با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
مصباحی مقدم: نظام بانکی کشور از دلال‌ها حمایت می‌کند نه تولید داخل

مصباحی مقدم: نظام بانکی کشور از دلال‌ها حمایت می‌کند نه تولید داخل

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با برشمردن ۵ شاخصه سبک زندگی اسلامی از نظام بانکی در کشور انتقاد کرد و گفت: نظام بانکی در راستای حمایت از دلالی و واسطه‌گری قرار دارد و در راستای حمایت از تولید نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در نشست تخصصی سبک زندگی و اقتصاد مقاومتی به تشریح سبک زندگی اسلامی پرداخت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نکته اول در مورد سبک زندگی اسلامی زندگی مومنانه با ایمان به خدا است. خداوند به ما انسانها اطمینان خاطر می‌دهد که دغدغه‌ی رزق و روزی نداشته باشید و خداوند این زمین را رام شما قرار داده است و زمین تشبیه شده است به یک مرکب که قرآن می‌گوید شما بر شانه‌های مرکب که لغزنده است هم بنشینید و حرکت کنید و روزی بخورید چون از شما حرکت و از خدا برکت است.

وی افزود: امام خمینی (ره) در زمان جنگ بعد از نگرانی عده‌ای در مورد کمبود سلاح فرمودند که نگران نباشید و خداوند در این زمین سلاح قرار داده است و عده‌ای فکر کردند امام از انبارهای مخفی صحبت می‌کند در حالی که ایشان با ایمان به خدا از مخاذن و منابع سرشار لطف الهی که در زمین است سخن می‌گفتند. خداوند به اندازه‌ی نیاز و تلاش بشر او را از نعمتها بهره‌مند می‌سازد؛ یعنی هر چه تلاش بیشتری کنیم زمین محصول بیشتری به ما می‌دهد. به همین دلیل است که امام علی (ع) در نامه‌ی خود به مالک اشتر می‌فرمایند که توجه به عمران زمین باید بیش از توجه به مالیات باشد زیرا عمران مقدمه‌ی مالیات است و باید با توجه به عمران زمین بهره‌وری را افزایش دهید سپس مالیات بگیرید.

مصباحی مقدم گفت: عده‌ای می‌گویند که منابع زمین کفاف جمعیت زیاد را نمی‌دهد؛ مالتوس اقتصاددان بدبین قرون گذشته که معتقد بود چون نرخ رشد جمعیت از نرخ استفاده از منابع بیشتر است با جنگ باید از افزایش جمعیت جلوگیری کرد و حتی این را در چاپ اول کتابش هم آورده بود. درحالی که به گفته‌ی اقتصاددانان آمریکای لاتین، زمین با فناوری 40 سال قبل می‌تواند نیازهای 40 میلیارد نفر جمعیت را پوشش دهد. هرچه علم بشر افزایش یابد بهره‌وری منابع افزایش می‌یابد برای مثال بشر در گذشته با مواد بیشتری شورلت می‌ساخت ولی امروزه با مواد اولیه‌ی کمتری ماشینهای کوچک‌تری می‌سازد.

وی مشخصه دوم زندگی اسلامی را ابتکار و خلاقیت و کار و تلاش دانست و گفت: خدا انسان را موجودی خلاق آفریده است و دلیل اینکه انسان مسجود فرشتگان قرار گرفته همین ابتکار و خلاقیت انسان است. شاهد مثال خلاقیت انسان مظاهر تمدنی است که انسان به وجود آورده است. انسان باید این ابتکار و خلاقیت را به کار بگیرد؛ امام موسی کاظم (ع) در سرزنش کسانی که در خانه نشسته‌اند و کار نمی‌کنند می‌فرمایند: حتی سوسک بیابان هم از لانه‌اش بیرون می‌رود تا روزی خود را پیدا کند پس شما چه‌طور کار نمی‌کنید؟

مصباحی مقدم در ادامه گفت: پیامبر اکرم خودشان هم اهل کار بودند و از کودکی چوپان بودند و این باعث افزایش صبر و تحمل ایشان می‌شد چراکه حیوانی که فهم و درک ندارد را پرورش می‌دادند و بعد به پیامبری رسیدند تا انسانی که فهم و شعور دارد را تربیت و هدایت کند. همچنین در جوانی به تجارت روی آوردند و بعدها به دلیل اینکه امین بودند مورد توجه حضرت خدیجه قرار گرفتند و با ایشان ازدواج کردند. امام علی (ع) نیز در دورانی که خلیفه نبودند به زراعت و حفر چاه می‌پرداختند و حاصل دسترنج خود را وقف می‌کردند. همچنین امام صادق (ع) بسیار ثروتمند بودند و باغدار و تاجر بودند.

به گفته وی نکته‌ی سوم در سبک زندگی ایرانی اسلامی سرمایه‌گذاری است. مصباحی مقدم در این باره گفت:  امام علی (ع) می‌فرمایند هزینه‌های فرد باید حداقل و درآمد او حداکثر باشد. با رعایت این اصل هر فرد با باقی مانده‌ی درآمدش سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد و سرمایه‌های انباشته باعث جهش اقتصادی می‌شود و دیگر خبری از رکود هم نخواهد بود. همچنین این سرمایه‌گذاری‌ها باعث اشتغالزایی می‌شود.

وی افزود: نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که سرمایه فرد باید حلال باشد. امام صادق (ع) تاجر بودند و روزی به یکی از یاران خود هزار مثقال طلا دادند تا به مصر برود و تجارت کند. در راه کاروان امام صادق با یک کاروان برخورد کرد و پس از اینکه از بازار خوب کالایی که همراه داشتند مطلع شدند اقدام به تبانی کردند و قیمت را دو برابر کردند سود صد در صد بردند. وقتی امام صادق (ع) با سود صد در صد مواجه شدند، فرمودند که شما علیه یک ملت مسلمان تبانی کردید و کالا را به دو برابر قیمت فروختید پس ما نیاز به چنین پول‌هایی نداریم و قطعا کسب حلال از درگیری با شمشیر سخت‌تر است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مشخصه چهارم سبک زندگی اسلامی را مصرف بهینه دانست و گفت: انسانها دارای نیازهای متنوعی هستند و باید به این نیازها پاسخ دهند ولی نباید اسراف کنند. امروزه اسراف یکی از اصلی‌ترین مشکلات جامعه‌ی ما است و ما با بحران آب مواجه هستیم؛ یعنی با کمبود آب شرب، آب کشاورزی و آب صنعتی روبه‌رو هستیم. پیامبر اکرم (ص) در مورد اسراف نکردن آب می‌فرمایند که حتی در وضو گرفتن از نهر جاری هم اسراف نکنید. دلیل این سفارش پیامبر هم عادت به اسراف نکردن است. همچنین امروزه ماشینهایی با 4.5 لیتر مصرف بنزین در 100 کیلو متر در جهان وجود دارد درحالی که مصرف بنزین خودروهای داخلی خیلی بیشتر از این‌ها است و نمونه‌ی دیگر اسراف بحث گازهای شهری است که مصرف بیش از حد خانوار باعث کاهش صادرات گاز و همچنین استفاده از سوخت‌هایی که آلایندگی بیشتری دارند به جای گاز در صنایع کشور می‌شود.

وی افزود: امام علی (ع) در مورد اسراف نکردن می‌فرمایند حتی هسته‌ی خرما را هم دور نریزید. دلیل این سخن حضرت امیر این است که می‌توان از هسته‌ی خرما به عنوان هیزم و همچنین خوراک گاو استفاده کرد. اگر بهره‌وری محصول را تا این حد افزایش دهیم مصرف ما از منابع موجود بیشتر می‌شود.

نماینده مجلس نهم مشخصه پنجم سبک زندگی اسلامی را کار گروهی دانست و در این باره گفت: سرمایه‌گذاران بسیاری به دنبال وام بانکی هستند تا منابع مورد نیازشان را تأمین کنند ولی ما به آن‌ها می‌گوییم که شریک هم شوند و خود را گرفتار بانکها نکنند. این سخن که اگر شریک خوب بود خدا شریک می‌گرفت غلط است و در دین اسلام به تعاون و شراکت سفارش شده است. امروزه جوانان بسیاری بی‌کار هستند و یک نفر در یک سخنرانی می‌گفت که باید 3 میلیون افغانی که در کشور شاغل هستند را بیرون کنیم تا جوانان خود را به کار بگیریم اما باید توجه داشت که امروزه جوانان ما می‌توانند با هم اقدام به کارآفرینی کنند. ولی متاسفانه جوانان ما کار یدی انجام نمی‌دهند و به دنبال پشت میز نشینی هستند.

وی افزود: صحبت از سبک زندگی نگاه به فرد است در حالی که اگر بخواهیم نگاهی جامع داشته باشیم باید از خام فروشی دست برداریم. امروزه سنگ ما به صورت خام به ایتالیا می‌رود و پس از برش خوردن و صیقل کاری بسته بندی می‌شود و به کشور خودمان صادر می‌شود. همچنین زعفران ایران هم به اسپانیا می‌رود و پس از بسته بندی به اروپا صادر می‌شود.

* نظام بانکی کشور از دلال ها حمایت می کند نه تولید

همچنین مصباحی مقدم در بخشی از سخنانش با اشاره به لزوم فرهنگ سازی برای نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی از ساختار نظام بانکی کشور انتقاد کرد و گفت که نظام بانکی موجود در راستای حمایت از دلالی و واسطه‌گری است و در راستای حمایت از تولید و اقتصاد مقاومتی نیست.

وی در پاسخ به پرسشی درمورد اینکه طبق مصوبه‌ی مجلس شورای اسلامی سازمان صدا و سیما باید نیمی از هزینه‌های خودش را تأمین کند و برای این کار صدا و سیما به تبلیغ محصولات مختلف اقدام می‌کند و این موجب گسترش مصرف گرایی می‌شود گفت: راه‌حل این مشکل این است که سازمان هزینه‌های خودش را کاهش دهد و همچنین صرفا به معرفی یک کالا بپردازد و از توصیفات غیر واقعی پرهیز کنند و ترجیح هم با کالاهای داخلی باشد.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه چرا بعد از تیره شدن روابط روسیه و ترکیه و اقدام روسیه مبنی بر واردات کالای مصرفی از ایران باز هم محصولات بی‌کیفیت ترکیه‌ای از ایران به روسیه فرستاده شد و پس از بررسی این محصولات برگشت خوردند گفت: باید از غش در معامله بپرهیزیم و شفاف عمل کنیم تا اعتماد مشتری را از دست ندهیم. شفافیت از ویژگی‌های معامله در اسلام است.
منبع: خبرگزاری تسنیم
انتهای پیام/