با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
در بانکداری اسلامی که شورای نگهبان قانون آن را تأیید کرده،‌اگر از خود آنها بپرسیم می‌گویند نظام بانکی ما ربوی است

در بانکداری اسلامی که شورای نگهبان قانون آن را تأیید کرده،‌اگر از خود آنها بپرسیم می‌گویند نظام بانکی ما ربوی است

سیزدهمین جلسه گفت‌وگوهای راهبردی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت با حضورعلی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز(سه شنبه 29 تیر) در مرکز الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت برگزار شد.

وی اظهار داشت:‌ مرکز الگوی ایرانی ـ اسلامی پیشرفت مرکزی است که بسیار برای کشور نویدبخش بوده و می‌تواند راه آینده کشور را در بخش‌های مختلف برای پیشرفت روشن کند. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند سندی که در پایان به عنوان الگوی توسعه اسلامی ـ  ایرانی پیشرفت به دست می‌آید، سند بالادستی و فرادستی است که مجموع فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و … کشور را در بر خواهد گرفت.

جنتی با بیان اینکه بحث فرهنگ تعاریف زیادی دارد، گفت: فرهنگ جزئی از هویت هر کشور، ملت و قومی است؛ ما وقتی درباره فرهنگ اسلامی ـ‌ ایرانی خود سخن می‌گوییم در واقع ماهیت و هویت کشور خودمان را بیان می‌کنیم، کشوری که پیشینه بسیار درخشانی به لحاظ فرهنگ و تمدن دارد.

وی تصریح کرد: امروز دوست و دشمن به آوازه بلند فرهنگ و تمدن ایران معترف هستند، از این رو رئیس جمهور آمریکا در پیام نوروزی خود به ملت ایران، ملت ایران را صاحب فرهنگ و تمدن یاد می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: فرهنگ و هویت ما یک هویت ملی مستقل است؛ نه فرهنگ غربی و نه فرهنگ شرقی است به همین دلیل هم مقام معظم رهبری تأکید داشتند الگوی اسلامی ـ ایرانی تهیه شود که نه بر گرفته از فرهنگ غرب و نه برگرفته از فرهنگ شرق باشد و این نیاز امروز، بعد از 37 سال از جمهوری اسلامی که می‌گذرد در همه بخش‌ها و زمینه‌های کشور احساس می‌شود و قدم‌های خوبی در این خصوص برداشته شده است.

وی ادامه داد: به طور کلی حدود 2 هزار نفر از اساتید، محققان و پژوهشگران در حوزه‌های مختلف با مرکز الگوی ایرانی ـ اسلامی پیشرفت همکاری داشته‌اند و ما در ادامه، راه طولانی برای دستیابی به هدف نهایی در پیش داریم.

جنتی عنوان کرد: در برنامه توسعه تأکید شده بود که دولت الگویی را تهیه کند و به مجلس ارائه دهد و دولت در سال سوم برنامه تشکیل شد و از همان ابتدا این بحث در کمیسیون فرهنگی مطرح بود. جلسات مکرری برگزار شد و چیزی در حد بضاعت کمیسیون فرهنگی و وزارتخانه‌های ذیربط تهیه شد اما به دلیل بررسی‌های عمقی و ریشه‌ای آن را از دسترس دولت خارج کردیم تا به برنامه ‌بهتری دست یابیم.

وی گفت: علیرغم پیشرفت‌های خوبی که در زمینه علمی داشته‌ایم و پیشرفت علمی کشور کاملآً مشهود است اما در بسیاری از بخش‌ها ما نقایص جدی داریم و با توجه به اینکه ما خودمان را یک حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی می‌دانیم معتقدیم آنچه را که می‌گوییم و آنچه که عمل می‌کنیم باید در راستای تحقق اهداف اسلامی باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بروز مسائل جدید و ضرورت تطابق آنها با فرامین اسلام، ابراز داشت: 45 سال قبل تا کنون گستره موضوعات بیشتر شده و هر روز موضوعات جدیدی به وجود می‌آید که نیاز است حوزه‌های علمیه و پژوهشگران پاسخگوی این نیازها باشند. حتی در بانکداری اسلامی که شورای نگهبان قانون آن را تأیید کرده،‌اگر از آنها بپرسیم می‌گویند نظام بانکی ما ربوی است اما به هر حال ما باید تلاش کنیم خودمان را تا حدودی با اسلام تطبیق دهیم.

وی خاطر نشان کرد: متأسفانه ما هنوز نتوانسته‌ایم الگوی مناسبی تهیه کنیم حتی در حوزه‌های فرهنگی هنوز اینکه حکم موسیقی چیست، کدام موسیقی حرام و کدام موسیقی حلال است اختلاف نظرهای شدیدی در این خصوص وجود دارد. خوشبختانه مقام معظم رهبری اشرافی که نسبت به این مسئله دارند هم موضوع را می‌شناسند و علاوه بر آن استنباط‌های فقهی هم داشته‌‌اند که بیش از 70 جلسه درس خارج را به این موضوع اختصاص داده‌اند و به نتایجی هم رسیده‌اند.

جنتی ادامه داد: اما به هر حال آقایان علما نیز نظرات خاص خود را دارند. برخی از آقایان علما موسیقی را مطلقاً حرام می‌دانند. یکی از اموری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی آن است، مسئله موسیقی است. ما به عنوان یک دستگاه حاکمیتی باید نظرات مقام معظم رهبری را عمل کنیم و خارج از این هم عمل نمی‌کنیم.

وی تصریح کرد: اما به هر صورت ما با مردمی روبه‌رو هستیم که مقلد بعضی از مراجع هستند که در این قضایا شبهه و اشکالاتی دارند که باید این مسائل در جایی حل و فصل شود. از این رو حوزه‌های علمیه باید ابتدا خودِ موسیقی را به خوبی شناخته و حکم شرعی و فقهی آن را بیان کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت‌: سیاستی که این دولت دنبال می‌کند ایجاد یک فضای باز و مناسبی است فضای بانشاطی برای کلیه فعالیت‌های فرهنگی چه در حوزه کتاب و فعالیت‌های هنر. اعتقاد ما این است که رشد و توسعه فرهنگی در تاریک‌خانه و در فضای محدود و بسته و فضایی که افراد جرأت اظهار نظر ندارند، امکانپذیر نیست بلکه باید فضای تضارب آراء و تبادل تفکر و اندیشه باشد تا در نتیجه آن آگاهی افراد بیشتر شده و فرهنگ توسعه یابد.

وی اظهار داشت:‌ بنابر این اکنون مقداری نسبت به دولت‌های نهم و دهم فضای بازتری را شاهد هستیم و خرده‌گیری‌هایی که در گذشته انجام می‌شد، انجام نمی‌شود و اجازه داده شده که در چارچوب و ضوابطی که شورای عالی فرهنگی تصویب کرده، افراد آراء و نظرات خود را بیان کنند و اگر دیگران هم با آن مخالف بودند، نظر مخالف خود را بیان کنند، چرا که در تضارب آراء است که فکر رشد می‌کند.

جنتی در پایان گفت: باید فضا را باز بگذاریم، موافق و مخالف دولت حرف‌ها و نظرات خود را بگویند. بالاخره در سایه این فضای باز است که افراد دیدگاه‌ها و استعدادهایشان شکوفا می‌شود و می‌توانند دیدگاه‌های خود را بیان کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام/