با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
کاسبی برخی بانک‌هابا پول مردم به جای ارائه تسهیلات

کاسبی برخی بانک‌هابا پول مردم به جای ارائه تسهیلات

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه انحراف‌های موجود در سیستم بانکی کشور مردم را از دریافت تسهیلات محروم کرده است، گفت: نظام بانکی عادت کرده پول‌های مردم را جذب اما صرف کاسبی خود کند.

مجتبی رحماندوست درباره برخی اظهارات مبنی بر امکانپذیر نبودن اختصاص وام 20 میلیون تومانی ازدواج به زوجین، افزود: اگر از ابتدا جلوی انحراف در سیستم بانکی جلوگیری می شد امروز شاهد تصورات برخی افراد مبنی بر غیرعملیاتی شدن ارایه وام ازدواج نبودیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: نظام بانکی در کشور دارای دو کارمزد است که گره خوردن این دو کارمزد باعث شده عده‌ای گمان کنند که نمی‌توان وام ازدواج به جوانان پرداخت.

وی یادآور شد: آنچه که در سطح دنیا رواج دارد اخذ کارمزد از پول‌های جذب شده مردمی جهت فعالیت‌های اقتصادی بانکی است که مبلغی نیز به عنوان سود پول به صاحبان حساب پرداخت می‌شود؛ علاوه بر این در سیستم بانکی کشورمان وام هایی ارایه می شود که تنها کارمزد به ازای آن از مشتری اخذ شده که به وام قرض الحسنه مشهور است به عبارتی بانک سودی از بابت وام ارایه شده از مشتری اخذ نمی کند و تنها به ازای خدمات بانکی حق الزحمه ای به عنوان کارمزد از وام‌گیرندگان دریافت می‌کند.

این نماینده مردم درمجلس نهم، تصریح کرد: متاسفانه هیچگاه سیستم بانکی برای اجرای این بخش از احکام اسلامی یعنی قرض‌الحسنه اقدامات برنامه‌ریزی شده‌ای انجام نداده و به همین سبب است که بانک ها در ارایه تسهیلات ناتوانند.

رحماندوست با انتقاد از اینکه نظام بانکی عادت کرده پول‌های مردم را جذب کرده اما صرف کاسبی خود کند، تاکید کرد: باید نظام بانکی کشور به دو نوع بانک بنگاه اقتصادی و بانک قرض االحسنه  تقسیم شود تا رفع مشکلات مردم در اولویت بانک های قرض الحسنه قرار گیرد

البته در راستای رفع مشکلات مردم و اینکه بازپرداخت این وام ها ربوی نشود باید با سود 2 الی 4 درصد باشد

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس نهم، با یادآوری تاکیدات مقام معظم رهبری بر افزایش جمعیت، ادامه داد: ارایه وام های ازدواج و تسهیلات این چنینی، باعث می‌شود زمینه برای ازدواج جوانان و درنهایت اجرایی شدن منویات مقام معظم رهبری مهیا شود زیرا در غیراین صورت جوانان با مشکلات زیادی در زمینه امر ازدواج مواجه خواهد شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت نظارت مجلس بر اجرای قانون مصوب مجلس مبنی بر ارایه وام 20 میلیون تومانی به زوجین، تصریح کرد: مجلس باید از ظرفیت نظارتی خود به شکل جدی تری استفاده کند و نظارت بر قوانین را به شکلی انجام دهد تا منجر به اجرای قوانین شود لذا در صورت نیاز، مجلس نسبت به عملکرد بانک ها به زوج های جوانان نظارت خواهد کرد.

منبع: شفا آنلاین