با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
معرفی طرح گسترش سنت قرض الحسنه برنامه سمت خدا

معرفی طرح گسترش سنت قرض الحسنه برنامه سمت خدا

در سالهای اخیر هر وقت که یکی از کارشناسان برنامه سمت خدا به مناسبتی به موضوع سیستم بانکداری فعلی کشور و آسیب هایی که از ناحیه این نوع بانکداری به مردم عزیز کشورمان و در بسیاری مواقع اقشار آسیب پذیر کشورمان وارد میشود ، پرداخته اند ، پیامهای فراوانی از طرف بینندگان عزیز به دست ما میرسد که حاکی از عمق فاجعه ایست که بر اثر یکسویه نگری موجود در سیستم بانکی کانون خانواده های اسلامی را مورد هدف قرار داده است . بعضی اوقات که نمونه هایی از این پیامها در برنامه خوانده شده ، شاهد سیل تلفنها و ایمیل ها و پیامهایی بوده که دردهایی مشابه یا بدتر از موردی که خوانده شده را روایت کرده اند .

قرض الحسنه سمت خدا

به لطف خدا ، برنامه سمت خدا سعی کرده که در طی همه بحثهایی که مطرح میکند نگاهی همه جانبه به موضوعات داشته باشد ، در مورد همین مسئله هم ضمن اینکه تذکراتی جدی به مسوولین کشوری ، مدیران سیستم بانکی ، شخصیت های تاثیر گذار فرهنگی ، رسانه های جمعی ، روحانیون و قانونگزاران کشور داشته ، احساس میکند که از یادآوری وظیفه عموم مردم و به ویژه متدینین نیز در این میانه نباید غفلت کرد. فراموشی سنت قرض الحسنه که دستور موکد الهی و نبویست ، امروزه به حدی فراگیر شده که ادامه حیات بسیاری از صندوقهای قرض الحسنه معتبر نیز با خطر مواجه شده است . وقتی که همه افراد اندوخته های خود را به دلایل مختلف برای سپرده گزاری و کسب سودهای بالاتر نزد بانکها میگذارند ، خواه ناخواه و طبیعتا نیز بانکهایی که باید به این سپرده گذاران که خود مردم هستند سود بالا بدهند ، از کسانی که این پولها را تحت عنوان تسهیلات مختلف دریافت میکنند نیز باید رقمی بالاتر از سود سپرده گذاری بگیرند تا در این میانه بانک نیز با این واسطه گری مداخلی کسب کرده باشد و نتیجه همان میشود که امروز شده و همه ما بر سر جنازه ای که خودمان هم در کشته شدنش بی تاثیر نبوده ایم گریه سر داده ایم و شاید هم فریاد وااسلاما سر میدهیم . به راستی اگر بسیاری از ما برخی از قوانین بانکی را ناعادلانه و بلکه ظالمانه میدانیم ، خودمان برای رفع این ظلم چه کرده ایم ؟ نقل مشهوریست که هنگامی که نمرود آتشی عظیم بر پا کرد تا ابراهیم خلیل را در آن آتش بسوزاند ، پرنده ای کوچک با منقار کوچکش آب میاورد و بر آن آتش میریخت ، ملکی در آن میان از آن پرنده علت این کار به ظاهر بیهوده و ناچیزش را پرسید و پرنده در جواب گفت من میخواهم که خدا بداند که من از دوستان خلیلش هستم و به سوزاندن او راضی نیستم ، اما توانم همین حد است .

واقعا حکایت ما و تواناییهایمان در این موضوع احتمالا بی شباهت به آن پرنده کوچک نیست و آتش افروخته هم شاید کمتر از آتش نمرود نباشد، چرا که ظلم بنیادهای جامعه را خواهد سوزاند، اما واقعا وظیفه ما چیست ، نظاره گر باشیم ، یا نا امیدانه بگوییم از این آب اندکی که من بر این آتش بریزم چه نتیجه ای حاصل میشود ؟؟؟  آموزه های دین ما یقینا حرف دیگری دارد ، آموزه های دین ما همان حرف آن پرنده است ، خدایا تو شاهد باش که من به اندازه توان خودم در راهی که تو دوست داری قدم برداشتم . در موضوعی که محل صحبت ماست ، طبق نظر همه کارشناسان دینی برنامه سمت خدا ، آبی که دودمان این آتش را برباد خواهد داد احیای سنت قرض الحسنه است . برای این موضوع هم طبق همه نگاههای برنامه سمت خدا پیشنهادهای اجرایی داریم . ما از همه کسانی که مخاطب برنامه و نوشته های ما هستند میخواهیم که اگر سپرده گذاری را در بانکی انجام داده اند ، بخشی از آن و نه همه آن را(  که همه اش خیلی دل میخواهد و اعتماد جدی به خدا !) مثلا ده درصد آن را بدون هیچگونه چشمداشتی ( نظیر اخذ وام از آن صندوق و…) در یک صندوق قرض الحسنه شهرشان سپرده گذاری کنند و یا خانمهایی که طلا و جواهراتی را در اختیار دارند ، قسمتی از آنها را ( و نه همه آن را که باز آن هم خیلی دل میخواهد !) به پول تبدیل کرده و در یک صندوق قرض الحسنه معتبر باز هم بدون هیچگونه چشمداشتی پس انداز کنند . تاکید ما بر نداشتن هیچگونه چشمداشت به این دلیل است که نگاه ما این است که برای بقیه اموالمان که خودمان تدبیر میکنیم اما برای این قسمت از اموالمان که از اندوخته هایمان جدا کرده ایم مدیریتش را به پروردگار بسپاریم و منتظر تحقق وعده های الهی و پاداش نیکوی قرض دهندگان شویم .

برای آنهایی هم  که واقعا تمام زندگیشان را تکانده اند و به اندازه آن پرنده و آب در منقارش هم آهی در بساط ندارند که انشاالله اینگونه نباشد، دست ما عاجزانه برای حمایت معنوی از حامیان مالی این طرح به سوی آنها دراز است و دعای خیر آنها را مشتاقانه پذیراییم . برای همه آنها و به ویژه آنهایی که در شهرهای زیارتی مشهد ، قم ، شیراز ، شهرری ساکن هستند برنامه ما این است که تعدادی نماز دو رکعتی زیارت به نیابت از کسانی که با اموالشان قدم در این راه گذاشته اند بخوانند و با دعای خیرشان از خدا بخواهند که ضمن برکت دادن به اموال این عزیزان ، بر گشاده دستی آنها نیز بیفزاید و مشکلاتی را که به واسطه این معضل جامعه اسلامیمان با آن دست به گریبان است برطرف نماید. مانعی ندارد که حامیان مالی این طرح حامی معنوی این طرح نیز باشند و به قول معروف کارشان نور علی نور بشود . دو قسمت در سایتمان برای این منظور طراحی کرده ایم و منظورمان از حامیان مالی و معنوی طرح همین مطلبی است که اینجا عرض کردیم.

بدیهی است که برنامه سمت خدا به واسطه شرح وظایف دینی و رسانه ایش هیچگونه مداخله مالی و ریالی در جذب اقلام قرض الحسنه شرکت کنندگان در طرح و یا وساطت در رساندن آن به نیازمندان ندارد و فقط تاکید میکند که مبالغی را که میخواهید در این مسیر قرار دهید نزد قرض الحسنه های معتبری که توسط خیرین معتمد سالهاست که در شهرهای مختلف کشورمان مشغول به کار هستند بگذارید و ضمن چشمداشت نداشتن به منافع دنیایی  حاصل از این کار ، رعایت اصول لازم موکد در اسلام در خصوص اخذ ضمانتهای لازم به هنگام دادن قرض الحسنه که در آداب دین هم مورد تاکید است بنمایند .

همه با هم با توکل بر خدا و به نیت کاهش آلام محرومین جامعه که عموما محبین اهلبیت علیهم السلام میباشند قدمی مادی ، معنوی و یا قدمی دوگانه برداریم و یقین بدانیم که پروردگار متعال خلف وعده نخواهد کرد و برکات این اقدام خداپسندانه آتشهای زیادی را در جامعه مان خاموش خواهد کرد انشاالله.

لازم به ذکر است که ثبت نامی که در سایت سمت خدا در دو قسمت حامیان مالی و حامیان معنوی طرح انجام میشود در جهت تعظیم شعائر دینی و نمایش شکوه یک حرکت خودجوش مردمی در احیای یک سنت الهی است و مشخصات اخذ شده شرکت کنندگان نزد برنامه سمت خدا  به صورت امانت محفوظ خواهد ماند ، لذا ضمن رفع کامل این نگرانی از همه عزیزان خواهشمندیم که بدون هیچگونه دغدغه ای و صرفا به جهت تعظیم شعائر دینی مشارکت خود را در این طرح ثبت نمایند .

  فایل صوتی سخنان حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری در مورد طرح گسترش سنت قرض الحسنه فایل متنی سخنان حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری در مورد طرح گسترش سنت قرض الحسنه منبع: سایت رسمی برنامه تلویزیونی سمت خدا