با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
تنها بدون وام می‌توان بهترین شد

تنها بدون وام می‌توان بهترین شد

مصاحبه فرا روی شما یک مصاحبه اختصاصی با جناب آقای سید حسین پرهیزگار مدیرعامل شرکت خلاق تدبیر پارس یکی از شرکت‌های فعال در عرصه معدن، نفت و گاز کشور می‌باشد که بر اساس سیاست‌های اتخاذی این مجموعه موفق شده‌اند بدون دریافت حتی یک ریال وام به یکی از برندهای عرصه خود تبدیل شوند. مصاحبه‌ای که اشک شوق را در چشمان هر انسان بیدار وجدانی حلقه می‌کند. در ادامه با این مصاحبه کوتاه همراه می‌شویم:

1. لطفاً یک تعریف اجمالی از شرکت و فعالیت‌هایش را بیان بفرمایید.

شرکت ما فعالت خود را در سال 1387 با سرمایه اندک و بدون مکان فیزیکی شروع کرد. من و شرکایم قبل از آن کارمند یک شرکت نفتی بودیم و از نیازهای آن شرکت باخبر بودیم. در ابتدا ما با هماهنگی با یک معدن ماده معدنی موردنیاز آن شرکت نفتی را به میزان بسیار اندک با توجه به سرمایه‌مان شروع کردیم. بعد از کمی کار کردن با آن معدن به ما اعتماد کردند و به‌صورت اعتباری به ما بار می‌دادند. همچنین با توجه به اینکه ما کالای موردنیاز آن شرکت نفتی را به‌خوبی و بدون دردسر تأمین می‌کردیم دیگر شرکت‌های مشابه نیز به ما سفارش تأمین آن کالا را دادند و این باعث شد که از یک‌سو اعتبار ما نزد معادن بالاتر رود و از سوی دیگر ورودی نقدینگی ما از سمت مشتری‌ها بیشتر شود. بعد از مدت اندکی ما به بزرگ‌ترین تأمین‌کننده آن ماده معدنی برای شرکت‌های نفتی ایران تبدیل شدیم. پس از مدتی یک سیستم خردایش و فراوری آن ماده معدنی را به‌صورت اعتباری (بدون وام و تنها بااعتباری که سازنده به ما داد) خریداری نمودیم و خودمان نیز درزمینهٔ تولید آن ماده معدنی فعال شدیم. پس از مدتی به علت تحریم‌ها و سیاست‌های دولت آن شرکت نفتی و دیگر شرکت‌های مشابه با مشکل نقدینگی مواجه گردیدند و ما نیز با بحران مواجه شدیم. با توجه به اینکه ما کار را از صفر شروع کرده بودیم به خودمان اعتماد داشتیم که می‌توانیم راه برون‌رفت از این بحران را پیدا کنیم و بالاخره با تلاش فراوان توانستیم این ماده معدنی را صادر نماییم.

2. نحوه گردش مالی شما بدون وام به چه صورت است؟

با توجه به اینکه ما اعتقاد به رشد جهشی نداریم به‌اندازه توانایی مالی‌مان فعالیت‌هایمان را گسترش می‌دهیم و با توجه به اینکه شرکت‌هایی که با ما کار می‌کنند به‌سلامت کاری ما ایمان‌دارند به ما اعتبار می‌دهند و این اعتبار کمک زیادی به توسعه فعالیت‌های شرکت ما می‌کند و باعث ایجاد نقدینگی زیادی برای ما می‌شود.

3مصاحبه شرکت خلاق تدبیر پارس. منابع مالی خود را از چه راهی تأمین می‌کنید؟

  1. نقدینگی خودمان
  2. اعتباری که مشتری‌ها و تأمین‌کنندگان به ما می‌دهند
  3. حدوداً یک سالی است که یک صندوق سرمایه‌گذاری در شرکت ایجاد نموده‌ایم و کسانی که می‌خواهند پولشان را در این صندوق سرمایه‌گذاری می‌کنند و ما در پایان هر شش ماه با توجه به پروژه‌هایی که پول این صندوق صرف آن‌ها می‌شود یک صورت سود و زیان می‌گیریم و با نسبتی که از ابتدا با سرمایه‌گذاران شرط کرده‌ایم سود را بین خودمان و سرمایه‌گذارها تقسیم می‌نماییم.

4. آیا تاکنون مسیر زندگی بدون وام برای شرکت مشکلاتی ایجاد کرده است؟ شرکت چگونه آن‌ها را دور زده است؟

من در زندگی شخصی‌ام تاکنون وام نگرفته‌ام چون من و همسرم اعتقادی به وام نداریم و ما سعی می‌کنیم خواسته‌هایمان را به تعویق بیاندازیم و هر زمان پول داشتیم خرید کنیم. درزمینه‌ی شرکتی شرکا بسیار به من فشار می‌آورند که با توجه به حجم بالای گردش نقدینگی‌مان از اعتبارات بانکی استفاده کنیم و سرعت توسعه‌مان را افزایش دهیم که من به‌شدت مخالفت کرده‌ام.

5. یا برکت عدم وجود ربا در چرخه مالی شرکت احساس می‌شود؟ کمی آن را توضیح دهید؟

من برکت را در کارمان به‌صورت ملموسی حس می‌کنم و شاید برای بعضی‌ها مسخره به نظر برسد ولی من تأثیر اعمال خودم و کارکنانم را بر صورت‌های مالی‌مان به‌سرعت می‌بینم؛ یعنی وقتی عملی ناشایست از من یا همکارانم سر می‌زند به‌صورت ملموسی در کارمان به مشکل می‌خوریم یا سودمان از بین می‌رود. بارها این شرایط را تجربه کرده‌ام و اکنون مطمئن شده‌ام که یک اتفاق نیست یک قانون است.

6. در پایان اگر توضیح دیگری را برای اطلاع خوانندگان ما نیازمند می‌بینید بفرمایید.

به نظر من فارغ از اعتقادات ما نسبت به ربا و حرمت آن، ربا باعث شکست خورد شرکت‌ها در بحران‌ها می‌شود. یک پدیده که هیچ فعال اقتصادی نمی‌تواند آن را انکار کند مواجهه شرکت‌ها با بحران‌ها است. هر شرکتی قطعاً با بحران مواجه می‌شود و اگر دراین‌بین درگیر وام‌های ربوی باشد مدیر آن مجموعه تمرکز لازم برای رهایی از آن بحران را ندارد و در این شرایط یا شرکت شکست می‌خورد یا درگیر مشکل بزرگ‌تری می‌شود. از سوی دیگر شرکت‌هایی که بتوانند به‌سلامت از بحران‌ها نجات پیدا کنند قوی‌تر از قبل از بحران به کار خودشان ادامه می‌دهند.

در پایان به پاس تلاش‌های شما برای احیای مجدد معیشت عاری از ربا لوح یادبودی خدمتتان تقدیم می‌گردد.