با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
رئیس خانه اقتصاد ایران:  وقتی سود به گردش نقدینگی اضافه می شود؛ ربا است

رئیس خانه اقتصاد ایران: وقتی سود به گردش نقدینگی اضافه می شود؛ ربا است

ابراهیم جمیلی در برنامه “گفت و گوی اقتصادی” رادیو گفت و گو نقدینگی موجود کشور را مقابل تولید دانست و اظهار داشت: بجای اینکه با استفاده از این نقدینگی از تولید حمایت کنیم، شاهد بوده ایم صرف واردات شده است و در تقابل با تولید از آن استفاده کرده ایم و متاسفانه هیچ کدام از دولت ها نیز به این امر توجهی نمی کنند.

برنامه “گفت وگوی اقتصادی” با موضوع چرا جریان نقدینگی به کمک تولید نمی آید و با حضور دکتر ساسان شاه ویسی کارشناس امور اقتصادی، دکتر محمد رضا سبزعلی پور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و رئیس شورای سیاست گذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی و ابراهیم جمیلی رئیس خانه اقتصاد ایران روی آنتن رفت.

دکتر ساسان شاه ویسی با انتقاد از مدیریت ارشد بانک مرکزی تصریح کرد: مدیر ارشد بانک مرکزی یک اقتصاد دان پول نیست، بلکه charger account است و مدیریت حساب داری و حساب ها را بیش از مدیریت گردش پول می شناسد. یکی از معضلاتی که باعث می شود نگاه سیاسی به مدیریت ارشد گردش پول در کشورمان وجود دارد، این است که روسای بانک های مرکزی مان را بر اساس شایستگی آن جایگاه انتخاب نمی کنیم بلکه بر اساس شرایط دولت ها و ریاست جمهوری ها انتخاب می کنیم.

وی نقش استقلال سیاسی را در بانک مرکزی بی ثمر دانست و گفت: اساسا در بخش های دیگرمان نیز استقلال سیاسی وجود ندارد؛ وقتی در جامعه سیاسی مبتنی بر تمرکز، حاکمیت را اعمال می کنیم، در صورت آزاد کردن بانک مرکزی، شاهد هر اقدامی از سوی آن خواهیم بود که این قابل قبول نیست.

کارشناس امور اقتصادی با اشاره به اصرار مدیران دولتی بر استقرار استانداردهای نظریه مقداری پول، بیان داشت: در طول انقلاب چه زمانی از نظریه مقداری پول در اندازه گیری استانداردهای گردش و سرعت پول دست کشیده ایم؟

وی به ربوی بودن بانک ها نیز اشاره کرد و افزود: امروز محترمانه یک مسئولیتی را از دولت بر می دارند و سایر مسئولیت ها را تعریف می کنند. وقتی یک میلیارد از بانک وام می گیرد، به محض امضا کردن آن حواله تبدیل به یک میلیارد و 300 میلیون تومان می شود، یعنی 300 میلیون تومان سود به گردش نقدینگی اضافه می شود که ربا هم است.

وی ادامه داد: اقتصاد کشورمان دانشی نیست. وقتی درباره اقتصاد دانشی صحبت می کنیم، می گوییم آنجایی که مفاهیم ارزشی در آن به کار رفت، اقتصاد دانش بنیان است، در حالی که بخش عمده ای از اقتصاد، علم و دانسته ها است. نباید اینگونه باشد که یک نفر با سلیقه خودش سیاست های حوزه اقتصاد را تغییر دهد و هر کسی حرف خودش را بزند.

ابراهیم جمیلی یکی از دردهای اساسی کشور را کمک نکردن جریان نقدینگی به تولید دانست و عنوان داشت: در طول یک سال گذشته، کاهش تورم همراه با رکود دردی از تولید دوا نخواهد کرد ولی متاسفانه گوش کسی بدهکار نیست.

وی با تاکید بر اینکه تولیدمان باید صادرات محور باشد، بیان داشت: در حقیقت تولیدمان باید در بازار جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد، اما این مسئله رخ نداده است.

رئیس خانه اقتصاد ایران نقدینگی موجود کشور را مقابل تولید دانست و اظهار داشت: بجای اینکه با استفاده از این نقدینگی از تولید حمایت کنیم، شاهد بوده ایم صرف واردات شده است و در تقابل با تولید از آن استفاده کرده ایم و متاسفانه هیچ کدام از دولت ها نیز به این امر توجهی نمی کنند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه ساخته شدن کالاهای ایرانی در چین به علت دو نرخی بودن ارز، به صرفه تر بوده است و با همان برچسب ایرانی وارد می شود و این در خدمت واردات است.

جمیلی بخش اعظم نقدینگی را مربوط به بانک ها دانست و عنوان داشت: بانک ها در حال حاضر بنگاه داری می کنند و بجای اینکه باعث رونق شوند، پول ها را بلوکه کردند و باعث می شوند تا بخش خصوصی عملا نتواند کاری کند.

وی در تعریف بنگاه داری بانک ها اظهار داشت: تمام بانک ها شرکت های سرمایه گذاری دارند؛ هلدینگ نفت، پتروشیمی و انواع آن را دارند و هیچ کدام از آنها سرمایه گذاری نمی شوند. متاسفانه دولت معتقد به تولید رقابتی نیست در حالی که باید دید آیا اساسا در تولید یک کالا مزیت داریم یا خیر.

قابل ذکر است؛ برنامه “گفت و گوی اقتصادی” از شنبه تا چهارشنبه ساعت 14:30 از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت و گو مراجعه کنند.

منبع: رادیو گفتگو

انتهای پیام/