با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
مدیر حوزه علمیه مازندران: حذف ربا از معاملات بانکی نیازمند نهادینه کردن احکام فقهی است

مدیر حوزه علمیه مازندران: حذف ربا از معاملات بانکی نیازمند نهادینه کردن احکام فقهی است

حجت الاسلام ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران امروز در دیدار مدیر عامل بانک مهر اقتصاد استان بر ضرورت رعایت موازین شرعی در عرصه بانکداری کشور تأکید کرد و گفت: در یک جامعه اسلامی همه امور باید بر محور ارزش های دینی استوار باشد.

استاد حوزه علمیه مازندران با ابراز تأسف از وجود ربا در برخی معاملات تجاری، این مسأله را مغایر با احکام اسلامی دانست و تصریح کرد: در نظام اسلامی نباید شاهد ربا خواری در جامعه باشیم.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران حذف ربا در معاملات را نیازمند نهادینه کردن احکام فقهی در بازار دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه مبانی دینی همچنان در حاشیه معاملات تجاری و بازار کشور قرار دارد.

حجت الاسلام طاهری با بیان این که در قرآن به هیچ گناهی بالاتر از ربا وجود داشته باشد اشاره نشده است، گفت: ربا جنگ با خدا است و به همین دلیل باید در سیستم بانکی ما به طور کامل حذف شود.

مدیر حوزه علمیه مازندران به نقش بانک ها در رشد و رونق اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: بدون حضور بانک ها هیچ گونه مبادله اقتصادی در کشورها امکان پذیر نخواهد بود.

وی عدم آگاهی از احکام و قوانین اسلامی و مقررات بانکی را دو عامل مهم ایجاد مشکل در روابط بانکی دانست و خاطرنشان کرد: باید سیاستگذاری ها در این بخش اصلاح شود تا شاهد بروز این گونه مشکلات نباشیم.

حجت الاسلام طلاهری با بیان این که اگر قوانین را بدانیم و به آن عمل کنیم در روابط بانکی با مشکلات شرعی رو به رو نخواهیم شد، افزود: علاوه بر این نیز باید باورهای عمومی را نسبت به مسائل بانکی اصلاح کنیم.

مدیر حوزه علمیه مازندران بر ضرورت تبیین و تشریح صحیح احکام و قوانین اسلامی و بانکی از سوی متخصصان این عرصه برای عموم مردم جامعه تأکید کرد و گفت: اگر جامعه با قواعد و قوانین شرعی و همچنین مقررات بانکی آشنا باشند شاهد بروز مشکلات در عرصه بانکی نخواهیم بود.

وی افزود: بانکداری اسلامی براساس حذف ربا در جامعه اسلامی و تأمین مالی برای گردش صحیح پول در حوزه تولید و تجارت برای ایجاد رفاه اقتصادی، بنیان گذاشته شد تا به جای جنگ با خدا به خدمت رسانی حلال بپردازد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که بانکداری امروز با آنچه که در قانون بانکداری اسلامی آمده متفاوت است، گفت: امروز بسیاری از فقها و کارشناسان اقتصاد اسلامی از وضعیت حوزه بانکداری در کشور نگران هستند که در مجموع رفتاری ضد تولید و شکوفایی اقتصاد را دنبال می کند.

مدیر حوزه علمیه مازندران در تشریح ویژگی یک بانک اسلامی، اظهار داشت: بانکداری اسلامی افزون بر اینکه ربا را در کشور می خشکاند بلکه عامل شکوفایی اقتصاد و تحرک اقتصادی در کشور می شود.

حجت الاسلام طاهری رقابت شدید بانک ها در ارائه سود به مردم را نگران کننده دانست و با بیان این که متأسفانه امروز بسیاری از بانک ها به بنگاه های اقتصادی تبدیل شده اند، گفت: بانک ها به جای این گونه اقدامات باید به سمت حمایت از تولید و شکوفایی اقتصادی پیش بروند.

وی بازنگری در رفتار امروز بانک ها و تطبیق با قانون بانکداری اسلامی را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: عموم بانک ها از اهداف بانکداری اسلامی آن چنان دور شده اند که برخی از آنها اعم از دولتی و خصوصی در نقطه مقابل مقرارت و نظامنامه بانکداری اسلامی قرار گرفته اند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که عدم رعایت عقود اسلامی و مسائل شرعی در قراردادهای بانکی زمینه ترویج رباخواری در کشور را فراهم می کند، ادامه داد: بانک ها و مؤسسات اعتباری باید با برنامه ریزی مناسب زمینه توسعه و ترویج عقود اسلامی را فراهم کنند.

مدیر حوزه علمیه مازندران چالش های اقتصادی غرب را ناشی از نظام بانکی مبتنی بر تأمین خواسته های نظام سرمایه داری غرب دانست و گفت: ساختار بانکی غرب برای تأمین خواسته های افراد محدودی تدوین و بنا شده است.

حجت الاسلام طاهری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که بحث اقتصاد مقاومتی در شرایط امروز جامعه که با تحریم های دشمنان مواجه هستیم بسیار حائز اهمیت و حساس است، گفت: بانک های کشور به ویژه بانک ملی در این باره می تواند نقش بسزایی را ایفا کند

منبع: خبرگزاری رسا