با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
حجت‌الاسلام پناهیان: بانکداری ربوی مصداق سوء ظن به خدا

حجت‌الاسلام پناهیان: بانکداری ربوی مصداق سوء ظن به خدا

استاد حوزه و دانشگاه گفت: حسن ظن خودتان به خدا را بالا ببرید. خدا می‌فرماید من نزد بنده خود هستم اگر گمان او خوب باشد همان طورم و اگر گمان بد باشد همان طورم

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سلسله نشست‌های تاریخ اسلام در هیئت شهدای گمنام «حسینیه قهرودی‌ها» با اشاره به اینکه خدا منافقین و منافقات را عذاب می‌کند، گفت: خدا منافقین و منافقات را عذاب می‌کند و آن‌ها را در کنار مشرکین و مشرکات قرار می‌دهد. منافقین گمان سوء به خدا دارند. خدا در قرآن هر چه می‌توانست به آن‌ها گفت. خدا لعنتشان کند؛ این‌ها به خدا بد دل هستند. اگر ایمان به نصرت الهی نداشته باشیم یعنی به خدا سوء ظن دارید و همین موضوع «نفاق» است.

پناهیان با طرح سوالی درباره سخت‌ترین موضوعی که باید انسان به آن ایمان بیاورد گفت: در قرآن کریم سخت‌ترین یا یکی از سخت‌ترین موضوعاتی که انسان باید به آن ایمان بیاورد چیست؟ خدا، نه! قیامت، نه زیاد! موضوعی که انسان بخواهد به آن ایمان بیاورد چیست؟ ایمان به وعده‌های خدا و ایمان به نصرت به الهی است. اگر ایمان به نصرت الهی نداشته باشیم یعنی به خدا سوء ظن دارید و همین موضوع «نفاق» است.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: مردم چرا به منافقین حق می‌دهند و به آن‌ها اعتماد می‌کنند؟ چون منافقین می‌گویند نمی‌شود همین طوری به خدا اطمینان کرد. مردم بی ایمان به نصرت به خدا به این منافق اعتماد می‌کنند. راز توده‌های مردم به منافقین این است که منافقین سوء ظن به خدا را واقع بینانه تلقی می‌کنند و مردم هم آن‌ها را واقع بین تلقی می‌کنند و به آن‌ها اعتماد می‌کنند.

وی بیان کرد: فکر می‌کنید فقط زمانی که پیامبرگرامی اسلام از عدل، انصاف و حق حرف می‌زد او را مسخره می‌کردند، نه! این مباحث جای مسخره کردن ندارد، مگر منافقین آدم‌های مسخره‌ای بودند. منافقین ظاهر خیلی عاقل معابی دارند؛ محور اصلی تمسخر پیامبر و یارانش در تاریخ جایی بوده است که ایشان از نصرت خدا صحبت می کردند و آن ها مسخره می کردند. در جنگ احد وقتی لشکر از هم پاشید پیامبر فرمودند بجنگید که خداوند نصرت پیروزی به ما داده است، منافقین پیامبر را مسخره می کردند.

پناهیان افزود: در جنگ احزاب وقتی در حال کندن خندق دور شهر بودند پیامبر به سنگی برخورد کرد که جرقه‌ای زد و فرمود روم فتح می‌شود، ایران فتح می‌شود. منافقین ایشان را مسخره کردند. می گفتند ما دور خودمان را چاله می کنیم تا زنده بمانیم، پیامبر چه حرف هایی می‌زند.

امام(ره)فرمود ناو آمریکا وارد خلیج فارس شد بزنید، اکثر کسانی که در جلسه بودند گفتند نمی‌زنیم

استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: خواهش می‌کنم اصلاً درباره کسانی که اوایل انقلاب وعده‌های حضرت امام (ره) را باور نداشتد تحقیق نکنید چرا که آن‌ها در ذهن شما منافق خواهند شد. ذهنتان را سیاسی نکنید چرا که به سیاسیون بر می خورد.  امام می فرمود ناو آمریکا وارد خلیج فارس شد بزنید، روی چه حسابی می فرمود بزنید؟ نصرت الهی بود. اکثر کسانی که در جلسه بودند گفتند نمی زنیم، گمان بد به خدا داشتند.  امام فرمودند بزنید و نترسید یعنی خدا کمک می کند؛ می گفتند یعنی خدا چقدر می تواند کمک کند؟

وی بیان کرد: چقدر خدا از کسانی که به او سوء ظن دارند ناراحت می‌شود. در سوره فتح آیه 12 آمده: شما گمان کردید پیامبر(ص) و مومنان به سوی خانواده هایشان باز نخواهند گشت، می فرماید شما گمان بد کردید که این ها بازگشتی در آن ها نیست. شما خودتان قوم هلاکت شده هستید. خدا خیلی از منافقین بدش می آید. ظن سوء به خدا داشتن خیلی بد است.

پناهیان در ادامه گفت: درباره سوء ظن به خدا آیات زیادی هست. آیه15 سوره حج می فرماید هر کسی فکر می کند خدا او را کمک نمی کند در دنیا و آخرت خودش را روی آسمان آویزان کند. خدا می خواهد کسی که سوء ظن دارد را به دیوار بکوبد. در پرانتز آمده است از این نظر که عصبانی است هر کاری می تواند بکند، ریسمانی از خانه خود آویزان و خود را حلقه آویز کند تا نفسش قطع شود و تا لبه پرتگاه مرگ پیش رود تا آرام شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه چرا خداوند با کسانی که به وعده های او ایمان ندارند چنین سخن می گوید گفت: لعن و عذاب و بدبختی در دنیا در آیه قبل آمده بود. این گونه آیات در قرآن نادر است. می فرماید خودش را خفه کند تا ناراحتی او آرام شود. ناراحتی از چه دارد. از اینکه می خواهد روی وعده های خدا حساب کند. نمی تواند خودش را خفه کند. این ها پریشان می شوند، اگر بار سوم بگویی خدا کمک می کند می خواهد سکته کند. حرف خدا دروغ نمی شود.

ریشه نفاق ظن سوء به خداست/بانکداری به وعده خدا اطمینان ندارد

وی افزود: برخوردهای خداوند متعال را اینجا می توانید ببینید. ریشه نفاق ظن سوء به خداست. دایره این ظن سوء به خدا خیلی گسترده است. مثال آن ظن به خدا بانک داری ربوی است. بانکداری که با این همه سود اقتصاد را فلج می کند. دستور خدا را اجرا کنید و سودها را پایین بیاورید. می گویند نمی شود. تو به حرف خدا اطمینان کن، خودش را خفه می کند که نمی شود و  می گوید اقتصاد فلج می شود. این ظن سوء به خدا، احکام خدا، ولی خدا و راه خدا است. تو اطمینان کن. قبول نمی کند و می خواهد خودش را حلق آویز کند. می ترسند اقتصاد نچرخد، می چرخد، نترس. حکم خدا را اجرا کنید. اینان گمان این چنین دارند به خدا.

پناهیان خاطرنشان کرد: یکسال مقام معظم رهبری نام سال را اعتماد به نفس ملی نامگذاری گذاشتند. یعنی جامعه اعتماد به خودش کند. در واقع اعتماد به خود یعنی اعتماد به خدا، یعنی اعتماد به رعایت دستورات خدا و اعتماد به ولی خدا و پشتیبانی خدا؛ ما خیلی امکانات داریم. طرف اعتماد نمی کند.

خوب عبادت نکردن ریشه سوء ظن به خداست

استاد حوزه و دانشگاه با بیان آیاتی درباره حسن ظن به خدا بیان کرد: پیامبر گرامی اسلام می فرماید حسن ظن را با خوب عبادت کردن به دست بیاورید. وقت برای عبادت بگذار و خوب دل بدهید. خواستید سجده کنید قشنگ سرت را بر زمین بگذار. حسن ظن از حسن عبادت می آید. آن‌هایی که حسن ظن به خدا ندارند ممکن است ریشه آن خوب عبادت نکردن پروردگار عالم باشد. حسن ظن به خدا را از پیامبر بشنویم. می فرماید «راس العباد حسن ظن به الله» این کلام را پیامبر اکرم فرمودند که راس عبادت حسن ظن به خداست. به ما دستور دادند یعنی ما باید به خودمان تلقین کنیم.

وی ادامه داد: امام رضا علیه السلام می فرماید ظنتان به خدا را خوب کنید یعنی بگویم خدا ما را قبول می کند و به ما کمک می کند. ابلیس مکار است هر وقت بخواهیم خوب شویم وارد می شود. روایت است اگر درباره گناه‌کاری بگوید خدا یقناً او را نمی بخشد، خدا همان موقع گناهان او را برای شما در نظر می‌گیرد و او را می‌بخشد. شما باید اینقدر حسن ظنتان را به خدا بالا ببرید که اگر شخص بدی شما را اذیت کرد، بگوید اینکه مامور است ما را اذیت کند شاید گناهش با عذابی بخشیده شود، پس بگویم آقا التماس دعا و بی آنکه جوابش را بدهیم از کنار او بگذریم.

فراوانترین مشورت‌هایی که به ما مراجعه می‌شود درباره سوء ظن‌های عرفانی به خداست

پناهیان گفت: حسن ظن خودتان به خدا را بالا ببرید. خدا می‌فرماید من نزد بنده خود هستم اگر گمان او خوب باشد همان طورم و اگر گمان بد باشد همان طورم. مهمترین و فراوانترین مشورت هایی که به ما مراجعه می شود درباره سوء ظن های عرفانی به خداست که همه آن از مکارب ابلیس است.

به سهولت می‌توان به مقام معنوی حضرت آیت الله بهجت رسید، هر کسی قبول ندارد به خدا سوء ظن دارد

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: شما حسن ظنتان به خدا چقدر است؟ هر کسی این سوال را در ذهنش جواب دهد. شما همه می توانید به سهولت به مقام معنوی حضرت آیت الله بهجت برسید. هر کسی قبول ندارد سوء ظن به خدا دارد. چرا نمی شود رسید، می توانیم برسیم. همین جا این را قبول کنیم تا روز قیامت آتش حسرت وجودمان را نگیرد. حضرت آیت الله بهجت می فرمودند این مقامات را خدا به ما داده است. پس همه می توانند به این مقامات برسند. گناه کار هم نباید مایوس شود.

امام می‌فرمودند جنگ را اسلحه پیش نمی‌برد، جنگ را ایمان رزمنده پیش می‌برد

وی تاکید کرد: گمان خودتان را به خدا خوب کنید. به خدا قسم ما اگر حسن ظنمان را به خدا خوب کنیم زندگی خوبی خواهیم داشت. اگر به نصرت الهی ایمان داشته باشیم خیلی کارمان جلوتر است. ما تیر ماه که می شود یاد قطعنامه 598 و جام زهر می افتیم. خرداد ماه چون قبل از تیرماه است به یاد تیر ماه و یاد قطعنامه هستیم. اردیبهشت هم یاد قطعنامه هستیم. فقط همین سه ماه و بقیه ایام سال یاد قطعنامه هستیم. دی ماه هم یاد قطعنامه هستیم. فقط 12 ماه در سال به یاد قطعنامه 598 و جام زهر هستیم چون کسانی که جام زهر دادند هنوز هم هستند. بنده تحلیلم این است که این ها سوء ظن به خدا داشتند. امام می فرمودند جنگ را اسلحه پیش نمی برد، جنگ را ایمان رزمنده پیش می برد، ایمان هم که هست.

یکی از فرماندهان و مسئولین و نیروهای ارشد انقلابیون یمن فردی که اهل مطالعه است به ایران آمده بود و در چند دانشگاه سخنرانی کرده بود. در هر دانشگاه که رفته بود دانشجویان سوال پرسیده بودند که شما موشک دارید. ایشان هم پاسخ داده بود مگر شما اول انقلاب موشک داشتید. خدا درست می کند اخلاق ما مردم یمن این است که به فکر غذای فردایمان نیستیم و معتقدیم خدا می رساند. دوباره در دانشگاه بعدی پرسیدند شما موشک دارید. چند دانشگاه همین سوال مطرح شد. وقتی سر سفره بودند به یکی از دوستان ایرانی گفته بود چرا شما اینطوری شده اید، در دانشگاه فقط می پرسند شما موشک دارید. به این جوانانتان بگویید ما خدا را داریم. ما هم همان خدایی را داریم که امام خمینی(ره) را کمک کرد تا این انقلاب پیروز شود. تا خدا را داریم همه عالم را داریم. هیچ وقت از درگاه خدا دعای کم نکنید خواسته‌هایتان را بزرگ کنید. با امید نصرت اللهی انسان شاد و آرام می‌شود و یک ذره استرس در قلب انسان وارد نمی‌شود.

منبع: دانا

انتهای پیام/