با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
فعالیت ربوی بانک‌های آمریکایی داد قرقیزها را هم درآورد

فعالیت ربوی بانک‌های آمریکایی داد قرقیزها را هم درآورد

نمایندگان سازمان دفاع از حقوق وام‌گیرندگان قرقیزستان از تجمعی 2 هزار نفری در مقابل سفارت آمریکا جهت اظهار نارضایتی از فعالیت بانک‌های آمریکایی و غربی و رفع ربا از تسهیلات اعطایی این بانک‌ها خبر دادند.

 

«کوبان چارایف» رئیس سازمان دفاع از حقوق وام‌گیرندگان قرقیزستان از برگزاری تجمعی 2000 نفری مقابل سفارت آمریکا خبر داد و افزود: وام‌گیرندگان در این تجمع خواستار رفع ربا از وام‌ها و همچنین تسهیل شرایط برای بازپرداخت آنها از بانک‌هایی که با سرمایه آمریکایی فعالیت می‌کنند، هستند.

کوبان چارایف با اشاره به اهداف برگزاری این تجمع، در صفحه شخصی فیس‌بوک خود نوشت: بانک‌هایی که با سرمایه آمریکا و برخی کشورهای اروپایی تأمین مالی می‌شوند مانند بانک‌های «بای توشوم»، «کمپانیان»، «فینکا» و غیره، طی 25 سال گذشته با تکیه بر کم‌اطلاعی شهروندان قرقیزستان، برای آنان وام‌های کوچک با نرخ بهره 44 درصدی ارائه می‌کردند.

چارایف گفت: مردم که به دلیل عدم وجود گزینه‌های دیگر، مجبور به پرداخت چنین بهره‌های سنگینی برای پیشبرد فعالیت‌های کشاورزی خود بودند، در حال حاضر توانایی بازپرداخت این وام‌ها را ندارند و هدف اصلی این تظاهرات نیز تسهیل شرایط برای مردم می‌باشد.

وی ادامه داد: دولت‌های آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از نهادهای مالی جهانی مبالغ قابل‌توجهی را جهت از بین بردن فقر در کشورهایی مانند قرقیزستان به دست می‌آوردند که این واقعیت به شکل مستقیم ناقض حقوق بشر است.

کارشناس حوزه اقتصاد قرقیزستان گفت: تجمع آتی با رعایت تمام مراتب امنیتی و همراه با امضا و پشتیبانی صد هزار نفر از مردم قرقیزستان برگزار می‌شود.

کوبان چارایف تصریح کرد: در نظرسنجی انجام شده از تعداد زیادی از شهروندان، وام‌گیرندگان را به خاطر گرفتن وام‌ها با نرخ بهره بالا، محکوم می‌کنند اما موضوع مورد توجه این است که این افراد ناچار به گرفتن چنین وام‌هایی با بهره‌های بالا از سر اجبار و ادامه فعالیت کشاورزی بوده ضمن آنکه صدور وام‌ها با نرخ بهره بالا و سوء استفاده از ناآشنایی مردم با شرایط وام، مصداق یک جنایت بزرگ است.

وی در واکنش به چنین پروسه‌ای گفت: با وجود اقدامات گسترده جهت سیاه‌نمایی سازمان دفاع حقوق وام‌گیرندگان قرقیزستان، ما به هر حال تجمع صلح‌آمیز آتی را برگزاری می‌کنیم که نماد شکست شدید سیاست خارجی آمریکا در قرقیزستان می‌باشد و شرکت‌کنندگان تجمع آتی این واقعیت را در تاریخ رسما ثبت خواهیم کرد.

این در حالی است که «مارس ساریف» کارشناس علوم سیاسی قرقیزستان نیز در حاشیه میزگردی که با موضوع «افراط در آسیای مرکزی: حامیان و نحوه کارکرد» در دفتر نمایندگی خبرگزاری فارس در بیشکک برگزار شد، نیز شرایط فعلی وام‌گیرندگان قرقیزستانی را با وام‌گیردندگان مصر دوره حسنی مبارک تشبیه کرد.

وی گفت: در آن زمان تعداد زیادی از زنان مصر وام‌های کوچک از بانک‌هایی که با سرمایه انجمن «آقاخان» فعالیت می‌کردند، گرفتند و با وجود بحران اقتصادی، توانایی بازپرداخت آن را از دست دادند که در گردهمایی این زنان، رؤسای بانک‌ها خواستار شرکت مردان آنها در تظاهرات علیه دولت و با پشتیبانی اخوان‌المسلمین شدند ضمن آنکه سازمان‌های اطلاعاتی مصر انتظار تجمع این تعداد افراد در خیابان‌ها در مدتی کوتاه نداشتند.

وی ادامه داد: همانطور که مشاهده می‌کنیم، چنین اقداماتی از قبل مدنظر گرفته شده بود و در حال حاضر اینگونه زمینه‌چینی‌ها برای انجام چنین گام‌هایی در قرقیزستان نیز وجود دارد ضمن آنکه بانک‌های آمریکایی از جمله بانک «فینکا» با علم داشتن به عدم توانایی بازپرداخت این وام‌ها توسط مردم قرقیزستان، به فرآیند ارائه وام‌ها ادامه می‌دهند.

مارس ساریف تصریح کرد: بتازگی وام‌گیرندگان قرقیزستان متحد شدند و نامه‌ای به سفیر آمریکا در قرقیزستان همراه با اظهار نارضایتی خود نوشتند که مقامات سفارت واشنگتن به احتمال زیاد برای بخشیدن قرض آنها، می‌توانند این افراد را جهت انجام یک سری اقدامات تحریک کنند.

این در حالی است که قرار است فردا صبح در بیشکک تجمعی با حضور 2 هزار عضو سازمان وام‌گیردندگان قرقیزستان کنار سفارت آمریکا در بیشکک که از فعالیت بانک‌های آمریکایی در قرقیزستان ناراضی هستند، برگزار شود.

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام/