با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
بانک‌های خصوصی سود ۹۹ درصدی می‌برند!

بانک‌های خصوصی سود ۹۹ درصدی می‌برند!

رباخواري مگه شاخ و دم داره؟سود

نماینده تولیدکنندگان در مناظره سود بانکی گفت: بانک‌های خصوصی سود ۹۹ درصدی می‌برند و آمار داریم تا ۹۲ درصد شبکه بانکی از محل مشاع یا غیرمشاع منافع یک ساله برده است.

خداوند بلند مرتبه به موسی بن عمران‏ علیه‏ السلام چنین وحی كرد: وضعت اجابه الدعاء في لقمه حلال و الناس يطلبونه في قيل و القال.

به راستی، اجابت دعا را در لقمه حلال قرار دادم؛ ولی مردم در قیل و قال [و داد و فریاد]، دنبال اجابت دعا می گردند.*1

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در ادامه برنامه مناظره بررسی سود بانکی از شبکه یک سیما،,علی محمد رجالی, در پاسخ به اظهارات تقی نتاج راجع به خصوصی شدن بانکهای دولتی طبق قانون اصل 44 اظهار داشت: چرا بانکهای خصوصی سود 99 درصدی می‌برند و آمار داریم که تا 92 درصد شبکه بانکی از محل مشاع یا غیرمشاع منافع یک ساله برده است.

وی گفت: سؤال من اینجاست که چرا اصل 44 که راجع به بانکها اجرایی می‌شود، حق دارند تا 92 درصد منافع و سود ببرند، اما یک تولید کننده بیش از 15 درصد سود ببرد سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده که متأسفانه به غلط نام خود را حمایت از تولید و مصرف کننده گذاشته است، زیرا پدر هر دو طرف را در آورده است.

رجالی گفت: چرا تولید کننده نباید بیش از 15 درصد سود ببرد و در عین حال بانکها در سود بردن آزاد هستند و چون خصوصی شده‌اند این اجازه داده می‌شود در صورتی که تولید کننده از همان اول جزء بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: بانکهای خصوصی جریان تسهیلاتی آنها مانند سرطان است و تولید کنندگان را نابود می‌کند اما بانکهای دولتی مانند بیماری دیابت تسهیلات پرداخت می‌کنند که 30 سال طول می‌کشد تا بیمار را از بین ببرد. زمانی که مسئولان می‌گویند می‌خواهیم تولید را حمایت کنیم باید فساد کم شود اما در حال حاضر بانکها جیب خود را پر می‌کنند و تولید کننده هم با سهم معین این کار را می‌کند.

غلامحسین تقی نتاج مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری مهر در جواب اظهارات رجالی گفت: سیستم بانکی بایستی به سودآوری فعالیت عادلانه و واقعی توجه کند و نه اینکه بخواهد زیان دهد.

وی گفت: شما در عین حال که جزء بخش خصوصی هستید اما نگاه شخصیتان مانند افراد دولتی است و خواهش بنده این است که نوع نگاه نسبت به این موضوع تغییر خواهد کرد و در بخش قابل توجهی از تولید نگاه سرطانی وجود دارد اما نباید برخی بخش‌ها را که رونق خوبی دارد با این موضوع یکی کرد چرا اصرار دارید این محصول را تولید کنیم حتی با هزینه‌های بسیار زیاد و اکنون 55 شاخه از بخش صنعت الان 10 شاخه آن سودآور است و مابقی زیان‌ده هستند.

رجالی در پاسخ به این اظهارات گفت: مشکل تورمی است که نظام بانکی و عوامل خارجی در آن مؤثر هستند اگر می‌خواهیم نظام بانکی اصلاح شود تورم و نرخ بهره کاهش یابد هیچ راهی نداریم مگر اینکه با دنیا تعامل کنیم که این اتفاق در حال رخ دادن است و همه ما باید از دولتی که نماینده مردم است حمایت کنیم تا اتفاقی که مدنظر است رخ دهد و بسیاری از مشکلات کشور که شامل تولید بانکها است که در واقع با دنیا مانند دیگر کشورهای دنیا شود.

وی ادامه داد: توقع ما از نظام بانکی این است که همه آحاد مردم را حمایت کند، نظام بانکی به گونه‌ای پرورش می‌یابد و پولدار می‌شود که تولید در مقابل آن در حال نابودی است.

نتاج نیز در پاسخ به این اظهارات گفت: در حوزه‌های بانکداری و تولید مطمئناً یکی از اقداماتی که باید انجام شود این است که تولید بهره‌ور در کشور شناسایی شده و روی آنها سرمایه‌گذاری شود و با توجه به اینکه منابع مالی محدود است باید اولویت‌ها در نظر گرفته شود. در بانکداری غیردولتی این مباحث خود به خود انجام می‌شود و این مبحث بیشتر در خصوص بانکهای دولتی گفته خواهد شد.

اعتبارسنجی و بررسی فنی طرح‌های اقتصادی و توجیه مالی آن قطعاً برای بانکها مهم بوده و در صورت اثبات این موضوع مورد توجه برای پرداخت تسهیلات قرار می‌گیرد.

نکته دیگری که مؤسسات پولی و بانکها باید به آن بپردازند تخصیص منابع باید متناسب با میزان ریسک فرد متقاضی تسهیلات باشد و اینکه گفته می‌شود بسیاری از تولید کنندگان در صف گرفتن تسهیلات هستند و یا وامی پرداخت نمی‌شود دلیل آن افزایش حجم ,معوقات بانکی, بوده و سه، چهار سالی است که به این سمت رفتند و هر چه تسهیلات خردتر باشد ریسک معوقات آن کمتر است و اینکه چرا تضمینات دریافت می‌شود برای بازگشت تسهیلات است و این حق را باید داد در صورتی که تضمین کافی وجود نداشته باشد این وکالت و بازگشت سرمایه با مشکل مواجه می‌شود و بالا بودن حجم معوقات نشان می‌دهد یکی از دلایل آنها ضعیف بودن تضمین‌های بانکی است بنابراین صنعتی که بازدهی و سوددهی آن بالا باشد قطعاً مورد توجه بانکها است اما برخی طرح‌ها ذاتاً توجیه اقتصادی ندارند و حتی اگر منابع مالی با نرخ سود صفر درصد پرداخت شود باز هم این شاخه از صنعت زیان‌ده خواهد بود و نمی‌توان همه تقصیرها را به دوش بانکها گذاشت.

منبع: فارس نیوز

*1 پی نوشت: مستدرك الوسائل، ص 173، نوادر و اثنی عشریه، سیدمحمد حسینی عاملی، ص155.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. چرا جوسازی می کنید؟ بهره های بانکی همه در قالب عقود مشخص اسلامی دریافت و پرداخت می شوند و افتخار بانکداری ایران اقدام بر پایه بانکداری اسلامی است. ای کاش اقتصاد هم بخوانید. وقتی تورم 40 درصد است یعنی ارزش پول امسال ما 60 درصد سال قبل است پس بانکها حتی اگر 40 درصد سود هم بگیرند هنوز پول را به رایگان در اختیار مشتریان خود قرار میدهند. بانکداری یک علم نوین است که بدون آن یک کشور به فلاکت و قحطی دچار می شود. یک سوال ساده دارم به نظر شما چه چیزی را باید جایگزین بانک کرد؟ آیا اساسا به این نکته توجه دارید که با وجود پول امروزی بانکها مانند ریه های تنفسی اقتصاد هستند؟

    1. خبر در سایت فارس درج شده و ما آن را بازتاب کرده‌ایم.(لینک دقیق منبع در انتهای خبر موجود است) پس علاوه بر ما بزرگانی هستند که مانند ما می‌اندیشند. ضمنا اگر بنده که در حال پاسخگویی به نظر شما هستم چیزی از اقتصاد ندانم اما استادهای بزرگی مانند دکتر حسن سبحانی وجود دارند که از حامیان معنوی این جنبش محسوب میشوند. در حوزه نیز مراجع عالی قدر تقلید بسیار در این باب موضع گیری کرده اند.پس نمیتوانید ما را به انجام عمل شاذ و اقوال التهاب بر انگیز متهم کنید. در مورد مثال شما در حوزه مباحث فقهی سنگینی در حال بحث است . البته که در دانشگاه بدون نگرش به حلال و حرام و عاقبت انسانها برای خودشان فتواها داده اند و ربا را بر سر سفره ها آورده اند.
      در مورد اینکه بدون بانکداری می شود زندگی کرد:

      سوال شما به بهت شما از این نکته بر می گردد که نکند این حرفها شاید درست باشد(فرض محال که محال نیست) آنروز بدون بانک چه کنیم؟؟؟!!!

      ** نکته: وقتی می گوئیم بانک حذف شود نه اینکه همه کارهایی که در بانک وجود دارد حذف شود و برگردیم به مبادله کالا با کالا! خیر پول و واسط مبادله دو کالا خواهد بود اما چون تغییر و تحول در این سازوکار بسیار فراتر از تصور عام جامعه است می گوئیم عملا بانک حذف شده.(طرح جایگزین وجود دارد)

      روشی که ما در جنبش پیش گرفتیم بیدار کردن افراد جامعه است تا بدانند این سینه به ذات الریه و سیاه سرفه دچار شده! همین را که بدانند و طالب این بشوند که حالا چکار کنیم. گام بعدی بر اساس سنتهای لایتغیر الهی برداشته خواهد شد ان شا الله (إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ)
      ——————————————-
      *** لطفا به مواضع ربا در بخش مواضع سری زده و نظرات بزرگان را ببینید و کتاب مواضع را از کتابخانه دانلود کنید (منبع مطالب بطور مستند موجود است)
      **در صورت امکان مطالب واسط پول نوری را مشاهده کنید و مطالب شورش علیه طمع را سر فرصت ببینید
      *(فرض محال محال نیست) فرض بگذارید حرف ما درست باشد. یک نگاهی به اجتماع بیاندازید ….