با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
پرویز فتاح: ای‌کاش علمای ما هم مانند علمای اهل سنت عمل می‌کردند

پرویز فتاح: ای‌کاش علمای ما هم مانند علمای اهل سنت عمل می‌کردند

 

آخرین اخبار مرتبط با ربا را از «کانال جنبش ممانعت از جنگ با خدا» دنبال کنید

 

به گزارش نهضت ممانعت از جنگ باخدا؛ به نقل از خبرگزاری فارس؛ رئیس کمیته امداد اظهار داشت:  یکی دیگر از تفاوت‌های ما این است که ما در وام قرض‌الحسنه تا 4 درصد کارمزد را قبول داریم اما اهل سنت یک درصد را هم حرام می‌دانند در نتیجه در شهرهایی که اهل سنت بیشتر هستند مانند سیستان وام قرض‌الحسنه به مددجویان می‌دهیم اما با سود صفر درصد.

رئیس کمیته امداد ادامه داد: کاش علمای ما هم مانند علمای اهل سنت عمل می‌کردند و می‌گفتند که بانک‌ها نباید سود بگیرند در این صورت هم وضع مردم بهتر بود هم بانک‌ها ورشکسته نبودند و هم سود 27، 30 و 35 درصد این بلاها سر اقتصاد ما نمی‌آورد.

وی تصریح کرد: همچنین زکات در دین ما به 9 تا 10 قلم تعلق می‌گیرد اما در اهل سنت فراگیر است به طوریکه سال گذشته استان‌های کردستان،‌بلوچستان  ترکمن‌صحرا جز رده‌های اول پرداخت زکات بودند و این زکات را به ما داده‌اند یعنی اعتماد کرده‌اند در حالی که در گذشته به هر دلیلی اینگونه نبود. 

 

سیدپرویز فتاح در مراسم افطاری شب گذشته با خبرنگاران، گفت: شما چون اهل نقد هستید با  گلایه آغاز می‌کنم در انتخابات ریاست جمهوری دیدید که موضوع رسیدگی به اقشار و نیازمند به گفتمان همگانی تبدیل شد و نامزدها از هر طیفی که بودند یکی از اساسی‌ترین شعارهایشان حمایت از محرومان بود.

وی افزود: البته از این بابت خوشحالیم، قول‌های زیادی داده‌اند و می‌خواهند در رسیدگی به محرومان از هم سبقت بگیرند در حالی که قبلاً باید التماس می‌کردیم، تمنا می‌کردیم و نامه می‌نوشتیم که مسئولان کاری کنند اما اکنون می‌بینیم در حال پیگیری مشکلات هستند.

فتاح با اشاره به مراسم افطاری مقام معظم رهبری، گفت: رئیس‌جمهور گزارش خوبی از روند رسیدگی به محرومان ارائه کرد و اعلام کرده که درصدد است مستمری اقشار نیازمند را تا 5 برابر اضافه کند، این قول فی‌البداهه داده شد و این در حالی است که دو هفته پیش نیز آقای روحانی وعده داده بود که تا پایان دولت دوازدهم فقر مطلق را ریشه‌کن می‌کند.

رئیس کمیته امداد خطاب به رسانه‌ها، گفت: شما عقب نمانید و چون اهل نقد هستید مسئولان را نقد کنید و پیگیر این قول‌ها باشید و فقط درگیر مسائل سیاسی نباشید  چون مردم نیازمند یاری شما هستند و مشکلات و مصائب آنها خیلی جدی‌تر از این‌ها است و ما نیز دست یاری به سوی شما دراز می‌کنیم.

وی ادامه داد: البته باید ما هم سعی کنیم ضعف‌ها را برطرف کرد، اعتماد و شفاف‌سازی کنیم، کمک‌ها را به درستی صرف کرده و به سمت اقشار نیازمند ببریم.

فتاح در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه مسئولان از روی عمد مناطق مرزی را محروم نگه می‌دارند، گفت: این را قبول ندارم آبرسانی، گازرسانی و دیگر اقدامات انجام می‌شود شاید وسعت کشور زیاد است اما به هر حال سعی دولت‌ها رسیدگی به مناطق محروم است، اما بودجه بیشتری این مناطق می‌خواهند، در کمیته امداد نیز اولویت با مناطق محروم است و زیبنده حکومتمان نیست که ضریب منطقه 9 در کشور داشته باشیم، این خیلی دردناک بوده و یعنی اوضاع از نظر فقر و زندگی اسفبار است. 

فتاح در مورد افزایش مستمری مددجویان نیز گفت: قرار بود مستمری را ما پرداخت کنیم اما دولت در دو ماه گذشته خلاف قانون عمل کرد و طبق مصوبه مجلس این افزایش یارانه نیست بلکه افزایش مستمری است اما دولت به حساب یارانه افراد واریز کرده و چون لیست یارانه با مستمری متفاوت است مشکلاتی ایجاد شده و در زمان انتخابات ما از اظهارنظر در این باره صرفنظر کردیم و در نتیجه مستمری با تأخیر پرداخت شد که البته قول داده شده که در پایان خردادماه به موقع و مناسب واریز شود.

رئیس کمیته امداد درباره تبعات افزایش مستمری مددجویان، گفت: اگر درست کنترل نشود، مراجعات زیاد می‌شود که اکنون نیز شده و رغبت برای گرفتن وام اشتغال کم شده است این اشکالات را باید مدیریت کنیم و نباید دامن بزنیم چند برابر شدن مستمری و اینکه گفته شده 5 برابر می‌شود کار ما را سخت می‌کند.

وی افزود: سیستم کشش افزایش 5 برابری مستمری را ندارد و اجازه دهید کار با روال منطقی پیش برود و از ظرفیت دولت و مجلس استفاده کنیم و تبعات این طرح را کم کنیم. در جلسه‌ای هم که رئیس‌جمهور آن را مطرح کرد که با جسارت گفتم 5 برابر شدن مستمری خوب نیست و نباید اجرا شود. 

فتاح از ایجاد وام 5 میلیون تومانی برای مددجویان کمیته امداد استقبال کرد و گفت:‌ هنوز بانک مرکزی با ما طرح موضوع نکرده اما از این تصمیم استقبال می‌کنیم چون این مددجویان ضامن و چک ندارند و همین مستمری را به جای آن قبول خواهند کرد اما باز هم این طرح باید مدیریت شود، چرا که ما این مستمری را مدیریت می‌کنیم و اگر قرار است 100درصد آن درگیر وام شود، اختلالی در زندگی افراد ایجاد می‌کند اما اگر برای اشتغال باشد نه برای روزمرگی خوب است و بدهکاری ایجاد نمی‌کند.

رئیس کمیته امداد نسبت به موازی‌کاری مؤسسات خیریه و سازمان‌های مرتبط با امور خیر با این نهاد گفت:‌ هماهنگی در سطح کلان وجود دارد، اینگونه نیست که رقیب باشند و در کار ما مداخله کنند بلکه هم‌افزایی در حال انجام است،‌با سازمان بهزیستی، بسیج، بنیاد مستضعفان و برکت و خیریه‌ها هماهنگی‌ لازم را به عمل آورده‌ایم البته باید عقلانی‌تر رفتار شود اما در مجموع فعالیت آنها را رقیب نمی‌دانیم.

وی در مورد عدم حمایت ایتام اهل سنت در کشور  گفت: تعداد افراد اهل سنت تحت پوشش در کمیته امداد 15 درصد است که رقم بالایی است اما قبول داریم که احکام دینی و اعتقادات آنها با ما متفاوت است آنها به صندوق و صدقه اعتقاد ندارند در نتیجه پولی واریز نمی‌کنند و چون از نظر شرعی خارج کردن صدقه از یک شهر به شهر دیگر جایز نیست‌،نمی‌توانیم به برخی از استان‌ها مانند بلوچستان یا کردستان کمک صدقه‌ای کنیم.

فتاح افزود: یکی دیگر از تفاوت‌های ما این است که ما در وام قرض‌الحسنه تا 4 درصد کارمزد را قبول داریم اما اهل سنت یک درصد را هم حرام می‌دانند در نتیجه در شهرهایی که اهل سنت بیشتر هستند مانند سیستان وام قرض‌الحسنه به مددجویان می‌دهیم اما با سود صفر درصد.

رئیس کمیته امداد ادامه داد: کاش علمای ما هم مانند علمای اهل سنت عمل می‌کردند و می‌گفتند که بانک‌ها نباید سود بگیرند در این صورت هم وضع مردم بهتر بود هم بانک‌ها ورشکسته نبودند و هم سود 27، 30 و 35 درصد این بلاها سر اقتصاد ما نمی‌آورد.

وی تصریح کرد: همچنین زکات در دین ما به 9 تا 10 قلم تعلق می‌گیرد اما در اهل سنت فراگیر است به طوریکه سال گذشته استان‌های کردستان،‌بلوچستان  ترکمن‌صحرا جز رده‌های اول پرداخت زکات بودند و این زکات را به ما داده‌اند یعنی اعتماد کرده‌اند در حالی که در گذشته به هر دلیلی اینگونه نبود. 

فتاح در مورد تکفل ایتام اهل سنت نیز گفت: آنها به تکفل یتیم اعتقادی ندارند اما مستحب مؤکد می‌دانیم به همین دلیل حامیان را ترغیب کردیم که ایتام اهل سنت را سرپرستی کنند و به همین دلیل قول می‌دهیم که به برکت ماه رمضان هیچ فرزند شیعه و سنی در کشور بدون حامی باقی نماند.

رئیس کمیته امداد در مورد خروج مددجویان از این نهاد گفت: سال گذشته 10 درصد از جامعه آماری را کم کردیم یعنی از بار دولت و مجلس کم شد ما افراد را بیرون نمی‌کنیم چون به صلاح نیست اگر این افراد عادی و طبیعی خارج شوند هم هنر نکرده‌ایم بلکه خروج آنها به دلیل خودکفایی مهم است. 

وی همچنین در مورد پرداخت وام نیز گفت:‌ سال گذشته به 120 هزار نفر وام پرداخت شده اما این به معنی خودکفا شدنشان نیست، چرا که معمولاً 20 درصد تلفات وام داریم و 2 تا 3 سال زمان می‌‌برد تا این افراد از وام بهره بگیرند.

فتاح افزود: برای امسال برنامه‌ریزی کرده‌ایم که 140 هزار فقره وام اشتغال به مددجویان نیازمند پرداخت کنیم. 

منبع: خبرگزرای فارس

انتهای پیام/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. http://6ort.com/Dm7Nm

    به قول فیلم : یتیم خانه ایران (!) : اگه کسی یه جو عقل داشته باشه میفهمه قنات شما و ایشون یه چاه کن داشته … که آبش جاریه تو سفارت فخیمه انگلیس (!) …
    ملت ترکمن چای و گلستان و از این دست توافقات رو الوات میدونن … نه خدمت به محرومین و ایتام!!!…

  2. این متن رو الان خوندم و جدا شرمنده خودم و وجدان خودم شدم !!!

    فقط می تونم بگم متاسفام که مدیر یک نهاد به این مهمی نگاهش فقط اینه که بانک ها نباید سود بگیرند و اگه نمی گرفتن الان ورشکست نبودن !!! …
    متاسفام که این وسط به ربای کلان یا به ابر ربا یعنی (( خلق پول )) کسی توجهی نمی کنه و مسئولان ما آه و حسرت می کشن که کاش بانک ها ورشکست نمیشدن(!)…

    متاسفام که (( زکات )) و این مفهوم سراسر تاکید شده در تمام قرآن (!) که نه شیعه میشناسه و نه اهل سنت و در بیست و چندباری که زکات اومده در کنار نماز به عنوان یک مکمل خداپرستی و مسلمانی اومده … و امروز مسئولین ما به جای تشویق و ترغیب خبرگزاری ها به پرداختن پیرامون زکات و این نهاد اهم و فوق مهم , دارن تشویق و ترغیب به خاله زنک بازی هایی با نقاب نقد و مطالبه می کنن(!) …

    متاسفام که همه مسئولین اومدن و فقری رو ریشه کن کردن که همیشه خط کش و متر و معیارش با مولفه های خودشون بود یا نهایت محاسباتشون از فرمول و محاسبه فقر زدایی به تلویزیون ال سی دی ختم شد(!) …

    متاسفام که بعد از این همه سال و نهادی به اسم امام خمینی همچنان میخواد و در حال تلاشه که شفاف سازی کنه …! …

    متاسفام که به بهانه های بنی اسرائیلی مثل بزرگی مرزهای جغرافیایی مسئولین ما حاضر نیستن برای مردم محروم یا مرز نشین که به معنای واقعی تولید کننده هستند کاری کنن (!) …

    خدمت کردن به انسانها نه لازمش پول هست… و نه کرامت بخشیدن به آدمها معناش مستمری گرفتن !…

    کاش یه روز علم بتونه یه بمبی موشکی چیزی بسازه که وقتی پرتاب کنی و بخوره به هدف به غیر از وزارت خونه ها و تمام نهادهایی که وظیفه اونها خدمت کردن هست به هیچ آدم و موجودی اثر گذار نباشه (!) … چون تا امروز که این نهادها و وزارت خونه ها که فقط متمرکز توی مراکزاستان ها و کلان شهرها بودن و ظاهرا کاری غیر از نظارت و امرونهی کردن کار دیگه بلد نیستن …. لاقل مگه به زور بمب و موشک های این مدلی بشه این نهادها رو به حرکت وادار کرد که راه بیفتن و برن مثلا لب مرزها و مناطقی که واقعا باید باشن و خدمت کردن از جنسی که واقعا باید اونجوری خدمت بشه (!) …

    متاسفام که تفسیر و تعبیر از صدقه این میشه که نباید صدقات یک شهر و به جای دیگه برد… حال آنکه غیر از نیت (( رضای خدا و تصدیق حقانیت خدا )) نیت دیگه ای از صدقه دادن نبوده!

    خدا هرگز نژاد پرست نبوده و به شدت هم با تبعیض مخالفت کرده !!! بهترین سندش هم همین بس که میگه : زمین متعلق به خدا و رسول خداست ! و آدمها با هم برابرن مگر در تقوا !

    به قوله شاه می بخشه شاه قلی نمیبخشه (!) …

    مردمی که برا رضای خدا صدقه میدن و رضای خدارو هرجای عالم باشه میخوان ولی نمیدونم چرا عده ای رضای خدارو مثه الطاف خودشون خاص و منحصر میدونن !…

    کاش مسئولین ما هم مثل نیت و تفکر و باور اما خمینی باور داشتن … چون اونجا قطعا دنیا گلستان میشد …

    امام خمینی که رسیدن به داد مظلوم های عالم (!) رو سرلوحه قرار میده و تبعیضی نمیذاره که هیچ تاکید هم داره که اگر کسی غیر این فکر کنه ….!

    و در پایان از همه بیشتر شرمنده و متاسف شدم که یتیم ها هم دسته بندی شدن(!) و انگاری ایتام شیعه و ایتام اهل سنت داریم؟!؟!..

    و اینجوری برای یتیم نوازی شیعه و سنی راه افتاده؟!؟!…

  3. سلام علی آل یس
    سلام علیکم و رحمه الله
    بزرگوار مبارزه با ربا خوب بلکه لازم و وظیفه همه مخصوصا علمای بزرگوارست
    البته بایسد احترام انها هم حفظ شود؛
    اینت حرف آقای فتاح بنده را بیاد سخنان آقای اجمدی نژاد و مشایی که خود آقای فتاح در آن دولت نقش داشت انداخت؛
    حرمت شکنی نسبت بعلما
    الان هم که رییس جمهور دوران ما که جناب آقای فتاح در این دوران هم مسئولیت دارند وارد این حریم محترم و حتی بالاتر شده است و ما سکوت می کنیم!!!!
    به هر حال باید دانست و حقیر اطلاع دارم که علما در این زمینه وارد شده اند ولی صحبتهای آنم بزرگواران به جایی نرسیده است.
    مثلا حضرت آیت الله نوری یادم هست که از زمان نیروی انتظامی آقای قالیباف که به دیدار ایشان امده بودند گفتند که فریاد ما در زمینه بانکها به نتیجه ای نرسید؛
    ایشان کتاب در این زمینه تالیف کرده بود؛ آقای نوربخش همان شب از تهران بخدمت ایشان در قم آمد و گفت: این طور که همه اش نجس است؛
    ایشان گفتند: حلال محمد”صلی الله علیه و‌آله” حلال الی یوم القیامه و حرامه حرام الی یوم القیامه