با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
ابوالفضل روغنی: نرخ بهره در دنیا ۴ درصد و نرخ سود در ایران ۲۷ درصد است / گران بودن منابع بانکی نمی گذارد تولید قد علم کند

ابوالفضل روغنی: نرخ بهره در دنیا ۴ درصد و نرخ سود در ایران ۲۷ درصد است / گران بودن منابع بانکی نمی گذارد تولید قد علم کند

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران با بیان این که نرخ بهره در دنیا ۴ درصد و نرخ سود در ایران ۲۷ درصد است، گفت: نرخ بالای سود بانکی از مشکلات مهم کسب و کار به شمار می‌رود و مانع ورود ایران به رقابت در بازارهای صادراتی است.

ابوالفضل روغنی اظهار داشت: طبق آخرین پژوهش‌هایی که مرکز پژوهش‌های مجلس انجام داده، مهمترین مشکل فضای کسب و کار، مشکلات بانکی است که منابع گران‌قیمتی در اختیار واحدها قرار می‌دهند و در نتیجه واحدهای تولیدی نمی‌توانند وارد رقابت سخت بازارهای صادراتی شوند.

گران بودن منابع بانکی نمی گذارد تولید قد علم کند

وی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده کالاهای تولید داخل در مقایسه با قیمت‌ کالاهای مشابه خارجی بسیار گران‌تر تمام می‌شود، خاطر نشان کرد: هزینه‌های بالای انرژی (آب و برق) حقوق بالای دولتی، منابع بانکی گران تمامی دست به دست هم داده تا عملاً تولید نتواند قد علم کند.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران گفت: اینکه می‌گویند تسهیلات با بهره کم در اختیار واحدهای تولیدی قرار می‌دهیم، حرفی بیش نیست، چرا که عملاً همان سود 22 درصدی تسهیلات هم تا زمان دریافت برای واحد تولیدی 27 درصد تمام می‌شود، در حالی که در تمام دنیا نرخ بهره بانکی برای تولید بیشتر از 4 درصد نیست.

ریالی از هدفمندی یارانه‌ها به صنعت بازنگشت

وی به این نکته اشاره کرد که حتی دولت هم امکان ورود برای کاهش نرخ بهره تسهیلات را ندارد، چرا که منابع موجود دراختیار دولت نیز اندک و محدود است و حتی همان 16 هزار میلیارد تومانی که برای اختصاص به بنگاه‌های کوچک و زودبازده در نظر گرفته‌اند، نیاز به تفسیر دارد، چرا که در بخشی از توضیحات آن آمده است که از محل هدفمندی یارانه‌ها، مقداری از بودجه این تسهیلات فراهم شود، در حالی که باید پرسید طی چند سال اخیر چقدر از سهم بخش صنعت از محل هدفمندی یارانه‌ها محقق شده است.

وی اضافه کرد: ریالی از محل هدفمندی یارانه‌ها به بخش صنعت بازنگشته است و به نظر می‌رسد، این موضوع نیز حرفی بدون پشتوانه است.

تخصیص منابع به بنگاه‌های کوچک شعاری بیش نیست

روغنی، شرایط صنعت کشور را بحرانی و به گونه‌ای رو به اغما برشمرد و گفت: بخش کارآفرینی کشور در بدترین شرایط خود به سر می‌برد و تخصیص منابعی همچون تسهیلات کم‌بهره به بنگاه‌های کوچک شعاری بیش نیست.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران اظهار داشت: اکنون خیلی از بنگاه‌ها ورشکسته هستند، اما به دلیل وجهه‌ای که اعلام ورشکستگی در آینده فعالیت اقتصادی افراد دارد، سعی می‌کنند از اعلام ورشکستگی خودداری کنند، چرا که همانطور که کسی با فرد معتاد درمان شده کار نمی‌کند، همین برخورد نیز با بنگاه‌هایی می‌شود که اعلام ورشکستگی کرده‌است.

فاینانس خارجی هم گران تمام می شود

وی در پاسخ به اینکه چقدر فاینانس‌های خارجی می‌توانند در تأمین مالی بنگاه‌های ما مؤثر باشند، نیز خاطرنشان کرد: به دلیل وضعیت اروپا، فاینانسورهای خارجی مایلند در کشور ما سرمایه‌گذاری کنند، اما به چند دلیل قیمت اینها هم گران تمام می‌شود، چرا که نرخ ارز مدام در حال تلاطم است، مضاف بر آنکه ریسک سرمایه‌گذاری همچنان بالاست.

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام/