با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
مشکل بزرگ اقتصاد کشور نبود نظریه اقتصادی است

مشکل بزرگ اقتصاد کشور نبود نظریه اقتصادی است

 
 
خبرگزاری فارس: مشکل بزرگ اقتصاد کشور نبود نظریه اقتصادی است/کاندیداها مکتب اقتصادی خود را اعلام کنند

به گزارش خبرنگار فرهنگی فارس، عصر امروز مستند «نبرد خاموش» کاری از مرکز مستندسازی سفیر به کارگردانی «مصطفی رضوانی» با موضوع تحریم‌های غرب علیه ایران با حضور حسن عباسی در دانشگاه علم و صنعت رونمایی شد.

بنابر این گزارش، حسن عباسی در سخنانی در ابتدای این نشست با بیان اینکه تحریم‌ها علیه ایران از بیش از 30 سال پیش در کشور مطرح شده است، گفت: امام خمینی(ره) از کلمه «تحریم» به معنای محروم شدن از چیزی استفاده نکردند بلکه از کلمه «محاصره اقتصادی» استفاده کردند اما امروز این سخن کمتر دیده می‌شود.

 

* در طول 33 سال در میان تحریم‌ها به موفقیت رسیدیم

 

وی با اشاره به استفاده قدرت‌ها از مسائل معیشتی بر فشار بر مخالفان خود از شعب ابوطالب، بسته شدن آب بر روی سپاهیان امام علی(ع) در جنگ صفین و امام حسین(ع) در کربلا به عنوان نمونه‌های این مسئله یاد کرد.

عباسی با اشاره به کتاب «نگهبان هفت اورنگ» نوشته «جان اسناک وول»، اظهار داشت: این فرد یکی از ماموران آمریکاست که در بخشی از کتاب خود درباره انقلاب ساندنیست‌ها در نیکاراگوئه می‌نویسد دستورالعمل سیا برای ما این بود که کاری کنید که اقتصاد نیکاراگوئه جیغ بکشد.

وی با اشاره به استفاده غرب از نبرد نرم فرهنگی، نبرد نیمه سخت اقتصادی و نبرد سخت بین‌المللی در افغانستان، عراق و سوریه، افزود: تحریم‌های غرب علیه ایران در دهه 70 به طرح «هلمزبرتون» و «داماتو» و منع سرمایه‌گذاری بالای 20 میلیارد رسید اما با همه این احوالات ما در طول 33 سال در میان این تحریم‌ها به موفقیت رسیدیم.

عباسی در ادامه با اشاره به آغاز تحریم‌ها در اردیبهشت 59، گفت: چند ماه بعد از این تحریم‌ها بود که جنگ آغاز شد و ما جنگ را در تحریم‌ها پیش بردیم و در آن به موفقیت رسیدیم.

وی افزود: در همین تحریم‌ها پس از جنگ کشور را اداره کردیم و هسته‌ای شدیم و فضایی شدیم و در حالی اکنون مرحله تحریم هوشمندانه را آغاز کرده‌اند که 33 سال کشور از آن عبور کرده و برکات بسیاری داشته است.

 

* اگر رابطه با آمریکا اقتصاد را بهبود می‌بخشید اسپانیا، یونان و ایتالیا چرا دچار بحران اقتصادی‌اند

 

رئیس اندیشکده یقین به مسئله هسته‌ای اشاره کرد و ادامه داد: ما در سال 81 تئوری بازی‌ها را تا 21 لایه لنچشتر دنبال کردیم و در زمانی که برخی فکر می‌کردند پس از سقوط صدام نوبت ماست اما غرب ده سال است که در این مسیر وامانده است.

حسن عباسی در ادامه سخنان خود با اشاره به بدهی مالی 17 هزار میلیارد دلاری آمریکا، با طرح این سوال که وضع اقتصادی ایران بهتر است یا آمریکا، گفت: برخی می‌گویند باید با آمریکا مذاکره کرد و روابط برقرار کرد تا مشکلات اقتصادی حل شود اما آیا اسپانیا، یونان و ایتالیا که با آمریکا رابطه دارند توانسته‌اند از این رابطه سودی ببرند و مشکلاتشان مرتفع شود.

وی با اشاره به کتاب «سقوط آزاد» نوشته «ژزف اسینگلیز» برنده جایزه صلح نوبل اقتصاد افزود: این فرد در کتاب خود می‌گوید این علم اقتصاد است که نابود می‌شود چرا که تعریف اقتصاد که تخصیص منابع محدود به تقاضای نامحدود است امروز به جریان 99 درصدی تبدیل شده است.

عباسی با اشاره به ترند و آینده‌نگری 50 ساله آمریکا و اهمیت بدهی در آن، تاکید کرد: در این ترند از اولین مسیرها برای حل آن «اقتصاد اسلامی» عنوان شده است اما در ایران سخن از مکاتب اقتصاد غربی است.

وی با بیان اینکه 8 سال پیش فریاد زدیم که کاندیداها اعلام کنند که چه مکتب اقتصادی را قبول دارند، افزود: امروز هم سوال ما همین است آیا مکتب «نئوکینزی» را دنبال می‌کیند که اگر این مکتب مسیر درستی داشت در اقتصاد یونان و اسپانیا جواب می‌داد.

عباسی ادامه داد: اگر به دنبال اقتصاد «فریدمنی» هستید نتیجه هدفمندی‌ها که اساسا درست بود اما اجرای آن بر اساس نظریات «فریدمن» بود را ببینید و اگر این مکتب جواب می‌داد امروز شاهد جنبش 99 درصد نبودیم.

 

* عرق‌ریزی‌های ذهنی باید متناسب عرق‌ریزی کارگران باشد

 

وی در ادامه سخنان خود بر نیاز ایران امروز به مدیریت و نظریه خوب اقتصادی اشاره و تاکید کرد: عرق‌ریزی ذهنی برای نظریه‌پردازی باید متناسب عرق‌ریزی کارگران زحمتکش ما باشد اما ما شاهد رخوت در علوم انسانی هستیم.

رئیس اندیشکده یقین با تاکید بر اینکه باید یک الگوی جایگزین تحویل داد، به سه وجه موجود در مستند «نبرد خاموش» اشاره کرد و گفت: نخستین مطلب خودباوری است که باید از همه چیز رابطه خودمان را با آنها قطع کنیم به‌ویژه علوم انسانی اما در این مستند باید به سراغ چهره‌های علوم انسانی می‌رفت و از آنها مطالبه می‌کرد که نرفته است.

وی افزود: یکی از مراجع تقلید سال گذشته به عنوان یک کارشناس ارشد اسلام گفت که 80 درصد اقتصاد کشور ربوی است. چطور است که ما نگران تحریم آن دارو هستیم که جان مردم را به مخاطره انداخته اما نگران آخرت مردم و اقتصاد ربوی که عملا جنگ با خداست نیستیم.

عباسی ادامه داد: زمانی اشغال و محاصره اقتصادی تمام می‌شود که زهر ربا از تار و پود اقتصاد مملکت جدا کنیم.

رئیس اندیشکده یقین نکته دیگر را تاکید بر تولید ملی دانست و تصریح کرد: این مطلب که باید به صنایع داخلی اتکا کرد و به تولید کمک کرد در این مستند اشاره شده است.

 

* برخورد دستگاه قضایی با دانشجویان عدالتخواه نفسی برای جنبش دانشجویی نگذاشته است

 

وی بخش دیگر را اشاره این مستند به برخی مافیاها خواند و افزود: این یک مسئله مهمی است که متاسفانه با برخورد دستگاه قضایی با دانشجویان عدالتخواه نفسی برای جنبش دانشجویی برای مطالبه نمانده است در حالی که باید کسی باشد که این فسادها را افشا کند.

عباسی با انتقاد از ریتم کند و حجم بالای اطلاعات موجود در مستند 80 دقیقه‌ای «نبرد خاموش»، گفت: باید ریتم این مستند تندتر شود، برخی مطالب جلو و عقب شود و تدوین جدیدی صورت بگیرد.

وی افزود: در این مستند وجه «ما می‌توانیم»، وجه مشکلات و وجه راهکارها ارائه شده بود که در این وجه سوم کمتر پرداخته شده بود.

عباسی در پایان سخنرانی خود با تاکید بر اینکه باید مکتب اقتصاد پولی در کشور حذف شود، گفت: باید مطالبه دانشجویان اینگونه است و اقتصاددانان در دانشگاه‌ها باید در این باره پاسخگو باشند چراکه وقتی پول با پول مقابله می‌کند ربا می‌شود.

وی با بیان اینکه بورس قمار و بانک رباست، افزود: اصل اینها گناه است و اینکه برخی طرح حل مشکلات به صورت یکساله و دو ساله می‌دهند باید این مسئله را پاسخ بدهند که با چه الگویی؟

بنابر این گزارش پس از سخنان عباسی مستند «نبرد خاموش» پخش شد و سپس از دست‌اندرکاران این مستند از جمله «سینا دستخوش» تقدیر به عمل آمد و پس از آن سازندگان به برخی سوالات دانشجویان پاسخ گفتند؛ همچنین «سینا دستخوش» به اجرای زنده ترانه پایانی این مستند پرداخت.

منبع: خبرگزاری فارس

همچنین ببینید:

کلیپ های تصویری این گردهمایی