با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
حجت الاسلام رفیعی: ربا، اختلاس و بیعدالتی، آسیب انقلاب اسلامی است

حجت الاسلام رفیعی: ربا، اختلاس و بیعدالتی، آسیب انقلاب اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی پیش از ظهر امروز در بیت مرحوم آیت الله بروجردی، با اشاره به موارد مطرح شده در قرآن در خصوص انبیاء اظهار کرد: یکی از بحث‌های مهم قرآن، بحث انبیاء الهی است و در این کتاب آسمانی در خصوص جنبه‌های مختلف انبیاء همچون ویژگی‌های آن‌ها، دعاهای انبیاء، شیوه دعوت آن‌ها و گفت و گوهای انبیاء با مردم صحبت شده است.

 

وی ادامه داد: در بیش از ۴۰۰ آیه قرآن و ۳۴ سوره این کتاب آسمانی، داستان حضرت موسی آمده است و به جز در خصوص رسول اکرم(ص) درباره هیچ پیامبری به اندازه حضرت موسی اینقدر آیه در قرآن نیامده است و قرآن کریم داستان زندگی حضرت موسی را در پنج مرحله بیان کرده است.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: قرآن کریم در مرحله اول، داستان تولد حضرت موسی را آورد، سپس داستان فرار او از مصر و رفتنش پیش حضرت شعیب را بیان کرد، در ادامه هم قرآن کریم داستان بازگشت حضرت موسی به مصر و دعوت فرعون و قوم بنی اسرائیل به یکتاپرستی را بازگو کرد؛ قرآن در مرحله چهارم داستان نابودی فرعون و نجات بنی اسرائیل را بیان کرد و در آخرین مرحله هم قصه پیشوایی بنی اسرائیل و قدرتی که خداوند به آن‌ها داد، در قرآن کریم آمد.

 

رفیعی تعابیر خداوند در خصوص حضرت موسی را ویژه دانست و افزود: تعابیری همچون موجه، مشمول محبت الهی و کلیم الله در خصوص حضرت موسی در قرآن آمده و ۱۸ دعای حضرت موسی هم در قرآن بیان شده است، این پیامبر الهی در مهم‌ترین دعای خود از خداوند خواست که به او شرح صدر عطا کرده و کارها را برایش آسان کند.

 

وی ادامه داد: شرح صدر به معنی دریادلی و ظرفیت تحمل داشتن است و بسیاری از پیامبران الهی در دعاهای خود از خداوند شرح صدر را خواسته‌اند، دل انسان باید برای زندگی بزرگ شود؛ چند چیز شرح صدر را به دنبال دارد، اول اینکه انسان زیاد قرآن بخواند، دیگر اینکه انسان جواب بدی دیگران را با خوبی بدهد، به این وسیله دشمن انسان هم دوست او خواهد شد، راه دیگر برای رسیدن به شرح صدر، ذکر گفتن است، هر کدام از اسامی خداوند برای خود آثاری را به همراه دارد و کتاب‌هایی هم در خصوص اذکار و آثار آن در کشور چاپ شده است.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به نشانه‌های شرح صدر گفت: رسول اکرم(ص) در پاسخ به سوالی در خصوص نشانه‌های رسیدن به شرح صدر فرمودند، نخستین نشانه این است که انسان زیاد به یاد روز قیامت باشد، نشانه دیگر اینکه انسان به دنیا تعلق زیاد نداشته باشد و نشانه آخر هم اینکه انسان برای مرگ آماده باشد؛ امام خمینی(ره) مشکلات را بزرگ نمی‌دیدند و آرامش بسیار زیادی داشتند، انسان نباید مشکل را بزرگ ببیند، اما برخی متاسفانه، مصیبت‌های کوچک را برای خودشان بزرگ می‌کنند، این در حالی است که در روایات بر صبر تاکید زیادی شده است.

 

رفیعی افزود: انسانی که تقوا داشته باشد و ملاکش در انجام کارها، فقط خداوند باشد، کارها برایش آسان می‌شود، توکل بر خداوند، کارها را برای انسان آسان می‌کند، حضرت موسی به قوم خودش گفت که اگر به دنبال موفق شدن هستید، رمز موفقیت در کمک گرفتن از خداوند و صبر کردن است، خداوند به صابران سلام می‌کند و بدون حساب به آن‌ها ثواب می‌دهد؛ صبر بر معصیت از بزرگ‌ترین صبرها است و فرشتگان به جوانی که چشمش را بر نامحرم می‌بندد، درود می‌فرستند.

 

وی ادامه داد: قوم بنی اسرائیل به حضرت موسی می‌گفتند که ما در زمان فرعون هم سختی می‌کشیدیم و اکنون هم در زمان تو هم سختی به شکلی دیگر برای ما وجود دارد، در زمان ما هم برخی این کلام را در خصوص انقلاب می گویند، این در حالی است که انقلاب ما، یک انقلاب مادی نبود، بلکه انقلاب ارزشی بود و خداپرستی و موحدگرایی بعد از انقلاب رشد کرد، اصلاح اقتصاد هدف اصلی انقلاب اسلامی نبود، گرچه که باید در راستای محقق شدن این هدف تلاش کنیم.

 

استاد حوزه علمیه قم آسیب شناسی را یکی از مسائل مهم در انقلاب‌ها دانست و افزود: اگر انقلابی آسیب شناسی نشود، ممکن است که همان اتفاقات پیش از انقلاب، پس از انقلاب هم بیفتد، قوم بنی اسرائیل با اتمام اتفاقاتی که برایشان افتاد، به دام بت پرستی افتادند؛ امام خمینی(ره) بر اصول انقلاب تاکید داشتند و مواردی همچون ربا، اختلاس و بی عدالتی از عوامل انقلاب بودند، حالا اگر برنامه ریزی کشور به این سو باشد که این اتفاقات بیفتد، این آسیب است.

 

رفیعی افزود: انقلاب قوم بنی اسرائیل برای این بود که خداپرست شوند، اما همین قوم زمانی که حضرت موسی به میقات رفت و با تاخیری ۱۰ روزه از میقات برگشت، گوساله پرست شدند، باید بدانیم که هر انقلابی، سامری‌ها را دارد و ما نباید فریب فتنه گرها و سامری‌ها را بخوریم، سامری‌هایی که مردم را از دین منحرف می‌کنند.

 

رفیعی با اشاره به قوم بنی اسرائیل گفت: این قوم، بهانه جو و دو چهره بودند و بنیان‌های اعتقادی قوم بنی اسرائیل ضعیف بود، با وجود اینکه حضرت موسی از پیامبران قوی خداوند بود، اما داستان این پیامبر بزرگ نشان داد که حتی انسان‌های قوی هم گاهی زمینه فعالیت در میان مردم را ندارند.

 

منبع: خبرگزاری فارس

 

انتهای پیام/