنده یک واقعیت از رابطه ای غیرانسانی میان برده و ارباب !!!
    حالا صدسال دیگه و صدتا قانون پولی دیگه تنظیم بشه.. یا اسم تانگ مرکزی بشه نسترن مرکزی… بازم چاپ کننده های پول و کسانی که ابزارهای معیشت مردم رو ضرب میکنن یا میسازن و سرنوشت اقتصاد مردم تودستشون هست همین ها مشکل اصلی دنیا بوده و هستند! کسایی که به قول سوشیا استمپ رئیس بانک مرکزی انگلستان : فقط باید از روی زمین محو بشن تا زمین جای خوبی برای زندگی بشه! و اگه هرروز که میگذره اجازه زنده موندن به این صاحبان کره زمین رو بدیم اجازه یک روز بیشتر برده بودن خودمون رو بهشون دادیم !!!
    یعنی با این حرف آخرت کاملا موافقم!!!