با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
نماینده ولی‌ فقیه در قزوین: اقتصاد مقاومتی باحذف ربا و حرام از بانک ها شروع می‌شود

نماینده ولی‌ فقیه در قزوین: اقتصاد مقاومتی باحذف ربا و حرام از بانک ها شروع می‌شود

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در نشست هم‌اندیشی استادان دانشگاه فرهنگیان که ظهر امروز با موضوع اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل برگزار شد، با بیان اینکه  نمی‌توان در زمین اقتصاد دیگران، نقشه اقتصاد اسلامی را برنامه‌ریزی کرد و پی‌ریزی اقتصادی در این فضا امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: ما باید در حوزه اقتصادی خانه‌هایی که دیوارهای آن کلنگی است و از پول ربوی ساخته شده را خراب کرده و آجرهایی با پول حلال را برای ساخت این خانه اقتصادی به‌کار ببریم.

وی با انتقاد از اینکه در بسیاری از فضاها نگاه‌های ما به مسائل ربوی است، اذعان کرد: متأسفانه در فضای اقتصادی، وعده‌های دینی و الهی ملاک قرار نگرفته‌اند، در این شرایط نمی‌توانیم معمار اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی باشیم که این نگاه با بیانات رهبر معظم انقلاب هیچ همخوانی ندارد.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین ادامه داد: توصیه و تأکید رهبر معظم انقلاب به اجرایی شدن مبانی اقتصاد مقاومتی را باید در کنار حساسیت‌های ایشان درباره ربا و مسائل حرام در حوزه اقتصادی در نظر گرفت.

عابدینی یادآور شد: برگزاری جلسات اقتصاد مقاومتی و ارائه آمار و گزارش بدون در نظر گرفتن فضا و حساسیت‌هایی که باید فضای اقتصاد طبق آن شکل بگیرد، نتایج مناسبی به همراه نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه کلمه اقتصاد از ریشه قصد است، ابراز کرد: نمی‌دانم چرا برخی اصرار دارند که اقتصاد را به میانه‌روی معنا کنند، وقتی کلمه قصد در باب افتعال قرار می‌گیرد یعنی ای انسان‌ها هر کاری می‌کنید در آن قصب (به معنای انجام کار هوشمندانه) را در نظر بگیرید.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین با بیان این‌که کار اقتصادی یعنی فعالیتی که هوشمندانه و با اندیشه و فکر صورت بگیرد، گفت: برای نمونه ما با تأسیس دانشگاه، پذیرش دانشجوها را افزایش می‌دهیم، در این فضا کار اقتصادی یعنی پذیرش دانشجو با شرایط اقتصادی جامعه همخوانی داشته باشد.

عابدینی با تأکید بر اینکه در کار اقتصادی باید چشم‌انداز آینده در نظر گرفته شود، بیان کرد: در سوره لقمان خدای متعال تأکید می‌کند که همه اقدامات ما باید از روی مدیریت و برنامه‌ریزی باشد و همه اعمال ما هوشمندانه انجام شود.

وی تأکید کرد: اگر کلمه اقتصاد را به خوبی کالبدشکافی کنیم، زندگی ما متحول شده و بسیاری از مشکلات معیشتی حل می‌شود.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین اضافه کرد: با تحقیقات میدانی از فضای جامعه و سنجش ساخت و سازهای استان می‌توان از مصارف بی‌مورد اقتصادی جلوگیری کرد؛ ما باید یک بازنگری جدی و عمیق و هوشمندانه نسبت به حوزه اقتصاد داشته باشیم.

* بانک‌ها و پول و ثروت کشور از ظلم، ربا و حرام پاک شوند

عابدینی با تأکید بر اینکه ابتدا باید زمین را شناسایی کرده بعد خانه خود را روی آن بنا کرد، گفت: مسئله‌ای که اقتصاد کشور را با مبانی اقتصاد مقاومتی که مدنظر رهبری است فاصله انداخته، التقاط به مباحث حرام ربوی است، هم‌اکنون برای شروع اقتصاد مقاومتی باید بانک‌ها و پول و ثروت کشور از ظلم، ربا و حرام پاک شوند.

وی تصریح کرد: چرا باید در فضای جامعه عده‌ای از پرخوری جان دهند و عده‌ای از سوءتغذیه؛ این موارد جزو اقتصاد مقاومتی است که باید عدالت اجتماعی در این موضوع جدی گرفته شود.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین عنوان کرد: نکته بعدی این است که مقایسه اقتصاد ایران با شرایط اقتصادی اروپا و امریکا ما را به‌جایی نمی‌رساند، ما باید با حوزه دین این مقایسه را انجام دهیم زیرا این نگاه است که موجب حل مشکلات معیشتی و اقتصادی کشور می‌شود.

* باید نگاه قرض‌الحسنه و سرمایه‌گذاری را احیا کنیم

عابدینی گفت: باید نگاه قرض‌الحسنه و سرمایه‌گذاری را اِحیا کنیم، یعنی به‌جای این‌که به دنبال سودهای کلان برای قرار دادن پول‌های خود در بانک‌ها باشیم با توسعه قرض‌الحسنه که در قرآن هم سفارش شده؛ در این مسیر قدم برداریم.

وی ادامه داد: در آیه 96 سوره اعراف خدای متعال می‌فرماید:” اگر مردم اهل ایمان و تقوا باشند، ما برکات آسمان و زمین را به روی آنها می‌گشاییم.” ما باید با این دید به اقتصاد مقاومتی نگاه کنیم یعنی اقتصاد ما باید روی سفره ائمه ساخته شود.

* نباید جزیره‌ای عمل کنیم

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین تصریح کرد: نکته دیگر این است که جزیره‌ای عمل کردن در حوزه اقتصاد هم نتیجه مفیدی برای ما ندارد یعنی نباید حوزه اقتصاد را از فرهنگ و دیگر حوزه‌ها جدا در نظر گرفت، زیرا قرآن به ما می‌گوید باید همه ابعاد دین را در یک جامعه اسلامی باهم در نظر گرفت.

عابدینی در پایان گفت: آخرین نکته این است که در اقتصاد مقاومتی با نگاه به بیگانگان نمی‌توان حوزه اقتصادی را پویا کرد؛ زیرا در این فضا استقلال ما زیر سؤال می‌رود.

منبع: خبرگزرای فارس

انتهای پیام/