با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
پرداخت 90 درصد تسهیلات به 10 درصد مردم / نصف مردم علاقه‌ای به دریافت وام ندارند

پرداخت 90 درصد تسهیلات به 10 درصد مردم / نصف مردم علاقه‌ای به دریافت وام ندارند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط باید ساختار سیستم بانکی اصلاح شود، گفت: اگر بنگاه‌های کوچک و متوسط مورد توجه قرار نگیرد حتی با افزایش رشد اقتصادی، فقر و بیکاری از بین نمی‌رود.

 

علی ربیعی در همایش نقش بانک‌های توسعه‌ای در توسعه و رونق اقتصادی با بیان اینکه من متخصص بانک نیستم و از نظر وزارتخانه تعاون، کار و رفاه به مقوله بانک نگاه می‌کنم، اظهارداشت: بانک‌ها نقش مهمی در توسعه و فقرزدایی دارند.

وی افزود: بنده می‌دانم که همه دستورالعمل‌ها، کنترل دستمزدها و درخواست تسهیلات به سمت بانک‌های دولتی و توسعه‌ای می‌آید و با علم به مشکلات بانک‌ها این مسائل را مطرح می‌کنم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یک بررسی کارشناسی نشان می‌داد که 90 درصد سپرده‌های ما کمتر از 100 میلیون تومان است و بیش از 80 درصد سپرده‌ها کمتر از 50 میلیون تومان است، گفت: همچنین 50 درصد مردم تاکنون هیچ‌گونه تسهیلاتی دریافت نکرده‌اند و 90 درصد تسهیلات به 10 درصد مردم اختصاص می‌یابد و همچنین 80 درصد وام‌ها کمتر از 50 میلیون تومان است.

به گفته وی، بخش زیادی از مردم قدرت پس‌انداز ندارند چرا که هزینه‌ها امکان پس‌انداز را از مردم گرفته است.

ربیعی با بیان اینکه مطالعات نشان می‌دهد اعطای تسهیلات بانکی تاثیر زیادی بر رشد اقتصادی نداشته است، گفت: با توجه به اینکه اقتصاد ایران با پدیده رشد اقتصادی بدون اشتغال مواجه شده طیف وسیعی از مردم تحت تاثیر رشد اقتصادی قرار نمی‌گیرند. به عنوان مثال برای راه‌اندازی یک پتروشیمی بزرگ تسهیلات 12 هزار میلیاردی پرداخت می‌شود در حالیکه میزان اشتغال آن 1000 نفر است.

وی با تاکید بر اینکه کمترین میزان اشتغال در بخش‌های بنگاه‌های بزرگ و سرمایه‌بر است، تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم در حوزه اعطای تسهیلات این است که باید ساختاری متناسب با تسهیلات برای بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط در شبکه بانکی ایجاد کرد و به عبارتی دیگر نظام مالی ساختاری متناسب برای ایجاد اشتغال ندارد و برای ایجاد اشتغال بزرگ از ظرفیت‌های سیستم بانکی نمی‌توانیم استفاده کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ضرورت تغییر رفتاری و ساختاری نظام بانکی و تأمین مالی افزود: با ایجاد ساختار جدید می‌توان برنامه‌ریزی کرد که تسهیلات به سمت بنگاه‌های کوچک و متوسط برود و بانکداری مبتنی بر رشد مستمر و فراگیر اقتصاد باشد.

ربیعی تاکید کرد: اگر بنگاه‌های کوچک و متوسط مورد توجه قرار نگیرند در صورت افزایش رشد اقتصادی فقر و بیکاری از بین نخواهد رفت چرا که توسعه با دودکش‌های بزرگ و ساختمان‌های وسیع رخ نمی‌دهد و باید توسعه را از درون روستاها و شهرها ایجاد کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام/