با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
نسبت جنبش تحریم تنباکو و جنبش مردمی ممانعت از جنگ با خدا

نسبت جنبش تحریم تنباکو و جنبش مردمی ممانعت از جنگ با خدا

 

آخرین اخبار مرتبط با ربا را از «کانال جنبش ممانعت از جنگ با خدا» دنبال کنید

 

به جرات می‌توان ادعا کرد بعد از حکم مراجع از جمله میرزای در خصوص تحریم تنباکو جنشی با عنوان جنبش تحریم تنباکو شکل گرفت که نتیجه آن باعث شد در مدت ۵۵ روز این قرارداد ننگین لغو شود.

امروز ۲۴ اردیبهشت‌ماه در چنین روزی سالروز لغو امتیاز انحصاری توتون و تنباکو با حکم و فتوای میرزای شیرازی در سال ۱۲۷۰ هجری شمسی در ایران است.

به همین مناسبت مروری بر فتوای مراجع از یک قرن گذشته تا دوره کنون را بررسی می‌کنیم. جنبش تحریم تنباکو در خصوص قراردادی نگین که در صورت ایجاد این قرار داد این مورد استعمار انگلیس خواهد می‌گرفت؛ لذا مرجع بزرگ شیعیان با صدور فتوا به شرح ذیل و با همکاری تمامی مردم باعث شدند این استعمار برقرار نشود.

«بسم الله الرحمن الرحیم الیوم استعمال تنباکو و توتون به ای نحو کان در حکم محاربه با امام زمان علیه‌السلام است»

در این یک سطر میرزای شیرازی بر اساس احکام ثانویه فتوا می‌دهد که استعمال تنباکو در حکم محاربه با امام زمان است؛ امروز در شرایطی هستیم که ربا نه بر اساس احکام ثانویه بلکه بر اساس نص صریح قران جنگ باخدا و رسول خدا است.

امروز در شرایطی هستیم که نه یک مرجع تقلید بلکه ده‌ها مرجع تقلید فتوا بر ربوی بودن عملکرد بانک‌ها دارند و همچنین نه یک فتوای یک سطری بلکه تنها در سال ۱۳۹۵ فقط بیش از ۶۰ بار فتوا داده‌اند نه فقط در نوشته و مصاحبه بلکه شخصا با رئیس مجلس شواری اسلامی و همچنین با مسئولین دولت و فرمانداران هشدار داده‌اند، امروز در شرایطی هستیم که دولت دست یک مجتهد است که ایشان عضو خبرگان رهبری است و گوش به سخنان مراجع تقلید نمی‌دهد، امروز مرجع تقلیدی از کشور عراق فتوا نمی‌دهد بلکه از قم که تنها ۱۳۰ کلیومتر تا تهران فاصله دارد فتوا می‌دهند.

اما چرا جنبش تحریم تنباکو در مدت ۵۵ روز به پیروزی رسید اما جنبش مردمی ممانعت از جنگ باخدا اینطور نیست؟

بدلیل آنکه مردم در جنبش تحریم تنباکو حضور فعال داشتند از جمله مردم شهرهایی مثل شیراز تبریز، مشهد، اصفهان، تهران؛ و همچنین خواص و دیگر روحانیون و مراجع تقلید هم میرزای شیرازی را یاری کردند.

امروز در جنبش مردمی ممانعت از جنگ با خدا روبرو هستیم با مسئولینی که مجتهد هستند و لباس روحانیت بر تن دارند اما مصداق« روحانیت منهای اسلام» هستند.

امروز در دانشگاه‌های با اساتیدی روبرو هستیم که در رسانه ملی در برنامه زنه تلوزیونی توهین به مراجع می‌کنند و می‎گویند مراجع تقلید نباید در اقتصاد نظر بدهند (کولاریسم)

در یک کلام امروز با مدافعان ربا مواجه هستیم که در شورای فقهی و درمجلس و همچنین در حوزه و دانشگاه از ربا دفاع کرده و آن را تئوریزه و تبلیغ می‌کنند.

در همین خصوص از سال ۱۳۸۱ در کشور جنبش مردمی ممانعت از جنگ باخدا در کشور بر اساس مطالبه و فتوای مراجع شروع به کار کرده است و تا پیروزی و زدودن ربا از اقتصاد از هیچ کوششی فرو گزار نخواهد بود.

لازم به ذکر در سال گذشته مراجع تقلید در خصوص ربوی بودن عملیات بانکی و ربوی اقتصاد موضع  و هشدار داده‌اند در چنین وضعیتی که کارشناس مدافع دولت در برنامه زنده تلویزیونی توهین به مرجع تقلید کرده و می‌گوید مراجع تقلید نباید در اقتصاد دخالت کنند همان‌طور که استاد اقتصاد در دین دخالت نمی‌کند.

این برای اولین بار نبود که به دلیل مواضع مراجع در خصوص ربوی بودن اقتصاد توهین می‌شد بلکه پیش‌ازاین احمد مجتهد در سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: کجای بانکداری ربوی است بانکداری ربوی نیست؛ مراجع تحت القائات عوام‌اند بانکداری ربوی نیست.

دولت کنونی که دولتی است به ریاست یک فرد مجتهد است و ادعا دین را دارد نه تنها با چنین کارشناسان برخورد نداشت بلکه یک بار هم پاسخ و توجه به فتوای مراجع نداشت، این در صورتی است که امروز که 24 اردیبهشت‌ماه است روزی که با یک فتوای یک مرجع تقلید نه در حکومت اسلامی بلکه در حکومت طاغوت ناصرالدین‌شاه این فتوا در خانه ناصرالدین‌شاه نفوذ دارد به‌طوری‌که نقل‌شده است که ناصرالدین‌شاه قلیان خواست، گفتند: تنباکو پیدا نمی‌شود. پرسید چرا؟ گفتند: مصرف تنباکو را حرام کرده‌اند، با عصبانیت گفت: چه کسی حرام کرده است؟ همسرش گفت: همان کس که مرا بر تو حلال کرده است!

نکته مهمی که باعث شد جنبـش تحریم تنباکو به پیروزی برسد حضور و فعالیت مردم بود تا جایی که همسر ناصرالدین‌شاه در خانه شاه هم به جنبش تحریم تنباکو پیوست، این سنت الهی است که «إن الله لا یغیر ما به قوم حتی یغیروا ما بأنفسهم»؛  لذا در جنبش مردمی ممانعت از جنگ با خدا  گریزی نداریم الا به آنکه مردم به صحنه بیایند و اینکه حکومت دینی داریم وظیفه همه مردم بیشتر است که تلاش کنیم دین اجر بشود نه اینکه بگوییم حکومت کردیم به ما چه ربطی دارد مسئولین رسیدگی کنند.

اینکه ما میگوییم چرا رئیس‌جمهور گوشش بدهکار نیست این را نشان می‌دهد که مسئولین درد دین ندارند و الا چرا باید مراجع تقلید فریادشان بلند باشد.

نکته آخر اینکه بعدازاینکه جنبش تحریم تنباکو به نتیجه رسید ایران باید غرامت این فسخ قرارداد را پرداخت می‌کرد به همین دلیل اولین وام ایران از انگلستان در این زمان گرفته شد.

میزان خسارت پس از مذاکرات طولانی 000 500 لیره تعیین شد. روس‌ها تمایل زیادی به پرداخت وام به دولت ایران داشتند ولی در پی مخالفت انگلیسی‌ها که همچنان خواهان حفظ موقعیت خود بودند وزیرمختار انگلیس بدون اطلاع کمپانی قرارداد پرداخت وام از سوی بانک شاهنشاهی ایران را با دولت ایران منعقد کرد و بدین ترتیب بانک متعهد پرداخت مبلغ 000 500 لیره به کمپانی شد و دولت ایران بازپرداخت آن را طی چهل سال در چهل قسط با بهره 6% بر عهده گرفت طبق ماده پنجم قرارداد درآمد گمرک بنادر خلیج‌فارس بوشهر بندرعباس بندرلنگه و شیراز به‌عنوان ضمان بازپرداخت این وام تعیین شد (کاظم‌زاده ص 252 ـ 253) و اولین وام ایران از دولت خارجی‌شکل گرفت.

نویسنده: امین ربیعی