با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
پر کردن جیب دلالان به جای حفظ ارزش پول ملی

پر کردن جیب دلالان به جای حفظ ارزش پول ملی

روزنامه اصلاح‌طلب بهار با اشاره به نابسامانی بازار ارز نوشت: چند روز است که در بازار ارز تعداد خریداران بیش از فروشندگان شده است و این نشانه‌ای از کاهش ارزش پول ملی و حرکت تدریجی دلار به سمت گرانی است. تعدادی از کارشناسان اقتصادی تحرک دلار را حاصل تزریق حجم قابل توجهی از نقدینگی به واسطه اعطای وام‌های 25 میلیونی خودرو تحلیل می‌کنند. «عباس هشی» کارشناس بازار پول در واکنش به استدلال فعالان اقتصادی (به ویژه در بخش صادرات) که دلیل ثبات نسبی چند ماه گذشته بازار ارز را اعمال قدرت دولت برای ارزان نگاه داشتن دلارتحلیل می‌کنند، و در پاسخ به این سؤال که آیا نرخ دلار به سمت واقعی شدن می‌رود، گفت: جواب این سؤال بستگی دارد به اینکه هدف از واقعی شدن چیست؟ باید توجه داشت اگر دلار گران شود زندگی برای مردم سخت‌تر خواهد شد و دیگر آنکه عده قلیلی که دسترسی به ارز دارند منتفع می‌شوند. به عقیده آنان دلار هر چه گران‌تر شود قیمتش واقعی‌تر است. اما اگر از نظر مردم که مصرف کنندگان اصلی کالا و خدمات‌اند قیمت ارز را تحلیل کنیم نتیجه دیگری می‌گیریم. مردم انتظار دارند حاکمیت وظیفه اصلی‌اش را انجام بدهد. وظیفه اصلی بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی است و باید به سمتی حرکت کنیم که قیمت دلار کاهش یابد. پس از دید مردمی هر چه دلار ارزان‌تر شود به سمت واقعی شدن پیش می‌رود.
هشی در ادامه این گفت‌وگو به نفوذ برخی صاحبان قدرت اقتصادی در افزایش قیمت دلار اشاره کرد و گفت؛ در حال حاضر مشکلمان این است که عده‌ای که دسترسی به ارز صادراتی دارند و دلال واردات هستند، ذی‌نفعانی که از دلار فروشی سود می‌برند، نفوذشان در تصمیم‌گیری‌ها بسیار زیاد است.

منبع: كيهان