با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
ذوالفقاری: سنگ‌اندازی بانک مرکزی در حذف ربا/ طرح بانکداری بدون ربا شتابزده نیست

ذوالفقاری: سنگ‌اندازی بانک مرکزی در حذف ربا/ طرح بانکداری بدون ربا شتابزده نیست

 یک کارشناس اقتصادی و بانکی سنگ‌اندازی بانک مرکزی در طرح بانکداری بدون ربا را مطرح کرد و با اعلام اینکه این طرح شتابزده نیست، گفت: بسیاری از کارشناسان و مسئولان بانکی، بدون آگاهی از مسیری که این طرح طی کرده است، آن را شتابزده خوانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امیراحمد ذوالفقاری کارشناس اقتصادی و بانکی درباره طرح اصلاح عملیات بانکی بدون ربا با حمایت از این طرح گفت: اطلاعات ارائه شده به‌روز نبود زیرا این اطلاعات برای اصلاح اولیه طرح در یک سال گذشته است؛ طبق عقیده کارشناسان طرح جدید عملیات بانکداری بدون ربا توانایی برطرف سازی مشکلات روز سیستم بانکی را دارد.

وی با تشریح نوع تفکیک سپرده‌ها، ادامه داد: تمامی سپرده‌ها در مجموع به 5 نوع تقسیم بندی شده است که 3 نوع آن یعنی سپرده گذاری و سرمایه گذاری عام، سپرده گذاری خاص و انتشار اوراق بهادار از جمله مهمترین کاربردها را در نظام بانکی کشور دارد.

ذوالفقاری اظهار کرد: در این طرح برای شفافیت نظام بانکی، اقدامات مفیدی شده است که با گزارش‌دهی بانک‌ها از طریق سامانه‌ای معین، باید تسهیلات‌دهی هر بانک در آن ثبت و اطلاع رسانی شود؛ این سیستم گزارش‌دهی حجم بالای تسهیلاتی را که در شبکه بانکی وجود دارد، شفاف می‌کند ضمن آنکه دیگر تسهیلات برای خانواده‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط غیرممکن می‌شود.

این کارشناس اقتصادی و امور بانکی درباره انتقادهایی  مبنی بر شتابزده بودن این طرح نیز تصریح کرد: با توجه به سیری که طرح عملیات بانکداری بدون ربا داشته است، بسیاری از کارشناسان و مسئولان بانکی، بدون توجه و آگاهی از این مسیر، این طرح را شتابزده خوانده‌اند.

وی افزود: نخستین ورود جدی به طرح عملیات بانکداری بدون ربا، آغاز طرح اولیه آن در صحن علنی مجلس در یک سال گذشته بود که یک‌فوریت آن تصویب شد تا فعالیت‌های بعد از آن که نظیر بررسی‌های تخصصی است، شروع شود.

ذوالفقاری با اشاره به علل تأخیر این طرح، ادامه داد: مهمترین علت تعلل در ارائه این طرح، تأخیر بانک مرکزی در ارائه لایحه اصلاح نظام بانکداری بدون ربا بود که در بازه‌های زمانی از ارائه آن سر باز زدند و حتی تا همین امروز نیز لایحه‌ای از سوی بانک مرکزی ارائه نشده است.

وی درباره اینکه قواعد شریعت در نظام بانکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، خاطرنشان کرد: لزوم اجرایی سازی قواعد شریعت که عملیات بانکی منطبق بر آن باشد بسیار حیاتی است ضمن آنکه افراد متخصص و شورای فقهی با عنایت از آسیب شناسی‌های سابق کار خود را در این شورا انجام می‌دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/*