با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
در رادیو اقتصاد مطرح شد: مراجع امروز فریاد ربوی بودن نظام بانکی را سر می‌دهند

در رادیو اقتصاد مطرح شد: مراجع امروز فریاد ربوی بودن نظام بانکی را سر می‌دهند

یک دانشجوی دکترای اقتصاد گفت: مقابله بانک مرکزی با درخواست مراجع تقلید برای حذف رباخواری بانک ها توجیه ندارد.

بنی طبا دانشجوی دکترای اقتصاد در رادیو اقتصاد با دفاع از طرح عملیات بانکداری بدون ربا گفت: متاسفانه انتقاد به این طرح، ظلم در حق تلاش نمایندگان مجلس و متخصصان امور بانکی و اقتصادی است زیرا مشکلاتی که از سوی رئیس کمیسیون اصل90 مطرح شد، در این طرحی که به انتشار عمومی نیز رسیده است، پاسخ داده است.

وی افزود: مشکل موسسات مالی رابط بین بنگاه های دولتی و بانک ها حدود یک سال پیش برطرف شد و حمایت بانک ها در تسهیلات دهی بر پایه حمایت از تولید و بنگاه های کوچک و متوسط بنا شده است تا غارت عمومی که دولت از بانک ها را از طریق شرکت های بزرگ داشت، جلوگیری شود.

بنی طبا همچنین درباره اینکه کارشناسی سود در این طرح اتفاق نیفتاده است، تصریح کرد: در این طرح کاهش هزینه تجدید منابع، از سوی بانک ها و به طبع آن کاهش نرخ سود تسهیلات به وضوح به چشم می خورد زیرا وضعیت فعلی بانک ها به گونه ای رقم خورده که بانک ها وارد بازی رقابت کشنده ای برای افزایش نرخ سود سپرده ها شده اند و اگر تدبیری اندیشیده نمی شد، عطش جذب سپرده و این رقابت جنون آمیز برای افزایش نرخ سود سپرده از سوی بانک ها به اتمام نمی رسید.

وی درباره جرایم تاخیر نیز این گونه پاسخ داد: در طرحی که به محضر مقام معظم رهبری رسید، این طرح مورد تایید رهبر قرار گرفته است و حتی زمانی که طراحان به دیدار آیت الله مکارم نیز رفتند، ایشان از تهیه این طرح تشکر و ابراز رضایت کرد.

وی گفت: اصلاح جریمه تاخیر، اقدام ارزشمندی است زیرا بانک ها علاوه بر سود بانکی، جریمه تاخیر را هم لحاظ می کنند که این اقدام برای بانک ها بسیار جذاب است و میل بانک ها بدین صورت است که که تاخیر در پرداخت تسهیلات صورت بگیرد تا جریمه تاخیر نیز اخذ شود اما در طرح جدید، این جذابیت از بانک ها گرفته شده است.

بنی طبا در پایان به شورای فقهی نیز اشاره و خاطرنشان کرد : مراجع امروز فریاد ربوی بودن نظام بانکی را سر می دهند اما بانک مرکزی معترض است که شورای نگهبان تمامی قوانین را تایید می کند و اگر قوانین مشکل دارد، فقاهت شورای نگهبان زیر سوال می رود اما اصلا چنین موضوعی مطرح نیست زیرا شورای نگهبان قانون را تایید می کند، اما شورای فقاهت دستورالعمل ها و آیین نامه ها را تایید و نظارت می کند بنابراین بنا به ادعاهای بانک مرکزی اگر مشکلی در نظام بانکی وجود ندارد، نباید بانک ها نگران باشند زیرا شورای فقهی چیزی را به نظام بانکی اضافه نمی کند بلکه نظارت ها را بیشتر می کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/