با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
رباخواری بانک‌ها تولید را نابود کرده است

رباخواری بانک‌ها تولید را نابود کرده است

نماینده ولی‌فقیه در فارس و امام جمعه شیراز با بیان اینکه اسلام بر استقلال و آزادی معیشتی مردم تأکید دارد گفت: نظامی که امروز به‌عنوان نظام صنعتی مطرح است و جهان را به سمت‌وسوی خود کشیده الفبای خاص و الزامات ویژه خود را دارد و یکی از برنامه‌های این نظام که می‌توانیم بگوییم توافق نانوشته‌ای است که اجرایی می‌شود این است که کسب‌های خرد و کاسب‌های جزء را آرام‌آرام بشکند و در قالب فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ متمرکز کند.
آیت الله اسدالله ایمانی در جمع مسئولان اصناف شیراز اظهار داشت :نظام صنعتی دنیا بر این پایه استوار است و همواره ضعیف‌ترها نابود ‌شده‌اند تا درشت‌ترها از نابودی آنها ارتزاق کنند و بزرگ‌تر شوند و این خلاف رویه اسلام بوده و با تمدن اسلامی در تضاد است.
وی خاطرنشان کرد: اسلام بر استقلال و آزادی معیشتی تأکید دارد اما در تمدن صنعتی این‌گونه نیست و شرکت‌های کوچک باید هضم شوند تا کارتل‌های بزرگ شکل پیدا کند.
وی افزود: با این مشی است که در اسلام بازار و در تمدن صنعتی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای شکل‌گرفته که در بازار کنار این مغازه، یک مغازه دیگر و به‌توالی تجارت‌های کوچک راه می‌افتد و به این صورت ضعیف می‌تواند روی پای خود بایستد و امرار معاش داشته باشد که در بازار اگرچه تیمچه وجود داشته اما تیمچه زنجیره‌ای نیست چون درحرکت زنجیره‌ای فرد عادی نمی‌تواند به زنجیره نفوذ کند و به‌محض ضعیف شدن یک حلقه از زنجیر او را به دور می‌اندازند اما در اقتصاد اسلامی افراد کنار هم کارکرده و به ضعفا کمک می‌کنند.
او تصریح کرد: در شرایط فعلی به‌تدریج فروشگاه‌های زنجیره‌ای در جامعه ما شکل‌گرفته و بازار از رونق می‌افتد که اگر رکود خاص امروز هم نباشد حرکت نظام صنعتی به سمتی است که بازار تحت‌الشعاع قرار گرفته و فروشگاه‌های کلان شکل بگیرد حال‌آنکه رکود نیز در شرایط فعلی مزید بر علت است.
امام جمعه شیراز گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای گرفتاری‌های بسیاری برای جامعه درست می‌کنند و ریشه آنها در انگلیس، فرانسه و آمریکا است و سر ریز سرمایه و سودشان هم به آنجا سرایت می‌کند که در این فروشگاه‌ها ربای پیدا و پنهان شکل می‌گیرد.
او افزود: اگر این نوع از اقتصاد غربی رشد پیدا کند معضلی برای اقتصاد مقاومتی است که رهبر معظم انقلاب با آگاهی از این مسائل بارها در مسئله معیشت و اقتصاد ورود کرده‌اند و به تأسی از اولیاء‌الله و ائمه اطهار در سال‌های مختلف بر تولید ملی، کار و تلاش مضاعف، تکیه بر سرمایه‌های داخلی، مصرف بهینه و … تأکید کرده‌اند.
ایمانی تصریح کرد: این ربایی که اکنون در بانک‌های ما وجود دارد توزیع و تولید را نابود می‌کند چراکه ربح مرکب افراد را بیچاره می‌کند که تولیدکننده 900 میلیون تومان وام گرفته، 800 میلیون تومان پرداخته کرده و بیش از دو میلیارد تومان بدهکار شده است و گرفتاری او نیز نه به دلیل اهمال که به سبب مسائل و حوادث و خشک‌سالی بوده است.
وی با طرح این پرسش که کجای این بانک‌ها اسلامی است و این قراردادها کجا شباهتی به عقود اسلامی دارد، افزود: معامله با این نیت و قصد باطل است درحالی‌که از نظر اسلام بانک حتی باید در ضرر فرد شریک شود نه این که از ربح ساده عبور کرده و ربح مرکب دریافت کند.

منبع: شمانیوز