با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
بانک‌ها از تزریق لقمه حرام به جامعه خودداری کنند

بانک‌ها از تزریق لقمه حرام به جامعه خودداری کنند

 آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، صبح امروز در دیدار مدیران شعب بانک انصار استان قم، با تسلیت شهادت حضرت باقرالعلوم(ع) و حضرت مسلم بن عقیل(ع) و همچنین تبریک اعیاد قربان و غدیر، با اشاره به این که قرآن کتاب زندگی و معرفی الگوهاست، گفت: قرآن کریم بر معرفی الگوها در عرصه‌های مختلف از جمله سبک زندگی به جامعه بشری تاکید دارد.بانک‌ها از تزریق لقمه حرام به جامعه خودداری کنند

عضو خبرگان رهبری با اشاره به آیه “لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا (احزاب 21)” تاکید کردند: نبی مکرم اسلام (ص) بهترین الگو برای بشریت است.

وی همچنین با تاکید بر لزوم الگوگیری از سیره و سبک زندگی پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) یادآور شدند: الگوبرداری از ائمه(ع)، جامعه را به تکامل، سعادت و پیشرفت خواهد رساند.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه به ارتباط بانک انصار با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد و ابراز داشت: سپاه به عنوان یک نهاد مقدس، مسئولیت حفاظت از دستاوردهای انقلاب اسلامی را بر عهده دارد و می‌تواند نقش کلیدی در معرفی الگوها به جامعه داشته باشد؛ زیرا مردم با نگاه قداستی به این نهاد می‌نگرند؛ براین اساس بانک انصار باید در تحقق نظام بانکداری اسلامی الگو باشد.

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین حوزه با تاکید بر حرمت شرعی ربا، تصریح کرد: بر اساس آن چه که در قرآن و روایات ذکر شده، تنها ربا گیرنده و ربا دهنده دچار عذاب الهی نخواهند شد، بلکه تمام کسانی که در این چرخه نقش دارند، مسئول‌ هستند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به این که ربا علاوه بر آثار زیان‌بار فردی، دارای آثار مخرب اجتماعی نیز می‌باشد، افزود: بانک ها باید عقود اسلامی را بدون آن که آلوده به مسائل ربوی شوند، کاملاً رعایت کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر این که وجود ربا در سیستم بانکی، زیبنده نظام اسلامی نیست، یادآور شد: ربا علاوه بر حرمت شرعی، تزریق لقمه حرام به جامعه است و بانک‌ها باید از آلوده شدن به آن خودداری کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این که بر اساس آیات و روایات و باورهای اعتقادی، لقمه حرام، جامعه و خانواده‌‌ها را آلوده می‌کند و مسئله‌ای زیان‌‌بار است، گفت: درست است که بانک‌ها با توجه به هزینه‌های جاری باید سودآور باشند، اما این کار می‌بایست در چارچوب های شرعی و اسلامی تحقق یابد و نه در قالب ربا و حرام.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: مسئولین بانک‌ها می‌توانند با استفاده از کارشناسان خبره دینی و اقتصادی و پژوهش و مطالعه عمیق، راهکارهای اساسی درآمدزایی و سودآوری مشروع‌ را استخراج و عملیاتی کنند.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری تصریح کرد: مراجع عظام تقلید علما و بزرگان به حذف ربا از سیستم بانکی و اجرای دقیق عقود اسلامی در نظام پولی و بانکی کشور تاکید دارند؛ البته تحقق کامل این مسئله نیازمند عزم و همت جدی مدیران بانک‌ها، مطالبه جامعه و مردم و فرهنگ‌سازی است.

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین حوزه همچنین با اشاره به نقش بانک‌ها در رشد و توسعه اقتصادی ایران اسلامی، رونق تولید و اشتغال‌زایی، تاکید کرد: باید بانکداری اسلامی را به دنیا عرضه کنیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور در پایان ابراز امیدواری کرد که بانک انصار در معرفی و اجرای بانکداری اسلامی پیشگام و الگوی سایر بانک ها باشد.

در ابتدای این دیدار، هادی میرزایی، مدیر شعب بانک انصار استان قم،‌ گزارشی از فعالیت‌ و برنامه‌های این بانک به ویژه در زمینه اجرای بانکداری اسلامی ارائه داد.

منبع: خبرگزاری حوزه