با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
حجت الاسلام محمد سبحانی: ربا بنیان اقتصادی جامعه را تهدید می‌کند

حجت الاسلام محمد سبحانی: ربا بنیان اقتصادی جامعه را تهدید می‌کند

حجت الاسلام سبحانی با تأکید بر این‌که رباخواری، عامل بسیاری از بحران های اقتصادی در جوامع است، گفت: رباخواری بنیان اقتصادی جامعه را تهدید می کند.
 

حجت الاسلام محمد سبحانی، رییس دانشکده علوم قرآنی مراغه امروز در نشست اخلاقی و معرفتی طلاب مدارس علوم دینی با تأکید بر این‌که رمضان، ماه کسب فضائل حسنه و دوری از رذایل اخلاقی است، اظهار داشت: ماه ضیافت الهی فرصتی برای درک حقایق بندگی و عبودیت است.

رییس دانشکده علوم قرآنی مراغه با تأکید بر این‌که هیچ عملی بدون حب و دوست داشتن اهل بیت(ع) در درگاه خداوند از کسی پذیرفته نمی شود، گفت: انسان هر چقدر هم که اعمال خوب انجام داده ولی نسبت به اهل بیت(ع) بی تفاوت باشد اجری برای اعمال خوب آن ها در پرونده اعمالشان ثبت نمی شود.

وی با اشاره به این‌که ادعای مسلمانی بدون دوستداری اهل بیت عصمت و طهارت هیچ سودی به حال فرد نخواهد داشت، افزود: آنان که خود را پیرو دین رسول الله(ص) می دانند؛ باید به حقیقت حدیث شریق ثقلین نیز ایمان داشته باشند، به عبارت دیگر اهل بیت عصمت و طهارت و همچنین قرآن دو امانت پیامبر اسلام نزد امت مسلمان است.

حجت الاسلام سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که محاسبه نفس در هر حال لازمه تعالی معنوی است، تصریح کرد: انسان باید هر شب اعمال خودش را سنجیده و سعی کند اعمال خوب را ادامه و از اعمال و رفتار نامناسب پرهیز کند، در حقیقت ماه رمضان می تواند فرصتی ارزشمند برای شناخت مسیر حق و حقیقت باشد.

رییس دانشکده علوم قرآنی مراغه با اشاره به برخی از رذایل اخلاقی رایج در جامعه گفت: خیانت در امانت از جمله امور زشت و ناپسندی است که سبب از بین رفتن ثواب اعمال خوب می شود و در هر شرایطی باید امانت به اهل آن برسد حتی اگر صاحب امانت از افراد بدکردار جامعه باشد.

وی بدعت در دین را از دیگر مسائل مذموم در جامعه عنوان کرد و افزود: بدعت در دین بسیار خطرناک است؛ بدعت یعنی اینکه بعضی از اعمال و رفتارهایی را به دین اضافه و بعضی امور دیگر را از دین خارج کردن که در برخی موارد سبب فتنه در جامعه هم می شود. 

حجت الاسلام سبحانی ربا خواری، غیبت، و بد دهن بودن را از دیگر اعمال زشت انسان برشمرد و گفت: اگر کسی غیبت کند تا چهل روز اعمال و نماز او در درگاه خداوند مقبول نمی شود مگر اینکه از آن شخص رضایت بگیرد، غیبت نیز موجب ریزش حسنه در کارنامه اعمال انسان می شود.

رییس دانشکده علوم قرآنی مراغه در پایان با اشاره به این‌که متأسفانه رباخواری به فرهنگی متداول در برخی اصناف تبدیل شده است، گفت: یکی از مفاسد اقتصادی رباخواری است. رباخواری، عامل بسیاری از بحران های اقتصادی در جوامع است؛ زیرا از گردش سالم و صحیح اقتصادی در جامعه جلوگیری می کند و مانع تولید و رشد و شکوفایی اقتصادی می شود.

وی خاطرنشان کرد: شاید کمتر عمل فاسد اقتصادی همچون ربا، خشم الهی را برانگیزد. از این رو آن را جزو گناهان کبیره و بزرگ قرار داده و برای مرتکب ربا و عده آتش جاودانه دوزخ فراهم آورده و خداوند متعال در آیات ۲۷۵ و ۲۷۹ سوره بقره؛ رباخوار را کسی دانسته که به جنگ خدا و رسول(ص) رفته است.

حجت الاسلام سبحانی با اشاره به آیه 5 سوره نساء افزود: رباخواری به سبب آنکه مانع گردش سالم اقتصاد در جامعه است، بزرگ ترین ضربه را به بنیاد جامعه وارد می سازد؛ چرا که اقتصاد، مایه قوام جامعه است و هرگونه اخلال گری و افساد در امور اقتصادی به معنای اخلال در جامعه و افساد در زمین است.

منبع: خبرگزاری رسا

انتهای پیام/