با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.

حذف ربا از سیستم بانکی کشور کافی نیست/ ضرورت پرهیز از ظاهرسازی شرعی

گروه اقتصاد: رئيس كل بانك مركزی با بيان اين‌كه حذف ,ربا, از سيستم بانكی كشور شرط لازم اما كافی نيست، گفت: بايد در زمينه تأمين منابع و بهبود وضعيت سود سپرده‌‌های در سيستم بانكداری كشور، فراتر از بخشنامه، با پرهيز از ظاهرسازی شرعی در راستای رفع نيازهای مردم گام برداشت.بانکداری بدون ربا

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، ,ولی‌الله سيف,، رئيس كل بانك مركزی در آيين افتتاحيه بيست‌و‌چهارمين همايش ‌بانكداری اسلامی كه  سه‌شنبه 12‌ شهريورماه برگزار شد، ضمن اشاره به سياست‌های بانك مركزی در خصوص بانكداری اسلامی، اظهار كرد: بايستی در اين خصوص در دو جنبه بحث شود؛ عامل اول وضعيت بانكداری اسلامی در مقايسه با ديگر كشورها و نحوه تعامل بانكداری اسلامی ايران با ديگر بانك‌های اسلامی دنيا است.

وی ادامه داد: عامل ديگری كه در خصوص سياست‌های بانك مركزی در راستای بانكداری اسلامی بايد مورد توجه قرار داد، توجه به وضعيت استقرار ,بانك مركزی, است كه اين امر خوشبختانه در حال حاضر دغدغه رئيس بانك مركزی و رئيس جمهور است. با توجه به اينكه همايش سياست‌های پولی و مالی توسط بانك مركزی ارديبهشت‌ماه هر سال برگزار می‌شود، لزوم توجه به موضوع بانكداری اسلامی به طور صرف در اين همايش بيش از پيش احساس می‌شود.

سيف ادامه داد: بايد توجه داشت كه در كنار چالش‌های نظام پولی و مالی كشور، مسئله كنترل تورم، ثبات بازار مالی و انطباق آن با قوانين اسلامی از اولويت‌های بانك مركزی و دولت است. همچنين بايد توجه داشت كه آسيب‌شناسی الگوی عمليات بانكداری بدون ربا كه به صورت يكپارچه در ايران برگزار شده، چه تفاوت‌هايی با الگوی ويژه بانكداری اسلامی در ديگر كشورها دارد.

طرح مشوق برای انجام بخش‌نامه‌های بانكداری اسلامی

وی با تأكيد بر اين‌كه بايد نشان داده شود كه الگوی يكپارچه بانكداری اسلامی در ايران تا چه حد اجرايی و عملياتی شده است، افزود: همچنين در زمينه صنعت رونق بانكداری اسلامی بايد مشوق‌هايی برای بانك‌هايی كه به طور عملياتی و نه در چارچوب بخشنامه در راستای بانكداری اسلامی عمل می‌كنند، در نظر گرفت.

برای تحقق بانکداری اسلامی حذف ربا کافی نیست

رئيس كل بانك مركزی همچنين خاطرنشان كرد: حذف ربا از سيستم بانكی كشور شرط لازم است، اما كافی نيست و بايد در زمينه تامين منابع و بهبود وضعيت سود سپرده‌‌های در سيستم بانكداری كشور، فراتر از بخشنامه عمل كرد. بالاترين درجه سيستم بانكداری اسلامی زمانی محقق می‌شود كه با پرهيز از ظاهرسازی شرعی در عمل در راستای تامين منابع و رفع نيازهای مردم گام برداشته شود.

استفاده از تجربیات سایر کشورها

وی با اشاره به اهميت ,قوانين اسلامی, در بانكداری، گفت: بايد توجه داشت كه بانكداری اسلامی يك بانكداری سنتی است كه در آن قوانين اسلامی لحاظ شده و بايد در سيستم بانكداری به منظور رونق بانكداری كشور از تجربيات ديگر كشورها بهره گرفت.

وی در پايان خاطرنشان كرد: ويژگی بانكداری اسلامی پرهيز از خوردن مال باطل، ممنوعيت ضرر و ضرار در بحث تنظيم قوانين و ممنوعيت غرر‌ و ممنوعيت ربا است.

منبع: خبرگذاری بین المللی قرآن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. خدا بما رحم کنه زمانی که مسولین اقتصادی اینجوری فکر می کنند وخبرنگارهای ما هم از همه جا بیخرند ………………….
    بانک ها به تنهایی می توانند پول درون جامعه را چند برابر کنند

    چگونه ؟؟

    فرض کنیید در جامعه ای 1000 سکه طلا موجود باشد حال مردم پولشان را درون بانک بگذارند و بانک هم سود به انها ندهد وام قرض الحسنه هم بدهد باز هم پول درون جامعه چند برابر می شود

    1000 سکه مردم در بانک می گذارند …………….بانک ان را وام می دهد و دوباره به بانک برمیگردد

    بانک بار 1000 سکه وام می دهد و دو باره توسط عده ای دیگر وارد بانک می شود ………..این کار را تا 10 بار انجام دهید چه اتقاقی می افتد

    مردم دارای 10000 سکه هستند که درون بانک گذاشته اند …………..درصورتی که (((کل سکه ها 1000 سکه بود )))

    این یک واقعیت است

    حال برای این که نقدینگی به بینهایت نرسد امده اند قانون گذاشته اند که بانک ها 20 درصد منابعشون به بانک مرکزی بدهند

    حال چه اتفاقی دارد می افتد

    1000سکه مردم سرمایه گذاری می کنند ///////////بانک 200 سکه به بانک مرکزی می دهد /////800 سکه وام میدهد

    800 سکه به بانک بر میگردد ///////////////160 سکه به بانک مرکزی می دهد ///////////////640 سکه وام میدهد

    این تا 14 بار انجام دهید

    مردم 3650 سکه در بانک سپرده دارند ////////////////1000 سکه به بانک مرکزی داده شده ////////////

    حال مردم اگر بخواهند اصل پول هایشان زا از بانک بگیرند چی می شود ؟؟؟؟؟

    درصورتی که میدانیم کل سکه های حقیقی 1000 سکه هست

    موفق باشد خدانگهدار

    یالثارات الحسین یا مهدی ادرکنی