با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
حسن عباسی: رسانه ها دارند ربا را تبلیغ می‌کند

حسن عباسی: رسانه ها دارند ربا را تبلیغ می‌کند

حسن عباسی، مدیر اندیشکده یقین صبح امروز در نشست رسانه و نفوذ که در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد، ضمن اشاره به این موضوع که نفوذ همیشه بد نیست و در چارچوب های دیپلماسی خاص و عمومی مسئله خوبی نیز هست، تصریح کرد: ذات هر دستگاه سیاست خارجی این است که نسبت به کشور هدفش، زمینه نفوذ را برنامه ریزی و طراحی کند.

 

وی ضمن تاکید بر اینکه کشوری که مورد طمع و نفوذ واقع می شود نباید اجازه دهد تا آن نفوذ باعث تخریب شود، بیان داشت: وظیفه رسانه دروازه بانی است. در انگاره وحیانی تبدیل وحی به عقل، کار عقلا و دانشمندان است و تبدیل عقل به حسب وظیفه هنرمندان است و انتقال حس به غیر، کار رسانه است.

 

عباسی ادامه داد: رسانه فی ذاته وظیفه تولید کار عقلی را ندارد، بلکه وظیفه اش انتقال عقل و حس است. غربی ها به این کار نظام دروازه بانی می گویند؛ خود رسانه مبدل فکر و عقیده نیست.

 

مدیر اندیشکده یقین ضمن تاکید بر اینکه نفوذ این نیست که فقط فردی بیاید و پست و مقام بگیرد، اظهار داشت: در نفوذ شیوه استعمار نو، فردی را به مسئولیت می گمارند، اما در نفوذ اصل فرارو، فکر ها را تغییر می دهند. نفوذ توسط ایده ها و باورها صورت می گیرد و ایده ها و باورهای مسئولان را تغییر می دهد که در این مسیر مهمترین کارکرد را رسانه ها دارند.

 

عباسی در مورد نفوذ کلیدی خاطرنشان کرد: تاکید رهبر انقلاب این بوده است که مبانی علوم انسانی غرب غیرتوحیدی است. هرگاه به بسط مبانی علوم انسانی غربی در جامعه بپردازیم، باورهای توحیدی در آن جامعه زیر سوال می رود. وقتی نظام اجتماعی فکری و معرفتی غیرتوحیدی کردیم خروجی اش نتیجه توحیدی نخواهد داشت.

 

وی ادامه داد: وقتی رسانه، علوم سلسله ای را در شاخه های مختلف نشر داد، آرام آرام در جامعه شاهد تغییر خواهیم بود و نفوذ فکری در جامعه ای رخ می دهد که باورهای توحیدی صدمه خورده است.

 

مدیر اندیشکده یقین با تاکید بر اینکه کودکی که از طریق رسانه انیمیشن پاندای کونگ‌فو کار را می بیند، به حرفه ای ترین شکل عقاید توحیدی اش تخریب می شود، تصدیق کرد: برخی آثار مستند، باورها را از بین می برند. وقتی این موارد به وجود آمد، می بینیم باوهای سیاسی جامعه هم تغییر کرده است؛ حال در این بین جامعه کسی را بالای سر خود می آورد که همین تفکر را دارا است.

 

 

عباسی با تاکید بر اینکه وقتی کسی تبلیغات را مدیریت می کند، ظاهرسازی نیز می کند، بیان داشت: کسی که پول و تبلیغات را کنترل کند، عرضه و تقاضا را نیز مدیریت می کند. آمریکایی ها به دنبال این هستند تا در ایران، جامعه لیبرال را بسازند؛ وقتی جامعه لیبرال شد، مردم بورژوازی و در عین حال تبدیل به جامعه ای مصرف گرا می شوند.

 

مدیر اندیشکده یقین با اشاره به اینکه جامعه ای که آحادش سوداگرا و مصرف گرا شدند، آدم خود را بالای سر جامعه می آورد، اظهار داشت: انبیا بر دو دسته هستند؛ برخی از آنها شاهان را دعوت به حق می کردند و برخی از آنها قوم ها را دعوت به حق می کردند. اگر پیامبری می توانست از این سطح گذر کند، حکومت دینی ایجاد می شد.

 

وی با اشاره به این سخن امام که اگر در بانک های جمهوری اسلامی ربا باقی بماند، آن جمهوری اسلامی دیگر اسلامی نمی شود، تاکید کرد: امام در بخشی از سخنان خود می فرمایند که پول در بانک ها نباید کار کند؛ با توجه به این سخنان امام اگر خود را جای افسران سی آی ای بگذاریم، تنها به دنبال کار کردن پول در شبکه بانکی و تبدیل آن به ربا می رویم. چند مرجع در قم سیستم بانکی را ربوی می دانند؛ آن وقت رسانه می رود همین سیستم بانکی را تبلیغ می کند. رسانه اساسا با اقتصاد کاری ندارد، اما دارد ربا را تبلیغ می کند.

 

عباسی ادامه داد: مکتب فکری لیبرالیسم با انگاره جنی برتان میدان دهی دین را تنگ می کند. نفوذ اینجا، نفوذ اندیشه جنی برتان است؛ مردم در آمریکا قصد از بین بردن وال استریت را دارند، آن وقت ما در برنامه های تلویزیون تبلیغ بوس می کنیم؛ مردم در جنبش وال استریت حرص را زیر سوال می برند، در حالی که ما در انگاره های اسلامی علیه حرص و طمع، مطلب داریم.

 

مدیر اندیشکده یقین افزود: دستگاه های امنیتی، اطلاعاتی و نظامی از نفوذ اطلاعاتی و امنیتی و نظامی جلوگیری می کنند، اما آنچه که نمی توان جلوی آن را گرفت، نفوذ رسانه است. حکمت، موضوع حسنه و جدال احسن سه مفهوم اصلی در قرآن هستند؛ اگر انگاره دعوت از مردم برای جلوگیری از نفوذ، جدال احسن باشد، خود رسانه از نفوذ جلوگیری می کند.

 

وی در مورد رسالت فردی رسانه خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر مدیریت در فتنه است؛ فتنه زمانی به وجود می آید که حق و باطل واقعا قاطی شوند. جامعه مدعی ایمان هم با فتنه ها امتحان می شود. رسانه باید اولا حق را از باطل جدا کند و ثانیا حق را معروف و باطل را منکر معرفی کند؛ آن گاه امر به معروف و نهی از منکر کرده است.

 

عباسی نقش رسانه در مقابل نفوذ را مهم دانست و تصریح کرد: نقش کارکرد اصلی رسانه، هدایت و مدیریت جامعه در فتنه است؛ برای زدودن فتنه ها باید حق و باطل را به شدت جدا کنند؛ اگر این اتفاقات افتاد، خود به خود امر به معروف شکل می گیرد. نقش رسانه تسهیل کننده نفوذ است و معتقدم نقش این نفوذ بسیار خطرناک است.

 

مدیر اندیشکده یقین با تاکید بر اینکه رسانه باید قوه اجتهاد که کلید عاقله است، داشته باشد، بیان داشت: رسانه باید در رسالت خود عقلانیت را بسط دهد و اجتهادش این است که خودش جلوی مشکلات بایستد. چرا باید در نهادهایی مثل آموزش و پرورش، رسانه و هنر دستش جلوی مردم دراز باشد. این نقیصه به سیاست های کلی در سطح حاکمیت برمی گردد. حکومت باید خالص ترین منابع مالی را در حیطه علم و رسانه خرج کند.

 

وی با تاکید بر اینکه عمده رسانه هایی که نفوذ را قبول ندارند، دوستان VOA و بی بی سی هستند، خاطرنشان کرد: آنها می گفتند ما در جمهوری اسلامی هستیم و مدعی اسلام را داشتند، اما بعد از رفتن از ایران، زنانشان بی حجاب شدند و مردان شان ریش های خود را تراشیدند. مثلا روزنامه آفتاب یزد سال ها به مدیر مسئولی و سردبیری واحدی اداره می شد، اما امروز واحدی در بی بی سی تحلیل می کند و در سال های اول خروج خود از ایران نیز، از راه دور این روزنامه را سرپرستی می کرد. اینجا رسانه هایی هستند که نیمه پنهان دارند و بخشی از آن در داخل کشور و بخشی از آن در خارج از کشور است.

 

عباسی در پایان تصریح کرد: حسین باستانی در روزنامه های یاس نو و شرق تحلیل می کرد؛ مطمئن باشید آنها از سیا و MI6 حقوق می گیرند. کسی که بخواهد در بی بی سی فارسی اجازه نشستن بگیرد باید از فیلتر MI6 رد شده باشد. ما اصراری نباید داشته باشیم که کسانی که دارای بنیان فکری لیبرال هستند و اعتقاد به جامعه بورژوازی دارند، بین خودشان و انگلیس فرق بگذارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

انتهای پیام/