با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
توصیه آیت الله مکارم شیرازی درباره بانک ها: اگر کار بانک‌ها اصلاح شود، اقتصاد ‌اصلاح می‌شود

توصیه آیت الله مکارم شیرازی درباره بانک ها: اگر کار بانک‌ها اصلاح شود، اقتصاد ‌اصلاح می‌شود

مرجع تقلید شیعیان گفت: بانکداری یک ضرورت است و اگر کار بانک‌ها اصلاح شود، اقتصاد ‌اصلاح می‌شود از همین رو نظارت و دقت بیشتری بر عملکرد بانک‌ها اعمال شود.
به گزارش مشرق، آیت‌الله مکارم شیرازی که عصر امروز در دیدار با مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری کوثر سخن می‌گفت، اظهار داشت: مسائل بانک و بانکداری در این کشور سر دراز دارد و بحث‌های زیادی درباره آن وجود دارد. استاد عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: قوانین اسلام بسیار کارساز است و اگر مطابق با آن عمل شود، قطعا سبب خیر می‌شوند، سرمایه‌های کوچک در بانک‌ها جمع می‌شوند و سبب پیشرفت اقتصاد می‌شوند و بخش قرض الحسنه نیز گره‌هایی از کار مردم باز می‌کند. وی با اشاره به نارضایتی ملت، دولت و بانک‌ها، تصریح کرد: همه از دست یک سری از بانک‌ها ناراحت هستند و رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید که موسسات بدون مجوز هستند و خوب اگر بدون مجوز هستند، باید جلوی آن‌ها گرفته شود. مرجع تقلید شیعیان با اشاره به فشار وارده به بانک‌ها برای فروش آن دسته از اموالی که مالک آن شده‌اند و از مسیر بانکداری خارج شده‌اند، گفت: این نشان می‌دهد که تخلفاتی صورت گرفته است. آیت الله مکارم شیرازی با تقدیر از فعالیت‌های موسسه کوثر در مسیر حل مشکلات اقتصادی کشور، افزود: مشکلات بانکی باید حل شود و حل مسائل اقتصادی به حل مشکلات بانکی بستگی دارد، اگر فرصتی پیش آید درباره مسائل بانکی سخن می‌گویم و مشکلات مردم را مدنظر قرار می‌دهم و البته خود مردم نیز مقصر هستند زیرا در نامه‌هایشان نوشته‌اند که می‌خواستیم فلان کار را انجام دهیم و مامور بانک به ما گفت که فلان فاکتور قلابی را بیاور و این کار مامور بانک و مشتری اشتباه و حرام است. استاد عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: گاهی اوقات مشتری خلاف می‌کند ولی وقتی خود مسئول بانک این خلاف را برای بالا بردن گردش مالی و گرفتن پاداش انجام دهد، جای تاسف دارد. دولت باید در کار بانک‌ها دقت بیشتر و قاطعیت بیشتری صورت دهد و اخیراً در اخبار دیدم که با برخی مدیران مختلف بانکی برخورد شده است. آیت‌الله مکارم‌شیرازی تاکید کرد: تا کار بانک‌ها اصلاح نشود، کار مملکت اصلاح نمی‌شود باید مردم و مسئولان بانک‌ها و مدیران آن‌ها را توجیه کرد. واقعا وضع برخی بانک‌ها جای نگرانی شده است. استاد عالی حوزه علمیه قم افزود: هم باید به مردم آموزش داده شود و هم اطلاع رسانی مناسب صورت گیرد تا مردم از راه کارهای شرعی برای گرفتن وام و عقود آگاه شوند چراکه اگر خدای نکرده جامعه به ربا آلوده شود، آثار منفی زیادی در جامعه ایجاد می‌کند. آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: اینکه کسی از طرف بانک وکیل شود و به عنوان مثال خدمات بیمارستانی را خریداری کند، مانعی ندارد  مسئله اصلی این است که اگر بازرسی انجام شود، فاکتور صوری از بین نمی‌رود.

 
منبع: مشرق

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. از آقای مکارم استفتا بگیرید در مورد وامهای بانکی ببینید چی می فرمایند

  2. با عرض سلام و ادب خدمت شما مجاهدان عرصه جنگ نرم و جنگ اقتصادی،
    میخواستم بدونم وامی که برای خرید خانه میگیریم از بانک حکمش چیست از نظر شما بزرگواران؟ از دفتر امام خامنه ای و از دفتر آیت الله مکارم شیرازی سوال کردم، نظرشون اینه که: خرید و فروش کالا به صورت نسیه به قیمتى بیشتر از قیمت نقد، اشکال ندارد.
    با تشکر از زحمات شما، منتظر راهنمایی شما بزرگواران هستم.

    1. علیکم السلام
      در مورد مسایل شرعی فقط حکم مرجع تقلید معتبر است. بحث ربا در این پایگاه بیشتر پیرامون ربای بانک‌ها و ربای موجود در تئوری‌های اقتصادی است که نمود آن در بانک است.

  3. من به عنوان يك ايراني و پيرو ولايت و رهبري مي خواهم بدانم چرا مسئولين نظام بخصوص آنهايي كه مجتهد بوده و به مسائل شرعي نظام بانكداري اسلامي و اختلافات اساسي و بنيادي آن با بانكداري غير اسلامي اشراف داشته و از تبعات و خسارات ناشي از دنباله روي از سياستهاي بانكداري ربوي مطلع هستند چرا اقدام جدي و عملي از خود نشان نمي دهند . همه مي دانيم كه نظام اقتصادي ليبراليستي و بانكداري غير اسلامي در جهان شكست خورده و به سرعت در حال سقوط است بطوريكه نمونه علني آن در تمامي كشورهاي اروپايي مشاهده مي شود و اكنون تعطيلي كامل و مطلق بانكهاي يونان كه به علت بدهي ناشي از اقتصاد ليبراليستي حاصل شده مصداق واقعي اين حقيقت است . آيا بايد چنين بلايي هم سر اقتصاد كشور مان بيايد تا متوجه عمق وخامت موضوع شويم . هميشه پيشگيري بهتر از درمان است. از مسئولين خواهشمندم تا دير نشده كاري بكنيد . حركتي از خود نشان دهند.

  4. بانک=ربا
    نمی دانم چگونه بانکداری یک ضرورت است؟؟!!!
    به نظرتان اگر الان امام عصر در پرده غیبت نبود و اداره حکومت اسلامی در دست ایشان بود چیزی به نام بانک وجود داشت؟
    کم کاری خودمان در تولید الگوی جایگزین را فراموش نکنیم، بانکداری زاده تفکر اومانیستی و لیبرالیستی غرب است و با اسلام مالی کردن درست نمی شود، متاسفانه امروز حوزه علمیه با نیازهای زمان جامعه اسلامی پیش نمی رود

  5. مملکت ما یک آدم با عرضه و از خود گذشته می خواهد که بجای فکر کردن به جلب نظر عده از مردم و بانک ها در فکر اصلاح سیستم اقتصادی و جلب رضایت مردم باشد.

  6. با عرض سلام و تحيت خدمت حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي
    بنده مقلد حضرتعالي هستم و چند سوال از حضرت عالي دارم.
    .
    1- نظر شما در مورد نرخ بهره ي بانك مركزي چيست؟
    2- نرخ بهره بانك مركزي در قالب كدام يك از عقود اسلامي ميگنجد؟
    3- مبناي حضرتعالي در حرمت شركتهاي هرمي اكل مال به باطل است. آيا خلق پول بانك مركزي و پرداخت به كارمندان دولت كه از ارزش پس انداز غيردولتي ها ميكاهد، اكل مال به باطل نيست؟
    4- استفاده از دلار، مسير تسلط كفار بر مسلمين است و با قاعده نفي سبيل تناقض دارد. البته وضع از تسلط كفار بدتر است و در واقع با دلار داريم كفار را تقويت ميكنيم. آيا استفاده از دلار در مبادلات حرام نيست؟
    5- قاعده لاتظلمون و لا تظلمون در قرض با پول اعتباري چگونه محقق ميشود؟
    6- مهريه ي خانمي 10 ميليون تومان بوده و حالا معادل سازي طلايي ميشود، آيا شوهر در كاهش ارزش ريال تفصيري داشته كه حالا تاوان بدهد؟
    7- ديركرد جريمه ي راهنمايي رانندگي چه حكمي دارد؟
    .
    اينكه سايت ربا را براي طرح سوال انتخاب كردم ، تخصصي بودن اين پايگاه است.