با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
رئیس کمیسیون اصل۹۰: مشکل ربوی بودن نظام بانکی بر کسی پوشیده نیست / مشکل بانک ها فقط ربا نیست

رئیس کمیسیون اصل۹۰: مشکل ربوی بودن نظام بانکی بر کسی پوشیده نیست / مشکل بانک ها فقط ربا نیست

 رئیس کمیسیون اصل۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل در شبکه بانکی فقط ربا نیست بلکه آنها زیر سایه مقام نظارتی نیستند.

 

محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل90 مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از منتقدان طرح اصلاح عملیات بانکی بدون ربا در رادیو اقتصاد، اظهار کرد: مطالعاتی که تاکنون در خصوص عملیات بانکی بدون ربا در دستور کار مجریان این طرح قرار گرفته است، تا به امروز کافی نبوده است و گرهی از مشکلات اساسی نظام بانکی کشور باز نمی کند زیرا در این نظام بانکی، تمامی ساختار دچار مشکلات عدیده ای است که باید فعالیت و اهداف این سیستم اعم از بانک مرکزی، بانک ها و نظام مدیریت پولی، هدفمند و اسلامی شود.

وی ادامه داد: مشکل ربوی بودن نظام بانکی نیز بر هیچ کسی پوشیده نیست و حتی علما نیز بارها متذکر شده اند اما باید نگاه ما به واقعیت های مجموعه بانکداری باشد که نقش اصلی و اساسی آن حمایت از تولید و اقتصاد است ؛ با ارزیابی کوتاهی در می یابیم که امروز نظام بانکی کشور با واقعیت ها و نیازها فاصله بسیار زیادی دارد و در طرح ارائه شده که امروز در مجلس وجود دارد، هیچ کدام از بندهای آن مشکلات روز نظام بانکی را پاسخ نمی دهد.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در خانه ملت با اشاره به اینکه شاید تنها ذره ای از مشکلات سیستم بانکی تصحیح شود، گفت: در بهترین حالت ارزیابی، اگر همین رویکردی که امروز به عنوان صورت جلسه در دست منتخبان ملت وجود دارد، بخواهد رنگ و بوی اجرایی شدن را به خود ببیند، شاید به غیر از 15 تا 20 درصد تغییر، ماهیت و روش های بانکی کشور دچار تغییر نشود.

وی با اشاره به بعضی از مشکلات این طرح خاطرنشان کرد: برای مثال امروز میان بانک ها و فعالان اقتصادی واسطه ای ایجاد شده است که بنگاه های اقتصادی باید از طریق موسسات مالی ابتدا اعتبارسنجی شوند و این به معنای افزوده شدن دیوان سالاری های بانکی است.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی افزود: از سوی دیگر، مشکلات بانکی و نحوه ورود بانک ها در عرصه های حمایت از تولید، کاهش سود بانکی و بحث اخذ جرایم و تاخیرهای معوقات نیز چندان روزنه ای دیده نمی شود.

پورمختار تاکید کرد: در جمع آوری و تدوین این طرح مهم در نظام بانکی کشور، کارشناسان بانکی حضور نداشتند و تصمیمات آنها چندان در این طرح لحاظ نشده است و طبیعتا در ادامه طرح اصلاح عملیات بانکداری بدون ربا، مشکلات فراوانی ایجاد می شود.

نماینده مردم در خانه ملت همچنین افزود: طبیعتا پس از مخالفت ها، این طرح به اصل85 می رود و معنای آن هم بدین گونه است که باید در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی و تصویب شود ؛ حدنصاب حضور در کمیسیون ها دو سوم حضور نمایندگان است و با توجه به اینکه در روزهای پایانی فعالیت مجلس نهم به سر می بریم شاید در بهترین شرایط تایید و تصویب یک طرح، 11 نفر در کمیسیون به این طرح رای مثبت دهند، آیا برای تصویب طرحی که نظام بانکی را تحت تاثیر خود قرار می دهد، این تعداد رای کافی است.

وی در ادامه گفت: از طرفی دیگر، زمانی که خواستار اظهار نظر بانک مرکزی شدیم، این بانک نیز با مخالفت اذعان کردند که دیدگاه های بانک مرکزی در این طرح لحاظ نشده است و دولت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم با این طرح مخالف بودند، باید قبول کنیم که در این طرح دوستان متخصص اقتصادی اتفاق نظر داشتند نه متخصصان نظام بانکی.

وی افزود: برای تصویب این طرح نباید عجله ای کرد و باید با دیدگاه کارشناسان، اصلاحات اساسی و واقعی انجام بگیرد و سپس در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح شود.

پورمختار گفت: مواردی که تا امروز مطرح شد، هیچ تغییری را در روش بانکداری کشور ایجاد نمی کند زیرا تصمیم گیر نظام بانکی هنوز بانک ها هستند و اینکه تسهیلات و منابع مالی بانکی چگونه هزینه می شود و آیا نظارتی هست یا نیست، امروز به عنوان مسئله نظام بانکی شناخته می شود ؛ از سوی دیگر باید تاکید کنیم که سازوکار نظارت بانکی امروز هم وجود دارد اما در اعمال نظارت ضعف وجود دارد.

وی افزود: سازوکارهای نظام بانکی باید به گونه ای مطرح و باز تعریف شود که بانک ها در قبال فعالیت های خود مسئول باشند و ناظران بانکی در صورت گزارش ندادن تخلف های بانکی جریمه شوند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/