با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
حسن نظری: ربوی بودن بانک دلیل مالباختگان موسسات مالی نیست

حسن نظری: ربوی بودن بانک دلیل مالباختگان موسسات مالی نیست

آخرین اخبار مرتبط با ربا را از «کانال جنبش ممانعت از جنگ با خدا» دنبال کنید

 

به گزارش جنبش ممانعت از جنگ باخدا؛ حسن نظری، عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار به ارتباط گسترش مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز با بانکداری بدون ربا اشاره کرد و گفت: این مسئله ربطی به بانک ربوی و غیر ربوی و بانکداری اسلامی در کشور ندارد بلکه بحث این است که در بازار پولی کشور انضباط لازم را نداشته‌ایم و عقلانیتی علمی در آن حاکم نبوده است. بنابراین باید به مؤسساتی مجوز دهیم که توان رعایت انضباط  در بازار  پولی کشور را داشته باشند. متن کامل این مصاحبه را می‌توانید اینجا بخوانید

لازم به ذکر است پیش از جناب آقای حسن نظری در جلسه کمیته بازنگری و نهایی سازی طرح بانکداری بدون ربا با انتقاد از مسائل مطرح‌شده در فضای مجازی در رابطه با وضعیت بانکداری در کشور گفت: مسائل  و شبهات مطرح‌شده سبب می‌شود که رابطه فردی که در روستاست و شغل او نیز کشاورزی است، را دچار خدشه کند، آیا فکر کرده‌ایم که دائماً در رابطه با ربا بودن بانک‌ها صحبت می‌شود در رابطه اشخاص با بانک‌ها چه اتفاقی می‌افتد. متن کامل این خبر را اینجا بخوانید .

همچنین دفاع رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از وضعیت موجود ربوی به اینجا ختم نمی‌شود وی در مصاحبه ای دیگر تاکید کرد: ربوی نامیدن فعالیت کلیت نظام بانکی منصفانه نیست؛ لازم است جناب اقای نظری کتاب تاریخ مالی برآمدن پول جهان نوشته نایل فرگوسن متخصص تاریخ اقتصاد و استاد دانشگاه هاروارد را نگاهی بیاندازید که در این کتاب تاکید میکند که شان کلمه بانک از ربا است و کلمه بانک از نیمکت هایی گرفته شده است که یهودیان ربا میدادند به مردم.

اما نکته‌ای که مطرح است آنکه جناب آقای نظری شما رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هستید یعنی جمع حوزه و دانشگاه در شما خلاصه می‌شود؛ از شما انتظار می‌رود طرح جایگزین پژوهشگاهتان را ارائه کنید نه اینکه جلوی مطالبات مراجع تقلید و مردم را بگیرید که چرا در فضای سایبر می‌گویند وضعیت اقتصاد ربوی است. این جوانان و مردم در حال مطالبه هستند وضعیت این است اگر مطالبات نباشد وضعیت وقتی اصلاح می‌شود که عذاب نازل شود.

نکته دوم اینکه شما عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار هستید خوب از کمیته فقهی گویا طبیعی است که هرجا گفتند ربا است بیایید و بگویید خیر ربا وجود ندارد تا اینجا مشکلی نداریم اما اینکه مؤسسات مالی همچون کاسپین و آرمان و غیره که یکی پس از دیگری به ورطه ورشکستگی افتاده‌اند هنوز کسی نیامده است و موضع بگیرد که این مسائل به خاطر وجود ربا است. چرا شما پیش دستی کردید و اظهار داشتید این مسائل به ربا برنمی‌گردد به نبود عقلانیت علمی است.

این‌قدر که شما و مدافعان ربا وقت و زحمت در توجیه وضعیت ربوی اقتصاد کشیدید، یک صدم آن را برای حل و توجه به دغدغه مراجع تقلید به کار می‌بردید وضعیت ما به اینجا نمی‌رسید.

انتهای پیام/