با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین: اگر ربا، در زندگی‌مان رخنه کرد، عذابش را خواهیم دید

نماینده ولی فقیه در استان قزوین: اگر ربا، در زندگی‌مان رخنه کرد، عذابش را خواهیم دید

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین امشب در جلسه تفسیر قرآن کریم که در حسینیه امامزاده اسماعیل قزوین برگزار شد، اظهار کرد: خدای متعال در سوره ملک می‌فرماید وَلَقَدْ کَذَّبَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَکَیْفَ کَانَ نَکِیرِ یعنی کسانی که پیش از آن‌ها بودند پیامبران و آیات الهی را تکذیب کردند اما ببین مجازات من چگونه بود.

 

وی در ادامه افزود: آن‌ها کسانی بودند که معجزات پیامبران را سحر می‌دانستند و پیامبران را ساحر و جادوگر نامیدند و به هر حیله‌ای متوسل می‌شدند تا حق را نپذیرند، خداوند در پایان آیه می‌فرماید ببینید خداوند چه عقوبتی برای آن‌ها در نظر گرفت و چگونه آن‌ها را انکار کرد و عاقبت بدی برای آن‌ها در نظر گرفت.

 

کسانی که ادعای خدایی داشتند عبرت تاریخ شدند

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: کجا هستند آن‌هایی که ادعای خدایی می‌کردند اما امروز از بناها و کاخ‌هایشان جز سنگ‌ها و خرابه‌هایی چیزی باقی نمانده است و قدرت، توان و اموالشان بر باد رفته است و ضروری است مجازات خدای متعال را در مقابل آن‌ها ببینیم و عبرت بگیریم.

 

امام‌جمعه قزوین در ادامه اضافه کرد: اگر آن‌ها خدا را انکار کردند، خدا هم آن‌ها را مانند یک منکر و زشتی به یک خاطره تلخ در صحنه‌ی تاریخ قرار داد و آن‌ها را قطعه قطعه کرد، برخلاف انبیا(ع) که آن‌ها را متصل و مرتبط به هم حفظشان کرد، هر پیامبری که آمده، پیغمبر پیش از خودش را تصدیق، پیامبر پس از خودش را معرفی و پیامبر خاتم را بشارت داده است و این کار در میان ائمه اطهار هم وجود داشته است.

 

سرمنشأ اختلافات پیروی از هواهای نفسانی است

وی در ادامه اظهار کرد: در میان اولیا، علما و بزرگانِ شایسته‌ خدا همین‌گونه است، یعنی با لجاجت، ستیز و دعوا به میدان یکدیگر نمی‌آیند و در خصوص اساتید خود و بزرگان دینی با نهایت احترام سخن می‌گویند زیرا همه یک مرام و اندیشه را دنبال می‌کنیم، جنگ، ستیز و اختلاف آن‌جایی است که منیت‌ها، خودخواهی‌ها و هواهای نفسانی و شیطانی ورود پیدا می‌کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با بیان اینکه وقتی همه کارها جهت خدایی پیدا کنند، مانع از این می‌شود که ما در مقابل هم قرار بگیریم گفت: در این مواقع همیشه احساس می‌کنیم که یاور یکدیگر هستیم و همه نیروهایمان برای رسیدن به مقصدی یگانه و مشترک بسیج می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه نباید تنها آن مواردی که خدای متعال در قرآن نام برده را عذاب ببینیم خاطر نشان کرد: خداوند در برخی از آیات به ما نشان می‌دهد که این سنت خداوند است و امروز هم انواع عذاب‌ها را می‌چشیم، اگر ربا و بی‌بند و باری، در زندگی‌مان رخنه کرد، عذابش را خواهیم دید و هر کنشی با واکنش الهی مواجه خواهد شد و این عذاب‌هایی که در قرآن به آن اشاره شده مقطعی و موردی نیست و در هر عصری وجود دارد.

 

امام جمعه قزوین اظهار کرد: این آیات می‌خواهند به ما هشدار بدهند از این‌که هر چه از انسان خلاف و گناه سر بزند، خداوند بر اساس آن چه که انسان می‌کند، رفتار می‌کند، البته این هم قانون خداوند است که ممکن است به ملتی مدتی مهلت بدهد.

 

وعده و وعید از تدبیرات حکیمانه خداوند متعال است

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تصریح کرد: علامه طباطبایی فرمود کَیْفَ نَذِیرِ از وعیدهای خداست ما یک وعده داریم و یک وعید، آنجا که خدا بشارت و خبر خوشی می‌دهد وعده و آن‌جایی که خبر ناخوش و عذاب داده می‌شود، وعید به حساب می‌آید.

 

وی در ادامه بیان کرد: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان آورده خداوند فرموده امت‌هایِ پیشینی که هلاک شدند، آیات الهی، رسولان و فرستادگان ما را تکذیب کردند، آن‌ها ربوبیت خدای متعال را انکار کردند و حالا ببینید من چگونه آن‌ها را عقوبت کردم و نعمت‌های خودم را نسبت به این‌ها تغییر دادم، چگونه این‌ها را به هلاکت رساندم و ریشه آن‌ها را از زمین کندم.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: خداوند در آیه 19 سوره ملک می‌فرماید أَوَلَمْ یَرَوْا إِلَی الطَّیْرِ فَوْقَهُمْ صَافَّاتٍ وَیَقْبِضْنَ مَا یُمْسِکُهُنَّ إِلَّا الرَّحْمَنُ إِنَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ بَصِیرٌ یعنی آیا بندگان من پرندگانی را که بالای سرشان گاه بال‌های خود را گسترده و گاه جمع می‌کنند نگاه نکردند جز خداوند رحمان کسی آنها را بر فراز آسمان نگه نمی‌دارد چرا که او به هر چیز بینا است.

 

امام‌جمعه قزوین خاطرنشان کرد: دو جور پرواز در بین پرنده‌ها مشاهده می‌شود، یه نوع از پرندگان پرهایشان را ثابت و صاف نگه می‌دارند و پرواز می‌کنند و برخی دیگر بال‌های خود را مدام باز و بسته می‌کنند و به این شیوه پرواز می‌کنند، البته بیشتر پرنده‌ها از دو شیوه بهره می‌گیرند.

 

احاطه خداوند برتمام زمین و آسمان نامتناهی است

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه افزود: خداوند پس از این توضیحات سوال می‌کند و می‌فرماید چه کسی این‌ها را حفظ می‌کند جز خداوند رحمان کسی آن‌ها را بر فراز آسمان نگه نمی‌دارد چرا که او به هر چیز بینا است.

 

وی در پایان گفت: خداوند رحمان همه چیز را می‌بیند و ناظر و شاهد بر اعمال و رفتار ما است، آیا از ابتدای عمرمان شده این آیات را مشاهده کنیم و از آن‌ها عبرت بگیریم آیا ما دانشجوی دانشگاه خلقت هستیم یا خیر.

منبع: خبرگزرای رسا