با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
به اسم کارمزد تا ۳۰درصد ربا می‌گیرند

به اسم کارمزد تا ۳۰درصد ربا می‌گیرند

آخرین اخبار مرتبط با ربا را از «کانال نهضت ممانعت از جنگ با خدا» دنبال کنید

به گزارش نهضت ممانعت از جنگ باخدا؛ به نقل از رجانیوز؛ رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمیني (ره) در سی و چهارمین نشست انجمن فارغ التحصیلان این مؤسسه، با اشاره به تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر انقلابی بودن نهادها و مسئولان و حوزه های علمیه، اظهار داشت: موضوع انقلابی بودن، برای سومین مرتبه است که در نشست فارغ التحصیلان این مؤسسه مطرح شده و مورد بحث قرار می گیرد و مناسب بود تا مباحثی از آن منتشر شود.

به گزارش رجانیوز علامه محمد تقی مصباح یزدی با اشاره به لزوم آسیب شناسی و شناخت آسیب های احتمالی آینده انقلاب، اظهار داشت: علیرغم اهتمام امام (ره) نسبت به انقلاب، ضعف هایی در برخی زمینه ها پدید آمده است و این نگرانی وجود دارد که مسیر انقلاب، نزولی شود که امید است به برکت خون شهدا و فداکاری انقلابیون مخلص، خداوند این انقلاب را حفظ کند؛ اما ما وظیفه داریم بر اساس تجربه و شناخت، انقلاب را آسیب شناسی کرده و مانع رسیدن آسیب به آن و یا ترمیم آن در صورت آسیب دیدن باشیم.

وی با اشاره به این که آسیب های احتمالی انقلاب را می توان به دو دسته تقسیم کرد، اظهار داشت: این آسیب شناسی با توجه به رفتار انسان هاست؛ افعال اختیاری هر انسان دارای دو رکن شناخت و انگیزه است؛ یعنی انسان هم باید بداند و هم بخواهد تا فعل اختیاری انجام گیرد؛ لذا در وهله اول باید وظایف خود در مورد انقلاب را بشناسیم و از آنها غافل نشویم و سپس بخواهیم در عمل از انقلاب دفاع کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که روزمرگی سبب غفلت از وظیفه می شود، اظهار داشت: گاه مسائل و مشکلات زندگی، کسب و کار و توجه به فرزندان و خانواده و نظایر آن، سبب غفلت انسان از وظیفه ای می شود که به آن علم داشت.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب و به ویژه بعد از دفاع مقدس، برخی از افرادی که مخلصانه برای انقلاب کار می کردند و حتی حقوق ناچیز جبهه خود را دوباره برای جبهه هزینه می کردند، به فکر این افتادند که درامد بیشتری کسب کنند و دنبال سهم‌خواهی از انقلاب رفتند،  و این دو نگاه خیلی با هم متفاوت است.

وی با اشاره به این که امروز با وجود انقلاب اسلامی، بانک هایمان به اسم کارمزد تا 30 درصد ربا می گیرند، افزود: امروز حتی مردم متدین ما به دنبال واسطه قرار دادن افرادی هستند که بتوانند وام  ربوی بگیرند.

علامه مصباح افزود: گاهی برخی مسئولین ما به راحتی و سادگی آب خوردن، دروغ می گویند و خجالت هم نمی کشند؛ البته نباید هم خجالت بکشند؛ چون دست پرورده فکری شیطان بزرگ هستند که روزی صد دروغ به جامعه تحویل می دهد؛ به نظر آن ها اگر قرار است کسی خجالت بکشد، ترامپ باید خجالت بکشد، نه آنها!

وی اظهار داشت: این که در مورد حقوق نجومی، دروغ ها و مشکلات سخن نمی گوییم، غفلت ماست؛ اما بالاتر از آن این است که گاهی در اصل انقلاب تشکیک می شود و ما سکوت می کنیم؛ بدتر این که برخی از کسانی که چه بسا مسئولیتی هم دارند ، به کنایه بلکه به صراحت می گویند که امام (ره) از ابتدا اشتباه کرد که با امریکا مذاکره نکرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: کم کم کار به جایی می رسد که نظریه ولایت فقیه هم امری غیرقابل قبول برای دانشجو و طلبه دانسته می شود و دموکراسی لیبرال غربی تنها حکومت صحیح پنداشته شده و هر حکومتی غیر از آن ، دیکتاتوری و در مقابل آن است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این که آنچه گفته شد در حوزه شناخت است و ای کاش آسیب های محتمل فقط در همین زمینه بود، ادامه داد: عامل دیگری که در رفتار تأثیر دارد، انگیزه است؛ عده ای می گویند، دیگر کافی است، چه قدر بجنگیم، خسته شده ایم؛ حالا دیگر نوبت ماست که مقداری راحت تر زندگی کنیم؛ این نگاه به جایی می رسد که کم کم گفته می شود؛ انقلاب گذشت و قرار نیست هر روز انقلاب باشد؛ زمانی انقلاب لازم بود و انقلاب شکل گرفت؛ اما الآن که دیگر نیازی به انقلابی بودن نیست!

علامه مصباح ادامه داد: عده ای می گویند در شرایط گذشته، انقلاب لازم بود؛ اما امروز شرایط عوض شده و باید با کدخدایان عالم بسازیم؛ یعنی شرایط امروز را نباید با شرایط انقلاب یکی دانست.

وی با نقل خاطره ای گفت: در مرحله بعد عده ای می گویند اصلاح جامعه به ما ربطی ندارد و امام زمان (عج) بايد خودشان تشریف بیاورند؛ لذا یکی از این افراد خطاب به فردی انقلابی می گفت کارهایی که شما می کنید سبب می شود تا ظهور امام زمان (عج) به تأخیر بیفتد!

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این که انسان وقتی سختی ببیند، دوست دارد خود را با توجیه شرعی از سختی برهاند و راحت زندگی کند، ادامه داد: شیطان هم زنده است و هر روز راه های بهتری به انسان ها برای توجیه کار خود ارائه می دهد. همه این ها ناشی از حب دنیاست.

وی با اشاره به نقش حب دنیا در جهت دهی به انگیزه انسان ها، اظهار داشت: حب دنیا سبب می شود تا انسان دوست داشته باشد بر دیگران برتری جوید و انسان این قابلیت را دارد که به قدری سقوط کند که بگوید « انا ربکم الاعلی »؛ همان که فرعون می گفت. این انحراف فرعون، ریشه در شناخت وی نداشت و خودش به خوبی می دانست که خدا نیست، اما برتری جویی و حب دنیا سبب تفرعن وی بود.

علامه مصباح در جمع بندی سخنان خویش افزود: لذا در وهله اول باید دائم آگاهی خود را ارزیابی کنیم و دین را درست بشناسیم و نگذاریم روزمرگی های زندگی ما را از وظیفه خود، غافل کند و در وهله بعد در عمل نیز مراقب باشیم هوای نفس ما را منحرف نکند؛ در انجام هر کاری، ببینیم خداوند آن را می پسندد یا خیر؟ البته توسل به اهل بیت (ع) نیز در این مسیر بسیار راهگشاست.

گفتنی است سی و چهارمین نشست انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، 24 آذرماه در سالن همایش های این مؤسسه برگزار شد.

منبع: رجانیوز