با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
نهادی: ربا و نزول در سیستم بانکی به انحا مختلف در حال انجام است

نهادی: ربا و نزول در سیستم بانکی به انحا مختلف در حال انجام است

دولت در صنعت آذربایجان غربی به عنوان متولی مستقیم نقشی ندارد چرا که اساساً قریب به اتفاق صنعت این استان در دست بخش خصوصی است و از منظر دیگر می‌توان این گونه گفت همه دولتهای ایران هیچ وقت، اعتقادی به سرمایه‌گذاری دولتی در آذربایجان غربی نداشته‌اند و از همین روست که همه صنایع مادر ایران در استانهای عمقی کشور متمرکز شده و بسیاری از استانهای مرزی از سرمایه‌گذاریهای بزرگ دولتی محرومند.

با این اشاره می‌توان دریافت که نقش اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی چقدر در استانی مثل آذربایجان غربی از اهمیت و اثرگذاری برخوردار است.

نهادی که در سالهای اخیر جامعیت بیشتری یافته و همه فعالیتهای اقتصادی بخش خصوصی از قبیل بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی را در برگرفته است.

اتصال پارلمان بخش خصوصی به بدنه دولت برای پیشبرد امور چندان که ادعا می‌شود آسان نیست مثلاً هنوز جایگاه اتاق بازرگانی در چارت شوراهای روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی استانها تعریف نشده و به فراموشی سپرده شده است در حالی که بر همگان واضح و مبرهن است که وجود چنین تشکیلاتی در چارت و آئین نامه شوراهای روابط عمومی دستگاه‌های اداری به ویژه در استانی هم‌چون آذربایجان غربی بر بسیاری از دستگاه‌های کوچکی که عملاً در اقتصاد و رویدادهای استان نقشی ندارند به مراتب ارجح‌تر است به عقیده نگارنده ویژگی‌های آذربایجان غربی به دلیل اتکا صد درصدی آن به بخش خصوصی در حوزه صنعت، بازرگانی، کشاورزی و معدن ایجاب می‌کند تا شخص استاندار راساً ترتیبات حضور نماینده این دستگاه مهم را در شورای روابط عمومی‌های استان فراهم آورد.

اهمیت اتاق بازرگانی در رویدادهای تجاری

از این گذشته هم در دوران تحریم و هم در دوران پسابرجام، نقش اتاق بازرگانی ارومیه در ترتیب دهی مناسبات اقتصادی با کشورهای همسایه ایران در شمال غرب کشور چنان چشمگیر و غیرقابل انکار است که توجه نمایندگی وزارت امورخارجه در این شهر را معطوف به خود کرده و سفرهای فراوان شخصیتهای اقتصادی کشورهای مهم دنیا را به این خطه از کشور به دنبال آورده است.

سفر سفرای کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا از جمله کشور 1.5 میلیارد نفری چین به ارومیه و منطقه آزاد ماکو از جمله اینهاست.

دفتر خبرگزاری تسنیم در آذربایجان غربی به دلیل اهمیت، جایگاه و نقش اتاق بازرگانی ارومیه در رویدادهای اقتصادی این منطقه، سنت‌شکنی کرده و این بار به جای دعوت از منابع خبری برای حضور در تسنیم به سراغ رئیس پارلمان بخش خصوصی در آذربایجان غربی در دفتر کار وی رفته است.

دفتری که گویا برای حسن انتظار ساخته شده است چرا که او از ابتدای افتتاح ساختمان اتاق بازرگانی ارومیه ساکن آن است و به واسطه رای اعضای اتاق، در این دو سه دهه، اغلب در این نهاد مسئولیت و ریاست داشته است.

حسن انتظار متولد 1323 و از سال 1344 وارد بازار کار در آذربایجان غربی شده و همگان وی را به عنوان یک فعال اقتصادی مجرب در بخش صنایع غذایی می‌شناسند.

خبرنگار تسنیم در گفت‌وگوی پیش‌رو با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه به کندوکاو مسائل کلان اقتصاد استان آذربایجان غربی از منظر وی پرداخته و دیدگاه او را در رابطه با مشکلات تولیدکنندگان، صنعتگران، بازرگانان و فعالان اقتصادی این منطقه جویا شده که مشروح آن در پی می‌آید.

حسن انتظار اظهار داشت: از سال 1372 در اتاق بازرگانی ارومیه به صورت انتسابی مشغول به کار شده‌ام و به مدت 6 سال به عنوان نائب ریس اتاق ارومیه خدمت کرده‌ام به مدت 20 سال نیز ریاست اتاق بازرگانی ارومیه را بر عهده داشته‌ام که همچنان ادامه دارد فقط در دوره گذشته به سبب ترافیک کاری به مدت 4 سال از این پست کناره گرفتم.

فعالیت 6 کمیسیون تخصصی در اتاق بازرگانی ارومیه

وی گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه اکنون با 28 کارمند و 6 کمیسیون تخصصی دارای ارتباط عمیق با مسئولان استان، مدیران، تجار و بازرگانان است و روابط حسنه با اتاقهای دیگر استانها و بخشهای اقتصادی کشورهای هم‌جوار به ویژه در ترکیه و عراق دارد و در این کشورها نیز میز اتاق بازرگانی ارومیه را داریم.

انتظار افزود: اتاق بازرگانی ارومیه از نظر رتبه‌بندی در جایگاه پنجم کشور قرار دارد ولی از نظر اینکه تا چه اندازه کارآمد و تاثیرگذر است باید بگویم از این منظر در رتبه اول است چرا که مسئولان دیگر اتاقها به مسئولان اتاق بازرگانی ارومیه به دلیل کسوت و سابقه کار احترام ویژه‌ای قائلند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه گفت: رئیس اتاق ارومیه دبیر شورای گفت‌وگو در استان نیز هست.

وی افزود: هم اینک توسعه فیزیکی ساختمان اتاق بازرگانی ارومیه در حال انجام است و با جک سقف 460 متری را یک طبقه به بالا برده و درصدد توسعه اتاق هستیم تا بسترهای بیشتری برای تعامل ایجاد کنیم.

انتظار اظهار داشت: پای همه مدیران استانی به اتاق بازرگانی ارومیه باز است و شخص استاندار آذربایجان‌غربی حداقل در ماه دو بار در اینجا حضور می‌یابند.

وی گفت: رابطه ما در دولت قبل نیز بسیار خوب بود به طوری که بنده دو سخنرانی مهم در سال 84 و 87 در حضور رئیس جمهور وقت داشتم که در تاریخ اتاق بی‌سابقه است.

انتظار افزود: در دولت یازدهم افراد اقتصادی مختلفی قابل مشاهده است که نقاط قوت دولت به شمار می‌روند در حالی که باید از ابتدا این افراد به کار گمارده می‌شدند، بها دادن دولت تدبیر و امید به اتاق بازرگانی کار ما را سخت‌تر می‌کند و سبب می‌شود ما نیز با پشتکار زیاد وارد کارهای اقتصادی شویم.

تعرفه بالای تبلیغات در تلوزیون مانع حمایت از تولید ملی

وی تصریح کرد: تعرفه‌های بسیار بالای سازمان صدا و سیما برای صاحبان صنایع در بخش خصوصی غیرقابل پرداخت است و به همین دلیل متاسفانه اکنون مشتریان محصولات مواد غذایی در تلویزیون کمتر ظاهر می‌شوند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه گفت: یکی از دلایلی که سبب شده صنعتگران بخش خصوصی کمتر در رسانه ملی به تبلیغات بپردازند هزینه بسیار بالای این تبلیغات است و در حقیقت وضع چنین تعرفه‌هایی در تضاد با سیاستهای اقتصاد مقاومتی است چراکه باید از فعالان بخش خصوصی برای معرفی کالاهایشان حمایت ویژه‌تری انجام شود.

وی تصریح کرد: اکنون کمتر کارخانه‌داری دست به تبلیغات در تلویزیون می‌زند و علت اصلی آن هزینه‌های بالای تبلیغات است.

انتظار افزود: هم اینک عضویت نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی در کمیسیون‌هایی که آذربایجان‌غربی در آن زمینه برجسته است خوب است و اغلب نمایندگان در کمسیون‌های تخصصی عضو هستند.

وی گفت: قبلاً نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ساختمان اتاق بازرگانی دارای اتاق بودند اما بعدها به سبب افزایش کار و کمبود اتاق حضور نمایندگان کمتر شد اما مجدداً در صدد هستیم بعد از توسعه ساختمان اتاق بازرگانی ارومیه بازهم برای نمایندگان یک اتاق در نظر بگیریم چرا که این امر سبب می‌شود خوراک اطلاعاتی نمایندگان در بخش اقتصاد و تجارت تأمین باشد و این مهم 100 در صد به نفع استان است.

ضرورت افزایش اختیارات استانداران استانهای مرزی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه اظهار داشت: وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی به این نتیجه رسیده‌اند که باید به کمک اقتصاد کشور شتافت و از بحران خارج کرد بنابراین همه مسئولان موظف به اجرای این دستور هستند و در این مسیر افزایش اختیارات استانداران باید در دستور کار باشد به ویژه در استانهای مرزی.

وی گفت: اکنون همه به این نتیجه رسیده‌اند که آذربایجان غربی جزو استانهایی است که سالها و دهه‌ها مورد بی‌توجهی قرار گرفته است بنابراین ضمن احترام به مقررات و بخش نامه‌ها باید با یک حرکت انقلابی در روند توسعه این استان شتاب ایجاد شود.

انتظار اظهار داشت: باید سودهای بانکی به روال انصاف و قانون بازگردند در هیچ کجای دنیا تا به این حد سود از تولید کننده و صنعتگر دریافت نمی‌کنند، متاسفانه نامه‌هایی که برای کارخانه‌های تعطیل فرستاده می‌شود تهاجمی هستند مگر کارخانه‌ها به جز ایجاد اشتغال و توسعه اقتصاد چه گناهی مرتکب شده‌اند.

وی افزود: اینکه ابتدا صد درصد جریمه می‌کنند و سپس درصدی از آن را می‌بخشند معنی ندارد صندوق‌ها و مؤسسات غیرمجاز بر اساس چشم و هم‌چشمی اقدام به نشان دادن سودهای غیرواقعی به مردم و تجمیع پولهای مردم کردند و اغلب آنها بعد از چند وقت ورشکست شده‌اند اما کسی جوابگو مطالبات مردم نیست.

انتظار گفت: دولت یازدهم سود بانکی 28 درصدی را به 18 درصد رسانده است که این اقدام در جای خود هنر است و قصد دارد که آن را به 16 درصد کاهش دهد و اگر این اتفاق واقعاً بیافتد و بانکها اقدام به تظاهر در نشان دادن سودهای بانکی نکنند می‌توان روزهای بهتری را انتظار کشید.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه اظهار داشت: مدت‌هاست از پرداخت یارانه تولید به میزان 30 درصدی صبحت در میان است بالاخره این یارانه را کی پرداخت خواهند کرد قیمت انرژی به کرّات گران شد اما خبری از پرداخت یارانه نیست اگر مشاوره اتاق بازرگانی مورد قبول است باید حرف ما را بشنوند.

خسارتهای بخش خصوصی از بی برنامگی دولتها

انتظار گفت: متاسفانه بخش خصوصی هزینه‌های کلانی را به واسطه بی برنامگی دولتها پرداخت کرده و پول و آبروی بسیاری از صنعتگران از دست رفته است چرا که مثلاً اکنون کسی که صاحب 4 کارخانه بود الان در زندان با وساطت در خشکشویی کار می‌کند این ظلم بزرگی است چرا که بزرگترین گناه او ایجاد شغل بوده است.

وی افزود: در اثر برخی تصمیمات غلط تسهیلاتی که در نظر گرفته شده گاهی به کسانی تعلق می‌گیرد که مثلاً دارای هزار کارگر هستند و کسی که 400 کارگر دارد مشمول این تسهیلات نمی‌شود و این چنین تصمیماتی در حل مسائل اقتصادی کاملاً مخرب است.

انتظار اظهار داشت: چرا مسئولان به ایجاد اشتغالی که توسط این افراد صورت می‌گیرد توجه نمی‌کنند اما گاهی به جزییات زندگی خصوصی آن‌ها پرداخته می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه گفت: اکنون در خارج از مرز با مشکل روبه‌رو هستیم برخی از مرزهای بسته هستند از خوی تا مرز قطور 70 کیلومتر مسافت است چرا زیر ساخت آن تأمین نیست برای افزایش صادرات نیازمند جاده، دستگاه‌های گاماری، ایکس ری و دیگر امکانات پیشرفته هستیم و صف‌های طولانی در مرزها اصلاً قابل توجیه نیست.

وی تصریح کرد: به عنوان پارلمان بخش خصوصی از بانک مرکزی می‌خواهیم گزارش دهد که تاکنون چقدر وام پرداخت کرده و در عوض چقدر سود گرفته و چقدر طلب دارد روشن است که بحث ربا و نزول در سیستم بانکی به انحا مختلف در حال انجام است و نباید برای آن توجیح تراشید.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه گفت: افزون بر 1200 نفر عضو اتاق بازرگانی ارومیه هستند ولی 700 تا 800 نفر از این تعداد فعال هستند و بقیه در شرایط بد اقتصادی به سر می‌برند و هر آن احتمال دارد که آنها نیز به فرجام زندان مبتلا شوند و البته تا کنون به واسطه شخص استاندار جلوی زندان افتادن  برخی تولیدکنندگان و صنعتگران گرفته شده است.

وی گفت: ما از عملکرد بد نظام بانکی مستندات زیادی در دست بخش خصوصی داریم و گاهی با وجود اینکه 3 برابر پولی را که به مردم داده‌اند را گرفته‌اند ولی باز مردم به آنها بدهکارند.

حداقل 2000 واحد صنعتی آذربایجان غربی راکد است

انتظار افزود: در سالهای اخیر بیشترین جلسات کارگروه رفع موانع در آذربایجان غربی تشکیل شده است می گویند در کشور 7500 واحد راکد است در حالی که بیش از 70 هزار واحد راکد است از 2800 واحد صنعتی و تولیدی استان آذربایجان غربی حتی 800 واحد هم فعال نیست.

وی تصریح کرد: متاسفانه حتی در خود وزارت صنعت، معدن و تجارت هم شفاف‌سازی وجود ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه گفت: از 305 میلیارد تومان سهم تسهیلاتی آذربایجان غربی فقط یک سوم آن پرداخت شده است دلیلش این است که متاسفانه اختیار استانداران کم است مگر استانداران دستور خلاف صادر می‌کنند که به آنها اختیار نمی‌دهند بنابراین اختیارات سیاسی٬ اقتصادی و اجتماعی استانداران باید افزایش یابد.

وی اظهار داشت: سد معبر در مرزها سبب شده که گمرک نتواند به وظیفه اصلی خود بپردازد.

انتظار گفت: چندی پیش 91 کامیون قاچاق وارد استان شده بود این حجم از قاچاق که نمی‌تواند مخفی بماند و از کوه و بیابان وارد کشور شود پس بیراهه‌هایی وجود دارد که نام آن را گاهی مناطق آزاد می‌گذارند از این مناطق برای ورود کالا مالیاتی پرداخت نمی‌شود و نتیجه آن نیز مشخص است.

وی تصریح کرد: باید در قبال واردات صادرات هم وجود داشته باشد برخی از کالاها مانند پودر رختشویی٬ خمیردندان و مسواک٬ آبمیوه و بسیاری از اقلام دیگر در کشور ما تولید می‌شود بنابراین چه نیازی به وارد کردن آنها وجود دارد.

واردات بی‌رویه از مناطق آزاد متوقف شود

انتظار اظهار داشت: اگر یکی از کارخانه‌های لوازم خانگی کشور بسته شد دلیل آن ورود این چنین محصولاتی از مناطق آزاد است که بدون پرداخت مالیات انجام می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه گفت: نمایندگان مجلس باید قبل از ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در استان با اتاق بازرگانی به عنوان مشاور اقتصادی حرف بزنند اگر متطقه ویژه اقتصادی ایجاد شود و در آن خرید و فروش اقلام مختلف رخ دهد بازاریان داخل شهر باید چه کنند.

وی افزود: در ایجاد منطقه ویژه اقتصادی باید اولویت صادرات باشد.

انتظار گفت: آذربایجان غربی بزرگترین تولید کننده کنسانتره کشور را در خود دارد و سیاست‌گذار موضوع سیب در کشور نیز شخص استاندار آذربایجان غربی است اما بازار سیب امسال به حال خود رها شده است گر چه باغات سیب استان امسال محصول کم باری داشته‌اند و این سبب می‌شود سیب گران باشد.

قیمت گذاری سیب به سرعت انجام شود

وی افزود: گفته می‌شود امسال 700 هزار تن سیب در آذربایجان غربی برداشت می‌شود اما شواهد نشان می‌دهد حتی 500 هزار تن سیب هم در باغات استان وجود ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه گفت: یکی از دلایلی که بازار سیب ایران خراب است نحوه بسته‌بندی و خرید و فروش آن است در همه جای دنیا سیب به صورت عددی و بنا به قیمت واقعی خود فروخته می‌شود اما در کشور ما کیلویی و با بدترین نوع بسته‌بندی است.

وی افزود: متاسفانه به سبب کمبود منابع آب، باغات سیب را به عنوان معضل معرفی می‌کنند در صورتی که باید قدر داشته‌هایمان را بدانیم و مانند همه جای دنیا مدیریت صحیح در منابع آبی داشته باشیم نه اینکه درختان سیب را از بین ببریم در پر آبترین کشورهای دنیا آبیاری به روش قطره‌ای است و در کشور ما نیز باید این گونه باشد.

انتظار گفت: اقتصاد در دنیا یک قانون دارد یا باید بدانیم یا باید یاد بگیریم اما ما نه میدانیم و نه یاد می‌گیریم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/