با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
فیلم‌های هالیوودی با موضوع اقتصاد و وال استریت

فیلم‌های هالیوودی با موضوع اقتصاد و وال استریت

 در بحران اقتصادی امروز دنیا ،‌ هر کس به هر شیوه ای و با ارائه نظریاتی سعی در یافتن راه کار و گشایشی برای رهایی از این فاجعه جهانی دارد. ولی هالیوود که در این بحبوحه بیشتر به فکر جیب خود است، از خود چه ارائه داده است؟ فیلمهای اقتصادی کوچکترین حرکت هالیوود برای شرکت در ارائه راهکاری جهت حل بحران اقتصادی جهانی است .

به اذعان خود غربی‌ها این همان گوساله سامری است که گاو شده است!

 وجود ساختمان بازار بورس نیویورک، به عنوان بزرگ‌ترین بازار بورس از نظر میزان معاملات و حجم مالی در جهان، در کنار بازار بورس نزدَک، بازار بورس آمریکا، بازار بورس تجاری نیویورک و میز بازرگانی نیویورک در خیابان وال استریت در منطقه منهتن نیویورک، این خیابان، اتفاقات، رفت‌وآمدها و خلاصه تمام رویدادهایی که در ساختمان‌های واقع در این خیابان روی‌ می‌دهد را به یکی از مهم‌ترین مکان‌های اقتصادی جهان تبدیل کرده، تا جائیکه به مرور زمان نام “وال استریت” تداعی کننده مکان آمد و شد افراد دارای نفوذ اقتصادی در آمریکا شده است.

در این بین پدیده “وال استریت” و اتفاقات و حواشی پیرامون آن نیز، به دلیل اهمیت و تاثیری بالایی که در این پدیده در وضعیت اقتصاد جهانی، به ویژه اقتصاد ایالات متحده آمریکا دارد، همیشه یکی از موضوعات جذاب برای هالیوود به حساب می‌آمده که تاکنون فیلم‌های زیادی نیز با موضوعات مربوط به وال‌استریت ساخته و روانه پرده‌های سینماها شده است.

کمپانی‌های فیلمسازی در هالیوود از دهه 20 تا کنون بیش از یکصد فیلم سینمایی، سریال و مستند با موضوع وال‌استریت و حواشی آن ساخته‌اند. البته میزان تمرکز کمپانی‌های فیلمسازی بسته اهمیت رویدادهای وال‌استریت در طی این سال‌ها متغییر بوده است. نخستین فیلم سینمایی با موضوع وال استریت را لارنس مارستون در سال 1916 با عنوان “تراژدی وال‌ استریت” روانه پرده‌های سینماها کرد.

پس از آن فیلم‌ها و سریال‌های متعددی با محوریت این موضوع مهم اقتصادی ساخته شد:

“تراژدی وال‌ استریت” ساخته لارنس مارستون در سال 1916م،

 “رمز و راز وال‌استریت” ساخته تام کالینز ساخته 1920،

 “وز وز وال استریت” ساخته جیک نلسون در سال 1925، 

“گرگ خیایان وال‌استریت” ساخته دولند وی.لی 

 “وال‌استریت” ساخته روی ویلیام در سال 1929،

“کلنی در وال‌استریت” ساخته تد ویل سال1930،

 “کابوی وال‌استریت” ساخته جوزف کین سال 1939،

درام جنایی “وال‌استریت” ساخته الیور استون سال 1987،

“گرگ وال‌استریت” ساخته دیوید دکوتئو سال 2002،

 “مبارزان وال‌استریت” ساخته مشترک اسکات جی.بیل و سین اسکلتن سال 2006،

 “وال‌استریت: پول‌ها هرگز نمی‌خوابند” ساخته الیور استون در سال 2010،

 “بارونس‌های دزد وال‌استریت” ساخته متئو میس، 

“کلیولند در مقابل وال‌استریت” ساخته جین استفان بورن با بازی مایکل داگلاس سال 2010، 

“صدای اشغال وال‌استریت” ساخته آنتونیو دلا کروز سال 2011، 

“توطئه وال‌استریت” ساخته کریستین لد کوپلند 

“غرور وال‌استریت” ساخته جف بردتون در سال 2012،

“محافظه‌کار میانه‌رو” ساخته مایر نیر در سال 2013،

“گرگ وال استریت»” ساخته مارتین اسکورسیزی در سال 2013،

“حمله به وال استریت” ساخته اووه بل محصول 2013.

از جمله مهم‌ترین این فیلم‌ها هستند که می‌توان به آنها اشاره کرد.روز 17 سپتامبر 2011 میلادی و اعتراض تعداد کثیری از شهروندان آمریکایی به اوضاع وخیم اقتصادی و اختلاف طبقاتی آمریکا و سیاست این کشور در قبال سایر کشورهای جهان که به “جنبش وال‌استریت” یا جنبش “وال استریت را تسخیر کنیم” معروف شد، یک‌بار دیگر وال‌استریت را به صدر اخبار دنیا آورد و ادامه این جنبش وال‌استریت با وجود دستگیری و سرکوب شرکت‌کنندگان و اتفاقاتی که این رویداد به همراه داشت، بار دیگر نگاه کمپانی‌های فیلمسازی را به سمت خود جلب کرد بطوری‌که تا امروز علاوه بر چندین فیلم مستند، امسال (2013) سه فیلم سینمایی پر هزینه با حضور سینماگران شناخته شده و سرشناس و محوریت وال‌استریت در سینماهای آمریکا و سراسر جهان اکران شد.

«معامله گر سرکش» (Rogue Trader) محصول (1999)

فیلم بر اساس جریان واقعی «نیک لیسون» از سوداگران بانک بارینگز است که «اوان مک گریگور» در نقش اصلی آن ظاهر شد . علی رغم آن که فیلمهای ژانر درام اقتصادی مخاطب کمتری دارند ، این فیلم با فروش فوق العاده ای در گیشه مواجه شد .

 

 

اماکن تجاری (Trading Places) محصول (1983)

هیچ فیلمی درباره وال استریت خنده دار تر از این کمدی اقتصادی با بازی «ادی مورفی» و «دن آیکرود» نیست . داستان این فیلم حاکی از آن است که هر سقوطی در وال استریت ، صعودی برای فرد دیگر است.

 

 

 

«وال استریت» (Wall Street) محصول (1987)

«الیور استون» در این فیلم با بازی «مایکل داگلاس» البته سعی در نشان دادن حرص و طمع پایان ناپذیر در وال استریت دارد.

 

 «وال استریت2 : پول هرگز نمی‌خوابد» (Wall Street: Money Never Sleeps )محصول (2100)

پول هرگز نمی خوابد 23 سال بعد از وال استریت 1 به کارگردانی الیور استون و با بازی مایکل داگلاس ساخته می شود این فیلم در ادامه داستان سری اول است.

 

«دیگ بخار» (Boiler Room) محصول (2000)

«وین دیزل»‌ و «جیووانی ریبیسی» در این فیلم به شکل ساده ای روشهای کلاهبرداری در یک معامله اقتصادی را در ژانری کمدی نشان می دهند.

 

 

«سوداگران گلن‌رز» (Glengarry Glen Ross) محصول (1992)

در این فیلم بازیگران مطرحی چون «الک بالدوین»، «آل پاچینو»، «جک لمون» و «کوین اسپیسی» ایفای نقش کرده‌اند. این فیلم ۱۰۰ دقیقه‌ای داستان یک دفتر معاملات ملکی است که در ظاهر در حال انجام وظایف معمول و روزمره خود است ولی در خفا درگیر دسیسه‌های مالی زیادی است. این فیلم به خوبی زد و بندهای خارج از بورس وال استریت را نشان می دهد.

 

 

«بربرها در دروازه» (Barbarians at the Gate) محصول (1993)

این فیلم به کارگردانی «گلن گوردون» و نق‌ش آفرینی «جیمز گارنر»، «جانان پرایس» و «پیتر ریگرت» سال ۱۹۹۳ هم در تلویزیون و هم در سینما به نمایش درآمد.
این فیلم رییس یک کمپانی بزرگ تنباکو در آمریکا در تلاش است تا خود این کمپانی را خریداری کند ولی در جریان مناقصه‌ای که برای فروش این کمپانی برگزار می‌شود، با مشکلات زیادی روبرو می‌شود.
 

 

 «انرون : باهوشترین افراد اتاق» (Enron : The smartest Gugs in the Room) محصول 2005

این فیلم داستان مرموز مغزهای کمپانی انرون و موفقیت آنها در حوزه بورس و انرژی را به تصویر می کشد. «الکس گیبنی»،  مستند ساز 52 ساله آمریکا در سال 2005 مستند «انرون: زیرک ترین مردان در اتاق» را درباره فساد مالی و اقتصادی موجود در سیستم مالی و فرهنگ آمریکایی ساخت.
این مستند در همان سال نامزد جایزه اسکار بهترین مستند سال شد ولی نتوانست این جایزه را از آن خود کند.

 

 «معامله گر» (Trader) محصول 1987

این مستند در بحبوحه اقتصاد متزلزل دهه 80 ساخته شده زمانی که «پل تیودر جونز» از تکنیکهایی شبیه به چارت تاریخی «جس لیورمور» برای حل بحران استفاده کرد.

 

«روانی آمریکایی»‌ (American Psycho) محصول 2000

«کریستین بیل» در نقش «پاتریك بیتمن» یک کارگزار حرفه ای بورس وال استریت است که درگیری بیش از اندازه او در معاملات بورس به گونه ای موجب توهم و ایجاد بیماریهای روانی در او می شود.

«آتش بازی بیهوده»‌ (The Bonfire of the vanities) محصول (1990)

این فیلم با بازی «تام هنکس» درباره یک نخبه از منهتن است که به عنوان یکی از چهره های معروف بورس معرفی می شود.

 

 «در جست وجوی خوشبختی» (The Pursuit of Happyness) محصول 2006

فیلم در «جست وجوی خوشبختی»، داستان واقعی كیریس گاردنر سیاه پوست، خرده فروش اسكنرهای پزشكی در سال 1198است كه به همراه لیندا و پسر كوچكش كریستوفر در سانفرانسیسكو زندگی بسیار سختی دارند.

در نیمه ابتدایی فیلم آسیب های نظام سرمایه داری برطبقه متوسط را به خوبی نشان می دهد اما در نیمه دوم فیلم و درجمع بندی نهایی اش نظام سرمایه داری ستایش می كند و از زاویه تقدیس گرانه به وال استریت می نگرد.

 

کیمیا گران وال استریت (The Alchemists of wall street) محصول 2010

در این فیلم نگاهی متفاوت به نخبه های ریاضیات و مدلهای اقتصادی آنها برای حکومت بر وال استریت شده است.

  «مردان شرکت» (The Company Men) محصول (2010)

 آنچه در فیلم مردان شرکت در محور قرار دارد تبعات ناشی از رکود اقتصادی است که در یک رابطه موازی با ضریب بالای بیکاری قرار دارد که پرسوناژهای محوری این فیلم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. مردان شرکت درمقابل این گسل اقتصادی آینه‌ای قرار می‌دهد تا بازتاب تأثیر رکود اقتصادی را بر زندگی فردی و خانوادگی مردم آمریکا نشان دهد و طبقه متوسطی که حاصل و افتخار اقتصاد کاپیستالیستی هستند و این فیلم روایتی از بررسی بحران اقتصادی و چگونگی از عرش به فرش رسیدن طبقه اجتماعی مورد نظر است.



«بالا در آسمان» (Up in the air) محصول (2009)

در فیلم «بالا در آسمان» تبعات بحران اقتصادی،تبلیغات سرسام آور،بیكاری ،روزمرگی و در مهم ترین بخش ، سبك زندگی تحت تاثیر ركود اقتصادی را با دست مایه طنز و درام را مورد بررسی قرار می دهد.در واقع  این فیلم ارتباط میان سبك زندگی، تاثیر ركود اقتصادی و نوع روابط انسانی اضلاع این درام مثلثی را مورد بررسی قرار می دهد و پرسشی بزرگ را مطرح می نماید؛آیا ركود اقتصادی موجب قطع روابط انسانی و در نهایت این گزاره سبب فروپاشی اجتماعی می شود؟

 درام «بالا در آسمان» با نگاهی مكاشفه گر به قصه تعدیل كنندگان می پردازد.  تعدیل كننده خوش پوشی به نام رایان بینگهام (جورج كلونی) كارشناس تعدیل پرسنل شركت های مختلف است كه که با هواپیما به این شهر و آن شهر می رود و کارمندان را اخراج می کند.
 

 

«تماس حاشیه ای» (Margin call) محصول (2011)

مارجین کال اصطلاحی است در نظام سرمایه داری به معنی وقتی که مردم سهام و اوراق بهادار را با قرض خریده باشند . و یا به عبارتی در مقابل خرید سهام، وثیقه گذاشته و وثیقه ارزشش پایین بیاید و آن بانک وام دهنده با خریدار تماس بگیرد و وثیقه با ارزش تری را طلب کند (تماس در مقابل دریافت وثیقه) مارجین کال در بحران مالی سال 2008 رخ داد. این فیلم یکی از مهترین فیلم ها برای شناخت وال استریت و نظام سرمایه داری است 

فیلم با بازی «دمی مور» و «اسپیسی» جریان یک بانکدار است که با خلق یک مدل ریاضی سعی در کلاهبرداری دارد که در نهایت ناکام می ماند.

 

«مردان مخزن» (Repo Men) محصول 2010

ریپو در لغت به معنی تملک  دوباره بر هرگونه شی ء ای به خاطر عدم پرداخت کامل هزینه  آن است .  ریپو کردن یکی از مهم‌ترین قوانین سیستم‌های بانکی برای بازپس‌گیری اموال خود است قانونی که این اجازه را به سیستم‌های بانکی می‌دهد تا به هر وسیله بتواند به هدف خود یعنی برگشت سرمایه از وام‌گیرنده برسد. در سال 2010 درست در زمانی که امریکا در رکود اقتصادی به سر می‌برد فیلم کمتر دیده‌شده‌ی ساخته شد به اسم مردان ریپو فیلمی که به زیبایی نشان می‌دهد که درون‌مایه و اساس حق ریپو به چه شکل است فیلمی کاملاً انتقادی به نظام‌های بانکی که تلاش می‌کند به بیننده خود بفهماند که سرمایه‌دارها به آن‌ها به شکلی نگاه می کنند و نظام‌های بانکی چگونه حتی ذهن و عقل انها را تسخیر کرده‌اند.

«دهکده جهانی»‌ (Cosmopolis) محصول 2012

«اریک پاکر» یک سرمایه گذار میلیاردر است که برای افزایش ثروت خود ، دارایی خود را به قمار می گذارد .

 

 

«گرگ وال استریت»‌ ( The Wolf of Wall Street)‏ محصول 2013

فیلمی به قلم «ترنس وینتر» است که براساس خاطرات «جوردن یلفورت» نوشته شده و «مارتین اسکورسیزی» کارگردانی آن را بر عهده دارد. «لئوناردو دی کاپریو» در نقش اصلی این فیلم بازیگرانی همچون «ژان دوژاردین»، «جان برنتال»، «جان فاوریو»، «جوناهیل»، «مارگوت روبی»، «راب راینر» و «ماتیومک کانایی» را همراهی خواهد کرد.

داستان فیلم درباره یک سهام‌دار بزرگ وال استریت است که از شرکت در برنامه‌های امنیتی که برای جلوگیری از کلاهبرداری‌های اقتصادی صورت می‌گیرد، خودداری می‌کند و به تنهایی برنامه های رانتخواری خود را پیش می برد.

 

«حمله به وال استریت»‌ (Assault on Wall Street) محصول 2013

درام “حمله به وال‌استریت” با نام اصلی “بهترین سن برای نجات از حرص و آز” با کارگردانی آو بول هم یکی دیگر از فیلم‌ها با محوریت وال‌استریت که امسال اکران می‌شود.

“حمله به وال‌استریت” درباره زندگی یک مرد میانسال با نام جیم است که پس از سال‌ها کار و زندگی شرافتمندانه و مسالمت‌آمیز در نیویورک، ناگهان به دلیل سقوط ارزش سهام در وال‌استریت همه چیزش را از دست می‌دهد و…

دومینیک، پورسل، ارین کارپوک، ادوارد فورلانگ، جان هرد، کب دیوید، مایکل پر، لاچین مونرو و کلینت هوارد بازیگران فیلم حمله به وال‌اسریت هستند.

 

«فیلم سر وقت»‌ (In Time) محصول 2011 به کارگردانی Andrew Niccol

In Time  به دنیایی پاد آرمان‌شهری می‌پردازد که در آن زمان واحد پول محسوب می‌شود و هر فرد مقداری زمان دارد و اگر این زمان به صفر برسد وی خواهد مرد. در این فیلم به خوبی رابطه نظام سرمایه داری را با جامعه به تصویر می کشد 

 

«مستند شغل درونی» (Inside Job) محصول (2010)

 این مستند به کارگردانیچارلز فرگوسن ساخته شده است مستندی جنجال‌برانگیز و افشاگرانه که پر از اطلاعات محرمانه و جالب توجه درباره بحران اقتصاد جهانی است.

این فیلم مستند با صدای «مت دمون»، بازیگر برنده اسکار هالیوود، به عنوان راوی این فیلم شروع می‌شود.
«دمون» روایت خود از این مستند را با این جمله آغاز می‌کند: پیشرفت بحران اقتصادی جهان یک تصادف نیست.او در پایان نیز به این نتیجه گیری می‌رسد که حتی 1% از بزرگترین صاحبان سرمایه در دنیا در میان حامیان بی‌شمار این فیلم نخواهند بود!

«فرگوسن» در این مستند با استناد به یک سری از مصاحبه‌ها با افراد مسئول و کارشناس و همچنین مقالات و دستمایه‌ قرار دادن تمام دانش و فهم مخاطب از اقتصاد تلاش کرده تا از روابط پنهان و پشت پرده‌ای که در این عرصه وجود دارد و ما چیزی از آن نمی‌دانیم، بگوید.

 

مستند «بزرگترین فیلمی که تاکنون فروخته شده است» (The Greatest Movie Ever Sold) محصول (2011)

این مستند کمدی که ۱۴ اکتبر ۲۰۱۱ در انگلستان به نمایش درآمده به کارگردانی «مورگان سوپرلوک» درباره تاثیر صنعت بازاریابی و آگهی‌های تبلیغاتی بر جامعه آمریکاست.
در این مستند ۹۰ دقیقه‌ای «جی.جی.آبرامز»، «پیتر برگ» و «پل برنان» نقش‌آفرینی می‌کنند.

«سریال کره ای میداس»‌ (Midas) در 21 اپیزود محصول سال 2011

این سریال از فیلم پدر خوانده تاثیر گرفته است به مسائل مافیایی خانوادگی می پردازد ،در این سریال از اصطلاحی به نام طمع واگیر دار استفاده می شود .طمعی که همه درگیر آن هستند و رابطه بین پول و طمع را به خوبی نمایش می دهد. از مولفه های اصلی این سریال 2 مولفه پول و سلامت هستند

 

منبع: اقتصاد اسلامی