با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
رئیس دادگستری شهرستان آبیک: فعالان اقتصادی از معاملات ربوی پرهیز کنند

رئیس دادگستری شهرستان آبیک: فعالان اقتصادی از معاملات ربوی پرهیز کنند

به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، به نقل از دادگستری استان قزوین، بنی‌هاشمی گفت: افراد متعددی به دادگستری مراجعه کرده و به صورت شفاهی اذعان می‌کنند که با آنان معاملات ربوی صورت گرفته است، ولی چون مدرکی در دسترس ندارند، نمی‌توانند موضوع را اثبات کنند.
وی افزود: عده‌ای در شهرستان آبیک اقدام به پدیده زشت رباخواری می‌کنند به ویژه در بین اصناف و فعالان اقتصادی که به پول نیاز دارند، این مسئله بیشتر مشاهده می‌شود.
 
رئیس دادگستری شهرستان آبیک خاطرنشان کرد: برخی از افرادی که اقدام به رباخواری می‌کنند چنان حرفه‌ای این کار را انجام می‌دهند که اثبات رباخواری سخت می‌شود و به سهولت نمی‌توان جرم فرد رباخوار را ثابت کرد.
 
وی اضافه کرد: البته افرادی که دست به رباخواری زده و شاکی دارند زیر ذره‌بین مسئولان قضایی قرار گرفته و به محض فراهم شدن مستندات کافی و ادله لازم برخورد قانونی با آنان صورت می‌گیرد.
 
بنی‌هاشمی رباخواری را طبق شرع، احادیث و روایات متعدد عملی ناپسند و مطرود دانست و اضافه کرد: برخی معاملات ربوی سبب شده است که فرد نتواند از معامله‌کننده حقش را بگیرد و هر چه درآمد کسب کرده مربوط به اصل پول است و چون دستش به جایی نرسیده و نتوانسته رباخواری را ثابت کند در نتیجه با مشکل مواجه می‌شود.
 
رئیس دادگستری شهرستان آبیک افزود: انجام معاملات ربوی سبب به زندان رفتن افراد، فروپاشی خانواده، گردن‌ کلفت‌تر شدن ربا دهنده، ضعیف‌تر شدن ربا گیرنده و ایجاد فاصله طبقاتی می‌شود، لذا می‌طلبد این عمل ناپسند در جامعه ترویج پیدا نکند.
 
وی با بیان اینکه افراد باید از بلند پروازی در معاملات پرهیز کنند، ادامه داد: برخی افراد می‌خواهند که در امور اقتصادی، راه‌ صد ساله را یک شبه بروند که این مهم بستر را برای ایجاد معاملات ربوی فراهم می‌کند.
 
بنی‌هاشمی خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند برای رفع مشکلات اقتصادی به صندوق‌های قرض‌الحسنه، بانک‌ها و مؤسسات مالی مجاز مراجعه کنند؛ اگرچه لازم است بانک‌ها سخت‌گیری نکرده تا مردم برای أخذ وام با مشکل مواجه نشده و مجبور نشوند به ربا روی آورند.
 
این مسئول اظهار کرد: ربا دهنده و ربا گیرنده از نظر عرفی و شرعی مجرم و گناهکار محسوب می‌شوند، بنابراین اگر مردم به ربادهندگان مراجعه نکنند ربا گیرنده‌ای هم وجود ندارد.
 
وی تصریح کرد: افرادی که در عرصه‌های اقتصادی فعالیت می‌کنند به دلیل نیاز به پول بیشتر به سمت رباخواری روی می‌آورند، لذا می‌طلبد از این عمل ناپسندیده که به ضررشان تمام می‌شود، دوری کنند.

منبع: خبرگزاری میزان