با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
ابراهیم رزاقی: بانک‌ها فاسداند و در خدمت تولید نیستند

ابراهیم رزاقی: بانک‌ها فاسداند و در خدمت تولید نیستند

ابراهیم رزاقی با بیان اینکه رکود اقتصادی فعلی به اقشار متوسط و ضعیف جامعه فشار وارد کرده است، اظهار داشت: دولت باید اعلام کند که برنامه مشخص اقتصادی دارد یا خیر؛ البته بسیاری معتقد هستند دولت برنامه‌ریزی اقتصادی ندارد، اخیراً هم رئیس جمهور اعلام کرد برنامه دولت جاده‌سازی، بندرسازی، ریل‌سازی، ساخت مسکن و اشتغال نیست و باید این اهداف از سوی بخش خصوصی محقق شود.

وی گفت: کاملاً مشخص است‌ نظریه‌ سیاست‌‌های تعدیل اقتصادی که هاشمی رفسنجانی در سال‌های گذشته بر آن اعتقاد داشت‌ در دوره روحانی نیز در حال اجرا شدن است ضمن آنکه دولت احساس مسئولیتی در قبال مشکلات اقتصادی ندارد و حتی این سیاست‌های گذشته را امروز در قالبی گسترده‌تر اجرا می‌کند.

رزاقی گفت: صندوق بین‌المللی پول 170 کشور را تحت فشار قرار داده است و اغلب مسئولان آن که حاصل انقلاب‌‌های رنگی و البته آمریکایی هستند این سیاست‌ها را تحمیل و پیاده کرده‌اند، در حالی که آمریکا با وجود آنکه یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان است آن طور که باید سیاست‌های صندوق بین‌المللی را اجرا نکرده است مثلاً آمریکا کلاً از تولید داخل خود حمایت می‌کند.

* خام‌فروشی و عدم شفاف‌سازی مالیاتی از مشکلات اقتصاد ایران

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه تولیدکننده داخلی ما در حال نابودی است، افزود: کشور آمریکا به صورت مستقیم به تولیدکنندگان خود و کشاورزان‌ یارانه اختصاص می‌یابد، سالانه 100 میلیارد دلار یارانه در آمریکا به کشاورزان اختصاص می‌یابد و همچنین تولیدکنندگان صنعت به شکل‌های مختلف حمایت می‌شوند.

این استاد دانشگاه ادامه داد:‌ وقتی واردات فولاد از چین موجب بروز بحران برای تولیدکننده آمریکا شد،‌ 250 درصد تعرفه گمرکی به واردات این قلم کالا اختصاص داد که امکان ورود نداشته باشد و در واقع دولت‌ها در همه جا از تولید ملی حمایت می‌کنند.

رزاقی اظهار داشت: این رشد تولید داخلی نیازمند مواد خام اولیه، نفت، گاز و از این قبیل است‌ بنابراین کشوری مثل آمریکا سیاستی اتخاذ می‌کنند که کشورهای دنیا خام‌فروش باشند نظیر ما که نفت، مواد اولیه پتروشیمی و معدنی را به صورت خام می‌فروشیم ضمن آنکه آمریکا سیاست اتخاذ کرده است که تا جایی که امکان دارد‌ کشورها صنعتی نشوند و فقط تولید آمریکا را بخرند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: هیچ دولت‌ سرمایه‌داری، درآمد خود را از خام‌فروشی به دست نمی‌آورد بلکه درآمد از حصول مالیت‌ها، حاصل می‌شود که با دو هدف انجام می‌شود اول تأمین درآمد برای هزینه‌های دولت از محل مالیات خواهد بود ضمن اینکه‌ دولت‌ها با اخذ مالیات در فعالیت‌های غیر تولیدی، چون سود بالاتری از فعالیت تولیدی دارند، شرایطی را به وجود می‌آورند که سرمایه‌ها به سمت تولید حرکت کند.

* دلار ارزان کمر تولیدکننده داخلی را شکست

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: اما متأسفانه امروز در کشور ما این موارد (جلوگیری از خام فروشی و شفاف‌سازی مالیاتی)‌ رعایت نمی‌شود ما مواد اولیه را خام می‌فروشیم و دلار‌های آن را به واردات اختصاص می‌دهیم و آن هم به قیمت ارزان، که آفتی برای تولید داخل محسوب می‌شود.

رزاقی گفت: نه تنها از تولیدکننده داخلی حمایت نمی‌کنیم بلکه واردات ارزان‌قیمت هم داریم بنابراین تولیدکننده هم از تولید صرف‌نظر کرده و واردکننده می‌شود ضمن آنکه از کسانی که سرمایه‌های بالا دارند و در تولید هزینه نمی‌کنند، مالیات نمی‌گیریم.

این استاد دانشگاه بیان کرد: حتی اگر به معنای واقعی می‌خواستیم سیاست اقتصادی لیبرالی آمریکایی را پیاده کنیم، دولت‌های ما نباید اینگونه عمل می‌کردند.

وی افزود: دولت شیفتگی خاصی به آمریکا و تئوری آمریکایی دارد ضمن آنکه با این وضع در کشور مشاهده می‌شود که انگار دولت مخالف استقلال اقتصادی ایران و مخالف انقلابی‌گری ایران هستند؛ حتی در این دولت کسانی که این اعقتادات را دارند ‌‌تقویت می‌شوند ضمن آنکه سرمایه‌داران تشویق می‌شوند و به همین دلیل از آنها مالیات اخذ نمی‌شود.

رزاقی گفت: نتیجه این می‌شود که برخلاف اصول قانون اساسی مبنی بر اینکه تأمین مسکن، کار، خوراک، پوشاک، بیمه، درمان و بهداشت برعهده دولت است این قانون اجرا نمی‌شود ضمن آنکه باید هر فرد با یک نوع کار کردن، درآمد خود را حاصل کند.

* فقط 32 درصد جمعیت کشور شاغل هستند

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه استثمار در ایران ممنوع است، گفت: حدود 6 میلیون نفر در ایران اجاره‌نشین هستند که بسیاری از آنها نیمی از درآمد خود را به اجاره‌خانه اختصاص می‌دهند ضمن آنکه براساس آمار رسمی 6.5 میلیون بیکار داریم و در واقع 32 درصد جمعیت کار کشور شاغل هستند البته این میزان اشتغال هم به همان روش آمریکایی محاسبه می‌شود یعنی در آخرین آمارگیری، اگر کسی در هفته آخر یک ساعت هم کار کرده باشد شاغل محسوب می‌شود و این بی‌معنی است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: امروز 15 تا 20 میلیون از جمعیت کار کشور بیکار هستند اما دولت به شکل‌های مختلف این رقم بیکاری را می‌پوشاند از سوی دیگر شاغلان هم به دلیل میزان درآمد کم، مجبور هستند در دو یا چند شغل فعالیت کنند و این دو جا کار کردن یعنی کاهش بهره‌وری فرد.

رزاقی ادامه داد: در این دوره 1300 میلیارد دلار واردات داشتیم و اگر طبق ضوابط سازمان ملل عمل می‌کردیم (یعنی هر 10 هزار دلار یک شغل) باید 130 میلیون شغل ایجاد شود در حالی که در این 21 سال، 13 میلیون شغل ایجاد کرده‌ایم ضمن آنکه نصفی از این رقم دلالی و واسطه‌گری است.

وی افزود: شاغلان ما هم به معنای واقعی شاغل نیستند ضمن آنکه در شغل‌های موجود تولیدکنندگان هم بیشتر به مونتاژ روی آورده‌اند یعنی مواد اولیه ماشین‌آلات وارد می‌شود و اینجا فقط سرهم بندی می‌کنیم.

این استاد دانشگاه بیان کرد: حتی گوشت و شیری را هم که تولید می‌کنیم کاملاً تولید داخل نیست زیرا علوفه را از خارج وارد می‌کنیم، مرغ و روغن را از خارج وارد می‌کنیم و همه مواد اولیه روغن را از خارج تهیه می‌کنیم و این فضای مناسبی برای کسب و کار نیست.

وی اظهار داشت: وقتی رئیس جمهور اعلام می‌کند اشتغال وظیفه ما نیست یعنی قانون اساسی را قبول ندارد در حالی که وی با توجه به همین قانون اساسی رئیس جمهور شده است.

رزاقی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر استقلال همه جانبه گفت:‌ نه تنها به سمت استقلال بیشتر نرفته‌ایم بلکه استقلال کمتری در اقتصاد داریم و اشتغال در 3 سال گذشته متوقف شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا دولت کاری نمی‌کند تا اشتغال ایجاد شود؟ توضیح داد: دولت که بی‌توجه است اما نمایندگان مجلس وقتی متوجه چنین فاجعه‌ای در کشور می‌شوند باید دولت را استیضاح کنند در حالی که این کار انجام نمی‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به سخنان رهبری مبنی بر اظهار شرمندگی ایشان در قبال بیکاری جوانان، بیان کرد: روستاها خالی از سکنه و امکانات شده‌اند و همه به حاشیه‌ شهرها هجوم آورده‌اند و بیکاری هم در کشور موج می‌زند و تعجب می‌کنیم چرا مسئولان با این آمار و ارقام به فکر نمی‌افتند؟ البته به نظر می‌رسد چون به فکر سرمایه‌داری لیبرال هستند کاری هم به اقشار ضعیف و متوسط ندارند در حالی که به عنوان مسئول جمهوری سلامی ایران سوگند یاد کردند از منافع ملت دفاع کنند.

رزاقی گفت: به نظر می‌آید علاوه بر تمایل شدید دولت به اقتصاد لیبرال آمریکایی، مسئولان آثار بحران‌زای بیکاری در کشور را جدی نمی‌گیرند. شاید هم عمداً‌ جدی نمی‌گیرند تا به فروپاشی ایران منجر شود.

وی با بیان اینکه یارانه 45 هزار تومانی امروز 15 هزار تومان هم ارزش خرید ندارد، بیان کرد: 70 درصد مزدبگیران ما زیر خط فقر قرار دارند ضمن آنکه 11 میلیون جوان داریم که به علت مشکلات اقتصادی قادر به ازدواج نیستند و اگر هم شاغل باشند این حقوق تنها کفاف زندگی تک‌نفره و اجاره‌نشینی آنها را می‌دهد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: در سیاست‌های لیبرالی سرمایه‌داری هر کس به دنبال سود خود می‌رود و این سیاست در کشور ما نیز امروز اجرا می‌شود و اغلب به دنبال فعالیت‌هایی هستند که سود 100درصدی دارد نه سود 10 تا 20 درصدی.

رزاقی با بیان اینکه قانون مالیات به دقت در کشورهای آمریکایی و اروپایی اجرا می‌شود، گفت: این مالیات‌ها موجب می‌شود سرمایه‌ها به سمت تولید رود در حالی که در ایران اجرا نمی‌شود.

* فقط 25 درصد درآمد دولت از محل مالیات است/ دولت از سرمایه‌داران مالیات نمی‌گیرد

این استاد دانشگاه گفت: چون مسئولان ما با مالیات درآمد خود را تأمین نمی‌کنند شرایطی به وجود می‌آید که از وضع ساختاری استفاده می‌کنند و زمان شاه هم اینگونه بود؛ اینکه مالیات نمی‌گیرند چون می‌خواهند عده‌ای تقویت شوند در حالی که مالیات از کارمندان، کم‌درآمدها و فقرا به دقت گرفته می‌شود اما سرمایه‌داران مالیات نمی‌دهند و این به آن دلیل است که دولت با سرمایه‌داران همسو و هم‌منافع است.

وی با بیان اینکه حدود 25 درصد درآمد دولت از مالیات است، اضافه کرد: بقیه درآمد دولت حاصل از خام‌فروشی و صادرات مواد اولیه خام نظیر نفت خام، مواد پتروشیمی و مواد معدنی به صورت خام است.

* نرخ دلار بر اساس تورم داخلی محاسبه نمی‌شود/ دولت دلار را ارزان می‌فروشد

رزاقی ادامه داد: مشکل دیگری که امروز در اقتصاد داریم این است که نرخ دلار این مواد خامی که صادر می‌شود نسبت به تورم داخلی ارزان تعیین می‌شود؛ تا سال 1348 چون تورم در داخل 2 تا 3 درصد بود سیاست دولت شاه که نرخ دلار را 7 تومان تعیین کرده بود چندان بحران‌زا نبود اما از سال 1348 که درآمد نفت ایران افزایش یافت و به یک میلیارد ‌رسید و بر اثر خرج‌های دولت تورم رخ داد و مالیات هم اخذ نشد، به تدریج نرخ ارز بحران‌زا شد، ریال تنزل یافت و نرخ دلار هم تقریباً ثابت ماند و آن را ارزان نگه داشتند که به تعطیلی تولیدی‌های داخلی انجامید.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: دلار ارزان شرایطی به وجود می‌آورد که هر کالایی از خارج وارد شود تولیدکننده داخلی نمی‌تواند با آن مقابله کند همین داستان از سال‌های پس از رحلت امام آغاز شد و دلار به 800 تومان و سپس 1000 تومان رسیده و امروز به 3000 تومان رسیده است و هیچ‌گاه دولت‌ها نرخ دلار را براساس تورم داخلی محاسبه نکرده‌اند.

این استاد دانشگاه گفت: دولت مدعی است بازار باید نرخ‌ دلار را تعیین کند؛ کدام بازار؟ فروشنده اصلی دلار دولت است و هیچ کس دلار به دولت نمی‌فروشد چون دولت بسیار ارزان می‌خرد و البته خودش هم ارزان تهیه کرده است؛ در همین کشور چین دلار به قدری گران قیمت‌گذاری می‌شود که برای هیچ واردکننده‌ای ارزش ندارد دلار حاصل از صادرات را صرف واردات کند.

رزاقی بیان کرد: دلار به قدری در کشور ما ارزان است که هر کس دلار را به دست می‌آورد (عموماً‌ از طریق خرید از بانک‌ها) آن را صرف واردات می‌کنند و در این بین، دلال و واردکننده از محل واردات یک دلار کالا، حدود 6 هزار تومان سود اخذ می‌کند چون قیمت واقعی امروز دلار در کشور باید 9 هزار تومان باشد و هر کسی که با این دلار واردات انجام دهد در واقع 6 هزار تومان یارانه می‌گیرد حتی آن گردشگری هم این دلار را صرف گردشگری در خارج می‌کند یارانه می‌گیرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: در این فضا دولت علاوه براینکه خام فروشی را در دستور کار قرار داده است دلار را ارزان تهیه کرده است که هر دو ضد تولید داخل است.

این استاد دانشگاه با تأکید براینکه باید دلار توسط دولت گران فروخته شود، گفت: دلار وسیله‌ای گران‌بها تلقی شود به خصوص در شرایطی که نفت در هر بشکه 100 دلار به حدود 30 دلار رسیده است.

رزاقی گفت: دولت باید برای دلار‌هایی که حاصل می‌کند برنامه‌ریزی دقیق داشته باشد باید یارانه به تولیدکننده اختصاص داده شود تا کالایی که در داخل تولید می‌شود بتواند با مشابه خارجی خود رقابت کند.

وی با بیان اینکه 60 درصد خوراکی‌های مردم وارداتی است، افزود: باید واردات محصولات غیراساسی با دلار 9 هزار تومان باشد البته با مسئولانی که سال‌ها کشور ایران را اینگونه اداره کرده‌اند نمی‌توان استقلال اقتصادی ایجاد کرد چون نظارت منفی می‌کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بانک‌ها فاسد شده‌اند و در خدمت تولید نیستند، گفت: بانک‌ها در خدمت دلالی و واردات و در خدمت فضاهایی هستند که ربطی به دولت ندارد و برای تولیدکننده هم صرف ندارد تسهیلات با نرخ 30 درصد بگیرد.

رزاقی با تأکید براینکه اولین نکته مدیریت، بازخورد است، تأکید کرد: باید روحیه انقلابی‌گری و تخصص در کنار هم توأمان باشد، دولت هم باید از مردم کمک بگیرد و اطلاعات از آنها حاصل کند باید منافع ملی را به مردم بشناسانیم منافع ما در این است که کالای خارجی مصرف نکنیم و کالای خارجی از سوی دولت گران شود. ضمن آنکه بانک‌ها سود کلان از مردم نگیرند.

این استاد دانشگاه گفت: باید امکانات در اختیار تولیدکنندگانی قرار بگیرد که به سود کم قانع هستند؛ باید در خصوصی‌سازی‌ها به نحو احسنت عمل کرد؛ 15 میلیون بیکار داریم، 6 میلیون مستأجر داریم که همه سختی زیاد می‌کشند اما دم نمی‌زنند مگر این دولت،‌ دولت جمهوری اسلامی ایران نیست که به مشکلات آنها رسیدگی کند و شاید هم این دولت، دولت عده‌ای مفت‌خور است که استثمار شدید می‌کنند.

رزاقی ادامه داد: 30 میلیون فقیر در کشور داریم اما در جمهوری اسلامی ایران دم نمی‌زنند چون نظام را قبول دارند.، چون به وحدت اعتقاد دارند بنابراین دولت هم نباید از این اعتقاد آنها سواستفاده کند و اجازه ندهد سرمایه‌داران و زالو صفتان رشد کنند.

وی گفت: باید مطالبه از دولت سازمان‌یافته و قوی انجام شود؛ جذب سرمایه‌گذار خارجی هم به اعتبار و عزت ما ضربه می‌زند و نباید اجازه داد اقتصاد لیبرالی در کشور رشد کند؛ به هر حال دولت بداند شاید همین فقرا روزی به ستوه آمدند و در مقابل دولت ایستادند.

این استاد دانشگاه افزود: قانون اساسی و اندیشه امام باید در دستور کار دولت باشد ضمن آنکه مدیران دلسوز انقلابی بر سر کار باشند نه مدیرانی که دنبال اشرافی‌گری هستند.

منبع:خبرگزاری فارس

انتهای پیام/