با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
برنامه نامزدها برای برچیدن ربا از بانکها چیست ؟

برنامه نامزدها برای برچیدن ربا از بانکها چیست ؟

آخرین اخبار مرتبط با ربا را از «کانال جنبش ممانعت از جنگ با خدا» دنبال کنید

به گزارش جنبش مردمی ممانعت از جنگ با خدا به نقل از الف؛ جمعي از دانشجويان و فارغ التحصیلان ايراني دانشگاه های انگلستان در نامه ای به نامزدهای ریاست جمهوری از انان خواستند برنامه خود را برای اصلاح نظام بانکی و برچیدن ربا از بانکها اعلام کنند.
به گزارش الف متن کامل نامه به شرح زیر است :

بسم الله الرّحمن الرّحیم
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الربَا إن كُنتُم مُّؤْمِنِینَ ﴿ 278 ﴾ فَإن لَّمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بحَرْبٍ مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإن تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِكُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ ﴿ 279)

ای اهل ايمان! از خدا پروا كنید، و اگر مؤمن هستید آن چه را از ربا باقي مانده رها كنید. ﴿ 278 ﴾ واگر چنین نكرديد [ و به رباخواری اصرارورزيديد] به خدا و رسولش اعلان جنگ دهید؛ و اگر توبه كرديد، اصل سرمايه های شما برای خود شماست [و سودهای گرفته شده را به مردم بازگردانید] كه در اين صورت نه ستم مي كنید و نه مورد ستم قرار مي گیريد. ﴿ 279﴾
 (قرآن كريم، سوره البقره) –
 
نامزدهای محترم انتخابات دوازدهمین دوره رياست جمهوری اسلامي ايران
سلام علیكم،

خداوند متعال نبوت را با وجود مقدس رسول اكرم (ص) خاتمه داد و جهان بشری را از قوانین الهي آگاه ساخت تا انسان در پرتو هدايت الهي و ولايت اهل بیت (ع) دنیا و آخرت خويش را آباد سازد.

ملت ايران در طول تاريخ پر فراز و نشیب خود اسلام را با جان و دل پذيرفت و در راه برافراشته نگاه داشتن اين پرچم الهي جان فشاني ها كرد. از آخرين تجلیات ارادت ايرانیان به اسلام، پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامي و حماسه هشت سال دفاع مقدس به رهبری حضرت امام خمیني (ره) بود.

مراجع عظام تقلید، علما و فقهای بزرگ جهان اسلام نیز به عنوان نائبان عام حضرت مهدی (عج) در طول اين سال ها امت اسلام را تنها نگذاشته اند و با بشارت ها و انذارها در موضوعات مختلف اجتماعي سعي بر حفظ ايران و جوامع اسلامي از كج روی ها داشته اند. از نمونه های بارز اين روشنگری ها ورود مراجع و علما به مباحثات اقتصادی است كه از روزهای اول انقلاب اسلامي وجود داشته است و در زمان حاضر نیز در كلام رهبر معظم انقلاب در قالب اقتصاد مقاومتي تبلوری ويژه يافته است.
 
ما اعتقاد راسخ داريم هشدارهای مراجع نعمت بزرگي برای امت اسلامي است كه كم توجهي به آن خدای ناكرده موجب كفران نعمت و محرومیت از آن مي گردد. لذا به عنوان وظیفه ديني خود در امر به معروف و نهي از منكر بر اساس موازين شرعي، توجه مخاطبین اين نامه را به وضعیتي جلب مي نمايیم كه بر اساس گفتار مراجع و علمای اسلام نشان از بي توجهي بسیار گسترده به حكمي مهم و حیاتي از احكام اسلامي دارد.
 
خداوند متعال ربا را حرام كرده است. در آيات و روايات متعدد اسلامي نیز در مورد مفسده های مترتب بر ربا تعابیر شديدالحني به كار رفته است.

امام خمیني (ره) در جمعي از مسئولین اقتصادی فرمودند اگر ربا از بانک حذف نشود “نمي توانیم بگويیم كه جمهوری ما جمهوری اسلامي است.” ايشان در ادامه همین سخنان بر اساس روايات محكم اسلامي اشاره كردند “يک درهم ربا شدتش بیش تر است از اين كه هفتاد زنا بكند كسي با محرم خودش.” در زمان حاضر نیز تنها در سال 1395 مراجع عظام تقلید بیش از 63 بار در مورد ربوی بودن بانک ها هشدار داده اند.

از آخرين اين نمونه ها سخن آيت الله جوادی آملي در دوم دی 1395 در قم است كه فرمودند با وجود اين كه باور داريم از آمريكای پلید كاری ساخته نیست، در عین حال تهديداتش در نظر گرفته مي شود. ايشان در ادامه مي فرمايند اين در حالي است كه خدای متعال در قرآن
خداوند متعال ربا را حرام كرده است. در آيات و روايات متعدد اسلامي نیز در مورد مفسده های مترتب بر ربا تعابیر شديدالحني به كار رفته است.
 

فرموده است “گزينه نظامي روی میز قرآن من است. بانک ربوی، فَأْذَنُوابحَرْبٍ مِّنَ اللَّهِ. با من طرف هستید. [ اما]  هیچ كسي تكان نمي خورد، اين جاهلیت است.” ايشان در ادامه برای تبديل اين فرهنگ جاهلي به فرهنگي عقلاني از لزوم تحريم بانک های ربوی سخن مي گويند.

ما نويسندگان اين نامه به عنوان قشری از مردم ايران و با توجه به حساسیت علمای اسلام، اعلام مي داريم كه معیار رضايتمندی ما از وضعیت بانكداری در كشور در میزان رضايت مراجع و علما نهفته است.
 
تاكید خاص بر اين موضوع بدين جهت است كه صداهايي از درون ايران شنیده مي شود در دعوت از مراجع به اين كه تنها در زمینه علوم ديني نظر دهند و يا اين كه به بیان احكام بسنده كنند و از دخالت در موارد موضوعي به خصوص در مورد سود بانكي پرهیز كنند. ما ضمن خط بطلان كشیدن بر اين انحراف برخي كارشناسان اقتصادی، هشدار مي دهیم كه اگر مردم مومن و مسئولین نظام با اين گفته ها مقابله لساني و فكری نكنند، امیدها به برچیده شدن ربا از نظام بانكي به نا امیدی سوق پیدا خواهد كرد.

ما اعتقاد داريم كه در امر برچیدن مناسبات ربوی از اقتصاد ايران وظیفه اصلي برعهده مسئولین نظام است. بنابراين، از نامزدهای انتخابات رياست جمهوری تقاضا داريم تا در روزهای پیش از برگزاری انتخابات و در برنامه های انتخاباتي خويش موارد ذيل را بگنجانند:

· بیان رسمي و قاطعانه در تعهد به نظر اسلام و مراجع عظام در مورد ربا و در جلب رضايت مراجع در برچیدن اقتصاد ربوی
· ارائه برنامه مشخص و مدون اقتصادی مخصوص برچیدن مناسبات ربوی
· اعلام تعهد به پاسخگو بودن در مقابل مراجع و مردم و ارائه گزارش های دوره ای در مورد پیشرفت كار
 
جمعي از دانشجويان و فارغ التحصیلان ايراني دانشگاه های انگلستان
اردیبهشت 1396

امضاء
 آرين توكلي، دانشجوی دكترای مهندسي برق الكترونیک، كالج سلطنتي لندن ( – Imperial College London )
 سید حسین نصراللهي، دانشجوی دكترای فیزيک، كالج سلطنتي لندن ( Imperial College London )
شیما روزبهاني، فارغ التحصیل كارشناسي ارشد طراحي مهندسي پیشرفته، دانشگاه برونل لندن ) Brunel University London )٤ . كیوان فكوری فرد، دانشجوی كارشناسي علوم كامپیوتر، دانشگاه كینگز لندن ) King’s College London )
5- دكتر محمدامین ابوالقاسمي، فارغ التحصیل دكترای مهندسى مكانیک سیالات، كالج سلطنتي لندن ) Imperial College London )
6 . آروين اسكندری، دانشجوی دكترای شیمي، دانشگاه كینگز لندن ) King’s College London )
٧ . مسیح نیلفروشان، دانشجوی كارشناسي شیمي، كالج سلطنتي لندن ) Imperial College London )
8 . فاطمه روشن، دانشجوی كارشناسي ارشد رسانه، دانشگاه وست مینستر ) University of Westminster )
9 . سید احمد موسوی نجفي، فارغ التحصیل كارشناسي رياضیات مالي، دانشگاه برونل لندن ) Brunel University London )
10 . مهدی مرعشي، دانشجوی دكترای مهندسي پزشكي، دانشگاه برونل لندن ) Brunel University London )
11- احمد نجاران خیرآبادی، دانشجوی دكترای مهندسي شیمي، كالج سلطنتي لندن ) Imperial College London )
12 . رسول دارابي، فارغ التحصیل كارشناسي حسابداری، دانشگاه شرق لندن ) University of East London )
13- نرگس اراكي، دانشجوی كارشناسي پیراپزشكي، دانشگاه كینگز لندن ) King’s College London )
1٤ . دكتر احسان پدرام، فارغ التحصیل دكترای فیزيک خورشیدی، كالج دانشگاهي لندن ) University College London )
15 . امیرحسین نوری، دانشجوی كارشناسي معماری، دانشگاه وست مینستر ) University of Westminster )
16 منیرسادات موسوی نجفي، فارغ التحصیل كارشناسي مهندسي برق الكترونیک، دانشگاه برونل لندن ) – Brunel University London )
1٧ . دكتر فريدون اهرابي، فارغ التحصیل كارشناسي ارشد اقتصاد، مدرسه اقتصاد و علوم سیاسي لندن
( The London School ofEconomics and Political Science )
18 . دكتر كامبیز بقالیان، فارغ التحصیل دكترای باغباني، دانشگاه آكسفورد (  University of Oxford )
19 . دكتر سارا اهرابي، دانشجوی دكترای سرطان شناسي، دانشگاه آكسفورد ( University of Oxford )
20 علي نوری، فارغ التحصیل كارشناسي ارشد رسانه و فرهنگ، دانشگاه برونل لندن (Brunel University London )
21 . پديده پرويني، دانشجوی دكترای مطالعات رسانه و فرهنگ، دانشگاه لندن ( University of London )
22 . سید جعفر پاينده، دانشجوی كارشناسي ارشد حقوق، كالج اسلامي مطالعات پیشرفته
) The Islamic College for Advanced Studies )
 

منبع: الف

انتهای پیام/