با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
آیت‌الله نوری همدانی: اگر پول‌ها در بانک‌ها بماند؛ اقتصاد اسلامی نیست

آیت‌الله نوری همدانی: اگر پول‌ها در بانک‌ها بماند؛ اقتصاد اسلامی نیست

 آیت‌الله حسین نوری همدانی در دیدار با شرکت کنندگان در سومین دوره ائمه جماعات شرکت کننده در دوره سفیران آسمانی اظهار کرد:اقتصاد اسلامی این است که پول‌ها به جای ماندن در بانک‌ها، در راه اقتصاد و صنعت و تجارت به حرکت بیفتد.

این مرجع تقلید افزود: شغل طلبگی، عالی‌ترین و پر برکت‌ترین در میان شغل‌ها است که به لطف خداوند متعال برای ما فراهم شده است و چه شغل دیگری را می‌توان یافت که در آن سرباز امام زمان(عج) باشیم و اشتغال ما قال الصادق(ع) و قال الباقر(ع) باشد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره فرموده‌اند که شغل طلبگی برای من از همه شغل‌ها بالاتر است و این برای ما درسی است که قدر این شغل را بدانیم.

آیت‌الله نوری همدانی، طلاب را به چند نکته تربیتی فراخواند و گفت: طلاب باید دانش زیادی داشته باشند و مطالعه بسیار زیادی انجام دهند. همان طور که یک رزمنده برای حضور در میدان جنگ، با انواع سلاح‌های مورد نیاز آشنا می‌شود، طلبه نیز برای حضور در میدان علمی، باید با سواد باشد و خوب درس بخواند.

این مرجع تقلید، اخلاص را شرط حضور در میدان طلبگی دانست و افزود: باید هر چه که داریم، در طبق اخلاص قرار دهیم و از جان و مال و هر چه خداوند به ما داده است، دریغ نکنیم تا در این راه موفق باشیم. شغل طلبه‌ها، ادامه راه انبیاء و اولیاء است و مردم نیز می‌خواهند همان اخلاق و علمی را که انبیاء و ائمه علیهم السلام داشته‌اند، از شما ببینند و از این رو، باید به سمت معنویتی بروید که شیخ مفید و شیخ طوسی و شیخ صدوق داشته‌اند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم طلاب را به داشتن همت بلند فراخواند و تصریح کرد: انسان با همت بلند می‌تواند به آنچه می‌خواهد، برسد و در این راه علاوه بر همت بلند، باید از تنبلی و سستی پرهیز کرد، چراکه تنبل‌ها هیچ گاه پیشرفت نمی‌کنند و با همت بلند و تلاش بسیار، باید در راه خدا گام برداشت.

آیت‌الله نوری‌همدانی تأکید کرد: صحیفه سجادیه، قرآن و حدیث و نهج البلاغه باید محل مراجعه دائمی شما طلاب باشد و اگر یک حدیث را درست معنا کنید و توضیح بدهید، ارزش بسیار زیادی دارد. این کار با مطالعه و یادداشت برداری از جوانی ممکن می‌شود تا در آینده به آن مراجعه کنید.

وی طلاب را به یادگیری ادبیات عربی توصیه کرد و گفت: کار ما و شما، قلم و بیان است و از این رو باید در ادبیات عرب، قوی باشید. هیچ وقت خودتان را از علم جدا نکنید و با حوزه‌ها مرتبط باشید. اگر در حوزه هم نیستید، با یکدیگر هر روز مباحثه داشته باشید تا علم را حفظ کنید زیرا علم فرّار است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: دنیای امروز با مشکلات فراوانی روبه‌رو است و تنها کشورهای اسلامی نیست که مشکل دارند بلکه کشورهای غیر اسلامی نیز گرفتار هستند. تا کسی در مکتب تخصص و مهارت نداشته باشد، نمی‌تواند در جامعه اثرگذار باشد و امام راحل چون یک فقیه بود و بعد سیاستمدار، مجاهد، انقلابی و تاثیرگذار شد به ندای مردم جهان پاسخ گفت.

آیت‌الله نوری همدانی افزود: تا زحمت نکشید و باسواد نشوید، نمی‌توانید پاسخگوی احتیاجات امروز جامعه باشید و در برابر همت و اراده انسان، به ویژه جوانان، هر چیزی آسان است. برخی از علما در سنین بالا شروع به یادگیری کردند و حتی کم حافظه بودند اما با زحمت بسیاری که کشیدند و جدیتی که از خود نشان دادند، در صف علمای بارز و برجسته قرار گرفتند.

وی طلاب را به ارتباط مخلصانه و صحیح با مردم فراخواند و گفت: مکرر گفته‌ام که شناخت اهداف، ارکان، ثمرات و آسیب‌های انقلاب از جمله وظایف اصلی همگان است. قبل از انقلاب، اسلام را به حاشیه رانده بودند و نخستین رکن انقلاب، بازگرداندن اسلام به میان مردم بود. یکی از انواع معارف اسلامی، معارف اقتصادی است و باید بدانیم که اسلام یک معارف اقتصادی دارد که اگر عملی شود، فقر به کلی ریشه کن می‌شود. اسلام تمام انفال را در اختیار خدا، پیغمبر و امام و قائم مقام ایشان قرار داده است.

این مرجع تقلید افزود: اقتصاد اسلامی این است که پول‌ها به جای ماندن در بانک‌ها، در راه اقتصاد و صنعت و تجارت به حرکت بیفتد. اسلام معارف فرهنگی نیز دارد و معارف حکومت نیز جزء دیگر معارف اسلام است. اگر شما در همه موضوعات معارف اسلامی متخصص باشید، در کار خود موفق خواهید بود. البته برخورد مهربانانه و متواضعانه و کریمه با مردم نیز امر لازمی است زیرا رکن دوم انقلاب بعد از اسلام، مردم هستند. 

آیت‌الله نوری‌همدانی تصریح کرد: مردم سلاح این انقلاب هستند و ما به سبب حضور مردم، نیازی به سلاح هسته‌ای نداریم. سومین رکن انقلاب نیز ولایت فقیه است و با این سه رکن، انقلاب اسلامی پیروز شد و به حیات خود ادامه می‌دهد.

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام/