با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
کارمندان بانک به غیرشرعی بودن عقودبانکی اعتراف می‌کنند

کارمندان بانک به غیرشرعی بودن عقودبانکی اعتراف می‌کنند

آخرین اخبار مرتبط با ربا را از «کانال جنبش ممانعت از جنگ با خدا» دنبال کنید

به گزارش نهضت ممانعت از جنگ باخدا؛ به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ بانکداری اسلامی و لزوم عمل به آن مسئله‌ای است که امروزه به چالش بزرگی تبدیل شده است. دریافت سودهای بالای بانکی و جریمه دیرکرد و قراردادهای صوری؛ از یک سو در سالهای اخیر با واکنش مراجع تقلید روبه‌رو شده است و از سوی دیگر با اعتراضات مردمی نسبت به دریافت این نوع سودهای بانکی بالا و نابرابر مواجه شده‌ایم، در همین باره گفت‌وگویی داشته‌ایم با جواد عبادی کارشناس بانکداری اسلامی و مدرس حوزه.

تسنیم: چه مشکلاتی پیش روی بانکداری بدون ربا در کشورمان وجود دارد؟

چالش‌های بانکی به چند دسته شرعی و حقوقی و قانونی تقسیم می‌شوند و می‌توان گفت معضلات بانکی عمدتا به مسائل و نواقص قانونی مربوط می‌شود. ولی در این بین می‌توان گفت بعضی مشکلات نیز مقصر اصلی آن خود بانکها محسوب می‌شوند. با این مقدمه می توان گفت که در نظام بانکی امروز از ظرفیت قوانین بانکداری اسلامی موجود کم و محدود استفاده می‌شود.

تسنیم: چگونه و چرا بانکها از ظرفیت قانون بانکداری اسلامی استفاده لازم را نمی کنند؟

 مثلا عقودی به مانند مضاربه و اجاره به شرط تملیک، سلف و یا خرید دین که در قانون به آن تصریح شده بسیار کم در بانکها بسته و اجرا می شود و در مقابل عقد مرابحه و فروش اقساطی به تعداد فراوانی در بانکها دیده می‌شود چون بانکها به نوعی خیلی از عقود را در قالب این دو عقد گنجانده‌اند و به مشتری ارائه می‌دهند.

تسنیم: اشکال اینکه عقدی مثل فروش اقساطی جایگزین خیلی از قراردادها و معاملات دیگر شود چیست؟

در حالی که فروش اقساطی فقط مخصوص محل‌های خاص خودش است و این دو عقد اگر غیر از محل مربوط به خودش اجرا شود سود بانکی آن از منظر شرعی حرام می‌شود. برای مثال دیده می‌شود که در رهن منزل، پرداخت بدهی، شهریه دانشگاه، همه در قالب فروش اقساطی به مشتری وام داده می‌شود در صورتی که کاملا این قضیه غلط و غیرشرعی است زیرا هر عقدی کاربرد خاص و جایگاه خودش را دارد.

تسنیم: در عقد فروش اقساطی که اشاره کردید، جایگاه اصلی این عقد در چه معاملاتی است؟ چگونه می توان جلوی نامشروع شدن آن را گرفت؟

فروش اقساطی برای آنجایی است که مشتری می‌خواهد کالا بخرد و نقدینگی و پول ندارد و در این زمان به بانک درخواست می‌دهد و بانک هم کالای موردنیازش را به صورت نسیه و با احتساب سود بانکی به مشتری می‌فروشد. و یا بانک مشتری را وکیل خود می کند که کالای موردنیازش را بخرد و سپس کالا را به خودش از طرف بانک، بفروشد. اما متاسفانه در اغلب موارد این رویه دنبال نمی‌شود وبه وسیله فاکتورسازی عقود واقعی اجرا نمی‌شود و غالبا بانکها هم از این قضیه فاکتورسازی مطلع هستند.

اشکال دیگری که در اجرای فروش اقساطی در بانکها وجود دارد این است که مشتری قبلا کالای موردنیازش را خریده است و سپس از بانک درخواست وام فروش اقساطی می‌کند. در حالی که این کاملا اشتباه و غیرشرعی است و مشتری نباید سابقا کالا را خریده باشد و سپس از بانک درخواست وام فروش اقساطی بکند. مشتری ای که قبل از وام فروش اقساطی کالا را خریده و بدهکار شده است وام فروش اقساطی در اینجا هیچ محلی و جایگاهی ندارد چون بانک در اصل نمی‌خواهد کالایی را به مشتری بفروشد. بنابراین این نوع از دریافت وام با مشکل شرعی مواجه است.

*در تجربه سی ساله نظام بانکی، اگر مشتری متضرر هم شده باشد در هر صورت بانکها از او سود می گیرند

تسنیم: در مورد سایر قراردادها آیا بانک واقعا با مشتری در سود و زیان شریک می شود؟ بانک ریسک بازار را قبول می کند؟

تمام عقود در قالب دو نوع عقد است: 1- عقد مبادله‌ای، 2- عقد مشارکتی. در عقود مبادله‌ای ریسکی برای بانک وجود ندارد مثل عقد اجاره، فروش اقساطی و… ولی در عقود مشارکتی مشتری با بانک شریک می‌شود و در واقع بانک و مشتری فعالیت اقتصادی را با یکدیگر انجام می‌دهند و سپس باید سودی که حاصل می‌شود را با یکدیگر تقسیم کنند. ولی اگر در این مشارکت دو طرفه سودی حاصل نشد بانک از لحاظ شرعی دیگر نمی‌تواند ادعای سود کند، چون عقود مشارکتی همراه با ریسک است و بانک لزوما باید ریسک این معاملات را بپذیرد.

اما چالشی که در تجربه سی ساله بانکداری در ایران وجود دارد آن است که در عقود مشارکتی بانک اگر در فعالیت اقتصادی سود بکند یا نکند و اقتصاد با رکود همراه باشد یا نباشد همیشه سود مدنظر خود را دریافت می‌کنند چون سیستم حسابداری بانکها در سیستم (مبلغ-نرخ-سود) تثبیت شده است.

بالای 60 -70 درصد فاکتورهای وام فروش اقساطی که به بانک ارائه می‌شود صوری است

تسنیم: منظورتان این است که سیستم حسابداری بانکها در وام ها مشکل شرعی ایجاد کرده؟ به روش حسابداری بانکها چه ایراداتی وارد است؟

در سیستم حسابداری بانکها ساز و کاری برای عدم سودآوری و متضرر شدن مشتریان در فعالیت اقتصادی لحاظ و تعبیه نشده است و کارمند و متصدی بانک مجبور است با این نوع سیستم حسابداری کار کند. ساختار غلط بانکی این شرایط را فراهم کرده است. وقتی خود بانکها اطلاع دارند که بالای 60 یا 70 درصد فاکتورهایی که بابت قراردادی مثل فروش اقساطی ارائه می‌شود صوری و غیرواقعی است، بانک باید واکنش لازم را انجام دهد زیرا در غیر این صورت عقود بانکی غیرشرعی می‌شود.

*بیش از 70 درصد عقود و قراداهای بانکی به صورت صوری منعقد می شود

تسنیم: در مورد درصد و میزان اجرای صوری و غیرواقعی عقود و قراردادهای فقهی در بانکها اطلاعاتی دارید؟ در مورد فاکتورسازی هم توضیح دهید.

چندین پژوهش توسط مراکز مستقل انجام شده و آمارهایی که ارائه شده این است که بیش از 70 درصد جامعه آماری که در بانکها به صورت رندم و اتفاقی برگزیده شده بود، معاملات بانکی به صورت صوری منعقد شده است ولازم به ذکر است که در این تحقیقات فرقی بین بانک خصوصی و دولتی نبوده است.

این اتفاق صوری سازی عقود و فاکتورسازی متاسفانه یک ادبیات رایج و پذیرفته شده بین بانکها شده است. برای مثال ما در کلاسهای آموزش بانکداری اسلامی که برای کارمندان بانکها برگزار می‌کنیم متاسفانه می بینیم که کارمندان بانکی به وضوح به نامشروع بودن صوری سازی و فاکتورسازی که عامل مهم ربوی شدن است آگاه نیستند.

*وقتی به کارمندان بانکها آموزش داده می شودآنها به غیرشرعی بودن خیلی از عقودبانکی اعتراف می کنند

تسنیم: واکنش کارمندان بانکی وقتی که متوجه می شوند که عقود صوری و فاکتورسازی نامشروع است، چیست؟

 زمانی که برای آنان این مطلب توضیح داده می‌شود می‌گویند که اگر واقعا اینچنین که شما میگوئید باشد، بنابراین خیلی از معاملات و قراردادهای بانکی که اکنون بسته می‌شود غیرشرعی است. به همین خاطر یک بخش اعظمی از مشکلات بانکداری اسلامی این است که به کارمندان و متصدیان بانکی آموزش شرعی کافی ارائه نمی شود. در حالی که کارمندان بانکی وقتی می‌خواهند استخدام شوند آموزشهای مختلفی از جمله بازاریابی، حسابداری و… فرا می گیرند ولی متاسفانه غالبا از ارائه آموزش کاربردی و عملیاتی بانکداری اسلامی در بانکها محروم هستند.

تسنیم: نظرتان درباره طرح بانکداری اسلامی که در مجلس در حال پیگیری است چیست؟ آیا این طرح مشکلات شرعی نظام بانکی را به طور کامل مرتفع می سازد؟

کسانی که روی این طرح کار کرده‌اند بسیار زحمت کشیده‌اند و جای تشکر از آنان دارد و به نوعی حتی می‌توان گفت بعضی از مواد آن گامی رو به جلو برای بانکداری اسلامی محسوب می‌شود. ولی اینکه آیا مشکل شرعی وامها و عقود را به طور کامل حل می کند و ربا را به صورت کامل از نظام بانکی ریشه کن کند هیچ اطمینان و تضمین نسبی از سوی طراحان عملیات بانکی وجود ندارد و ارائه نشده است.

و نظر ما هم این است که از طرح بانکداری جمهوری اسلامی انتظاری نمی‌رود که تمام دغدغه‌های مراجع تقلید را  به طور کامل مرتفع سازد. این طرح مجلس در چندین جلسه و نشست علمی در حوزه و دانشگاه ارائه شده است اما متاسفانه تاکنون نتوانسته اغنای کافی برای پژوهشگران و نخبگان حوزوی ایجاد کند. زیرا بانک از مشکل ساختاری و ریشه ای رنج می‌برد. خود طراحان محترم این طرح نیز قبول می‌کنند که در مواد و تبصره‌ها  هیچ تغییر ساختاری در نظام بانکی اتفاق نمی افتد.

تسنیم: برای برطرف شدن مشکلات طرح مجلس چه راه حلی ارائه می دهید؟

 پیشنهاد می شود که مواد مندرج در این طرح که باعث گام رو به جلو برای بانکداری اسلامی است را برگزینیم و سپس برای اصلاح ساختار بانکی با حضور همه نخبگان حوزوی و دانشگاهی هم‌اندیشی انجام دهیم تا بانکداری اسلامی به صورت واقعی در بانکهای ما محقق گردد.

تسنیم: اگر این طرح همراه با ایراداتش در مجلس تصویب شود چه عواقبی می تواند داشته باشد؟

بعد از 30 سال می‌خواهد قانونی با چالشی ترین موضوعات شرعی تصویب بشود و به قول نمایندگان محترم با تصویب این طرح تا 20 تا 30 سال دیگر امکان تغییر آن مهیا دیگر نیست. بنابراین بسیار مهم است که به صورت دقیق و با وسواس و احتیاط کامل این طرح به تصویب برسد. البته همانطور که سابق هم گفتم لزوم نگرش مجدد به این طرح نفی کننده زحمات شبانه‌روزی عزیزان طراح این طرح نیست، اما این طرح باید اغنا و رضایت مراجع تقلید و به تبع آن رضایت عمومی را جلب کند.

منبع: خبرگزرای تسنیم

انتهای پیام/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. جناب عبادی کارشناس بانکداری اسلامی و مدرس حوزه!
    یعنی با این مقدمه که فرمودین : ((می توان گفت که در نظام بانکی امروز از ظرفیت قوانین بانکداری اسلامی موجود کم و محدود استفاده می‌شود!))
    الان محل اشکال اصلی برای ما زمان هست یا ظرفیت توان بانکداری به سبک و سیاق اسلامی؟
    چون اگر بحث زمان باشه نظام بانکی امروز یا نظام بانکی فردا معنا نداره!
    و اگر بحث اسلامی بودن یا اسلامی شدن بانک ها هست که بازم مثه این هست که بگیم میمون آدمیزادی یا آدم میمونزادی (!)
    پس در نتیجه در بحث زمان میمون همیشه میمون بوده و خواهد بود و در بحث جهش ژنتیکی فارغ از اینکه نوع ژن آدم و میمون کلا به هم نمیخوره و ادعای بین میمون و آدم معنا نداره .. واگر این مساله رو نادیده بگیریم بازم سوال پیش میاد که اگر میمون جهش ژنتیکی کرده باشه و آدم شده باشه پس چرا هنوز نسل و نژاد میمون به خصوص میمونیسم ادامه داره و منقرض نشده ؟؟؟

    پس نتیجه نهایی اینکه چالش شرعی و حقوقی و قانونی نیست … بلکه چالش ژنتیک میمون قصه ما هست که هرچی زشت تر … ادا اطوارش .. یا ادا اصولش(!) بیشتر و بیشتر میشه !!!

    دوم : اشکال کار در اجاره به شرط تملیک یا فروش اقساطی نیست… چون نگاه از این جهت به فعالیت بانک ها هیچ مشکلی رو حل نمیکنه و بدتر باعث کج فهمی و یا نفهمی مهمترین اشکال که خود بانک ها باشن خواهد شد!
    اینی که میگم یعنی چی ؟
    یعنی از فردا که قرار باشه بانک ها با رویکرد جدیدمثل اجاره به شرط تملیک بیان ادامه زندگی بدن نه تنها ربا و بهره کشی از مردم تموم نشده بلکه به نگاه بانکداران تنها با عوض کردن صورت سوال و نوع پرسش… مردم به مثال خری هایی میشن که به قول قدیمیا و بلانسبت مردم ایران… خر همون خرهستش فقط پالونش عوض شده و خوب میشه سوار این خرهای ایرانی شد…

    نه … جناب عبادی بنده سرمو میدم که اگر جایی تو تاریخ دنیا پیدا کردین که ملت ایران خر شده باشن! اگر هم چنین توهمی رو کسی داره مطمئنن فرق خیانت با خریت رو نمیفهمه که خیانت درحق ایرانی رو خریت ایرانی قلمداد میکنه واگر کسی اینجوری فکرکرد اساسا خودش یک طویله خره که نمیفهمه …!!!

    جناب عبادی حق یک راننده تاکسی زحمت کش این نیست که قانون بذارن و اجبارش کنن ماشینت رو باید سر 10 سال عوض کنی و ماشینی که 10 سال پیش از ایران خودرو و بانک با 5 سال قسط دادن گرفته و خون زن و بچش 5 سال تو شیشه شده تا بدهی بانک تموم شده … بدتر از همه نزول داده.. و بهشتش رو با جهنم خدا عوض کرده …
    حالا دوباره و از سرنو غزل خانوم بیان بهش بگن از نو باید بری ماشین صفر بگیری و دوباره تا 5 سال بردگی بانک رو بکنی و 5 سال بعدش هم بیچارگی و عذابی که به خاطر بی کیفیتی قطعات خودرو هست تحمل کنی …!!!
    حالا شما اسمشو بذار فروش اقساطی یا اجاره به شرط تملیک هردوتاش نتیجه ای برای این بیچاره که داره تقلا میکنه یه لقمه نون حلال بخوره حروم خوری و غرق شدن بیشتر و بیشتره …!

    ملت ایران شاید از نگاه کوته بین عده ای لیبرالیسمی مثل خر کار کنن ولی این از نجابت هست نه چیز دیگه که همیشه کار می کنن … که البته خر اصلی خود تفکر لیبرالی هست که مثلا میخواد با مباح جلوه دادن مفاهیمی مثل اجاره به شرط تملیک که فقط اسم اجاره و تملک رو یدک میکشه و پالونش با فروش اقساطی عوض شده… بگه ماهم میفهمیم و این مسلمونای ایرانی نفهمیدن!

    فقط نمیدونم چرا یکی از خودشون هم نیست به همین حضرات بگه شاید مردم ایران میفهمن و اگه تا الان اتفاقی نیافتاده دلیلش بی توجهی بوده باشه… نه ندونستن مفاهیم اسلام و نفهمیدن دین آبا و اجدادیشون .. یا خر شدنشون!

    و اگه لیبرالیسم می فهمید و خر نبود که داره با دم چه شیری بازی میکنه هیج وقت کاری نمی کرد که حواس مردم ایران متمرکز به لیبرالیسم بشه … چون اگه بشه … !

    جناب عبادی خلاصه کلام که مشکل ما نحوه مبادلات بانکی یا مشارکت بانک ها نیست … مشکل دقیقا همین مبادلاتی هست که فقط تبدیل میشه و مثل یه قمارخونه ای که برد و باخت قماربازهاش تمومی نداره فقط پول از جیبی به جیب دیگه ای منتقل میشه … اینجاهم از تصدق سر بانک ها فقط مبادله میشه گه معامله و عمل خاصی در هر دوصورت داستان که فرمودین انجام نخواهد شد که بگیم چرخی به چرخش افتاد ….!

    بله مشکل ما دقیقا مشارکت بانکی هستش و همین مشارکتی که بانک به تفسیر بنده میخواد پارادایم ذهنی کنه که روی شرط بندی قبلی که اگر 1000 تومان شرط بوده و بردوباختش هیجان نداشت مابا مشارکت جدید و اصلاح اسلامیمون 1000 میلیارد تومانش میکنیم و ملت ایران میتونن باخیال راحت شرط ببندن … یعنی با مشارکت بانکهای اسلامی یا 1000 میلیارد تومان میبری یا 1000 تومان باخت آخر بازی هست !!!

    نه جناب عبادی … نه شیر شتر نه دیدار غرب و یانکی جماعت و آنگلاساکسون و آنگلافیل و هرچی از این انگل منگل هاتو دنیاست…!!!

    بانکی که ما در هر صورتی و در هر کلمه و واژه ای .. چه اسلامی چه آمریکایی … چه فروش اقساطی چه اجاره به شرط حوری و ملک و پری … در همه حالت ها که میخواد منابع مارو تامین کنه اتهامش اینه که

    اصلا پولی نداره که مدعی نجات دهنده بشر هم هست !!!

    خدا بابای نزول خورها رو بیامرزه چون واقعا پولی داشتن که بدن بهره بگیرن … بدبختی بانکداری با هر ادبیات اسلامی و غیراسلامی اینجاست که این نهادها اصلا پول و سرمایه ندارن که بازم با وقاحت دارن زور میزنن که زنده بمونن !!!

    اینکه پشت یه کامپیوتر بشینن و یه عابربانک برا وام گرفتن صادر کنن و بگن شما بفرمایین منزل تا فردا وامتون تو حسابه شاخ غول نشسکتن … به منم که اچازه بدن من همونجا که عابربانک رو صادر کنم همون لحظه اجی مجی میکنم و وام رو به مشتری با همون سرعت میدم…

    زحمتش فقط وارد کردن مشتی عدد و ارقام هست که نیازی نیست معادل واقعیش بانک موجودی و سرمایه داشته باشه بلکه با یه نرم افزار و اسکریپت ساده… که ما فضول نیستیم ولی از طرف شبکه عزیز شاپرک به پی اس پی ها و بانک ها برا خدماتشون داده میشه … که میگن مثلا خیلی هم پیچیده و امنیتی هستش(!) … میشه هرچی دلت میخواد صفر به هرحسابی وارد کنی …!

    حالا جناب عبادی بفرمایین تو این کلاه برداری به اسم بانک و عملیات بانکی که میخواد بامهر اسلام یه مدت دیگه زور بزنه زنده بمونه … که دقیقا مثل همون حیوونی که ادا و شکلکش بیشتر شده …

    حالا الان بنده نابغه هستم یا این میمون داستان که اینبار برا کارمندان بانک ها میخواد معرکه بگیره آدم شده ؟؟؟

    بنده که مطئنم نابغه نیستم … چون هربچه ای امروزه تو کوچه خیابونها … شاید از اکثر کارمندای بانک بهتر سازوکار بانک و اقتصاد رو بلد باشه… یا لاقل همین ادعای آدم شدن میمون خان… براش سوال شده باشه که مگر میشه میمون آدم بشه ؟؟؟

    ولی نمیدونم چرا برا خیلی از کارمندای بانک ها این بوزینه بدترکیب و پست و کثیف… هنوزم که هنوزه مایه سرگرمی و هیجان انگیزه که فکرمیکنن اگه نمیشه آدم حسابش کنن ولی میشه باهاش سرگرم بشن ؟ و نمیدونن که …!

    پس جناب عبادی هروقت میمون آدم شدخبربدین که منم اونجا قبول میکنم که بانکها اسلامی شدن !!!