با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
آيت‌الله حائری شیرازی: تغییر کلمه «ربا» به «مضاربه» از قبح آن نمی‌کاهد

آيت‌الله حائری شیرازی: تغییر کلمه «ربا» به «مضاربه» از قبح آن نمی‌کاهد

آیت الله محی‌الدین حائری شیرازی، استاد اخلاق حوزه علمیه امروز 14 مرداد، در مراسم تشییع شهید صادق محمدزاده، فرمانده گردان فاطمیون مدافع حرم، گفت: در سال 42 مردم در شهرهای ایران برای دفاع از اسلام شهید شدند، در سال 59 در مرزها و امسال در سوریه، این نشان می‌دهد روز به‌روز مرز اسلام به‌پیش می‌رود.

 

وی با تأکید بر لزوم ارزیابی درست دشمن، افزود: دشمن را باید درست ارزیابی کرد، نه کم که دچار ماجراجویی و نه زیاد که دچار خود کم بینی شویم.

 

آیت الله حائری شیرازی اظهار داشت: آنانی که مخالف با جمهوری و اسلامی هستند، با جمهوریت موافق‌اند و می‌خواهند اسلام آن را حذف کنند، آنان دشمن را بزرگ‌تر از آن که هست ارزیابی کردند و گرفتار خود کم بینی شده‌اند، حس می‌کنند ما نمی‌توانیم از اسلامیت دفاع کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه آنانی که دچار خود بزرگ بینی هستند، دشمن را دست کم می‌گیرند که نمونه آن گروهکهای مختلف قبل از انقلاب بود که «ساواک» را دست کم گرفتند و به مبارزه مسلحانه دست زدند، اظهار داشت: آنان دشمن را دست کم گرفتند و دشمن کل تشکیلات آنان را از بین برد.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: اما امام (ره) با دید باز اعلام کردند مبارزه مسلحانه نکنید که شکست را هموار می‌سازد، امام (ره) به‌وسیله راهپیماییها و حضور مردم رژیم شاه را از بین برد.

 

آیت الله حائری شیرازی خاطر نشان کرد: امام (ره) بین این دو حد وجود داشت، نه خود کم بینی و نه خود بزرگ بینی داشت.

 

وی با تأکید بر اینکه حالا این انقلاب اسلامیت آن به‌تناسب تجربه‌هایش عمیق‌تر می‌شود، اظهار داشت: شهدای مدافع حرم در حال دفاع از سرزمین اسلام و مبارزه برای آزادسازی سرزمین اسلام هستند، گسترش جغرافیایی انقلاب اسلامی رشد همه جانبه دارد و رشد اسلام محدود به سرزمینهایی که آزاد شده اسلامی نیست، رشد اسلامیت انقلاب اسلامی مهم‌ترین رشد آن محسوب می‌شود و اکنون سرزمینهای زیادی از اسلام آزاد شده و در حال مقاومت است.

 

آيت‌‌الله حائری شیرازی با تأکید بر اینکه واژه «ربا»، را بانکها به مشارکت تغییر دادند و بانکها از ضعیف می‌گیرند و پول را به اغنیا می‌دهند، اظهار داشت: ما باید از جمهوری اسلامی عبور کنیم و به حکومت اسلامی برسیم در جمهوری اسلامی قوانین اسلام، قوانین حداقلی است و اگر قوانین حداکثری انجام شود، «مضاربه» بانک‌ها حذف می‌شود.

 

این استاد حوزه با اشاره به اینکه چیزی در اسلام به‌عنوان سجل وجود ندارد، در زندان و مضاربه مورد حداقلی عمل می‌کنیم، اضافه کرد: در مورد ربا به این اکتفا شده که عنوان «ربا»، «ربا» نباشد، اما انگار روحش مهم نیست، تغییر کلمه «ربا» به «مضاربه» از قبح آن نمی‌کاهد.

 

وی با تأکید بر اینکه در دولت اسلامی نه بهره است نه زندان، اظهار داشت: با جایگزینی مجازات جای زندان می‌توان گفت که به دولت اسلامی نزدیک شده‌ایم، زندان با روح اسلام نمی‌سازد و زندان یک مجازات غربی است.

 منبع: خبرگزاری رسا